logo

تمرین کگل

    درمان تمرین کگل جهت تقویت عضلات کف لگن

    تمرین کگل

    هموروئيد اختلالي بسيار شايع است كه موجب درد مي شود. هم چنين معمول ترين مشكل پس از هموروئيدكتومي، كه درمان استاندارد اين اختلال است، درد مي باشد كه کنترل آن از بروز پيامدهاي مضر فيزيولوژيک و رواني آن جلوگيري مي کند. تمرينات کگل (kegel) از روش هاي آرام سازي و غير تهاجمي مي باشد كه مصرف دارو و عوارض ناخواسته آن را کاهش و رضايت بيمار را افزايش مي دهد، برای درمان دائمی هموروئید می توانید از روش لیزر هموروئید در مطب خانم دکتر سعادتی استفاده و بهره ببرید.

    ۳روش تمرین کگل برای درمان بی اختیاری مقعد

    این تمرین جهت تقویت عضلات ناحیه لگن انجام می شود و موجب بهبود در وضعیت بی اختیاری ادرار و مدفوع و تقویت عضلات ناحیه کف لگن یا پلویس می شود. عضلات درگیر شامل رحم٫ مثانه٬ روده کوچک و راست روده است

    روش تمرین کگل

    این تمرین را می توان در ۳ حالت انجام داد:

    ۱. ایستاده
    ۲. نشسته
    ۳. خوابیده
    در اینجا حالت خوابیده را توضیح می دهیم زیرا تسلط بیشتری بر روی انجام حرکت خواهید داشت
    در این ورزش باید عضلات ناحیه کف لگن به سمت بالا جمع شود طوری که مثلا شما می خواهید از دفع ادرار یا گاز جلوگیری کنید. عضلات لگن را جمع نگهدارید تا خسته شوید سپس آزاد کنید و مجددا شروع کنید. این عمل را ۲۰ بار صبح و ۲۰ بار شب تا یک ماه انجام دهید. در طی این ورزش نباید عضلات شکم یا قفسه سینه منقبض شود؛ برای این می توانید دست روی ناف خود بگذارید در طی این ورزش نباید ناف حرکت کند یا جابجا شود در این صورت مطمئن خواهید شد که تنها عضلات ناحیه لگن در حال منقبض شدن است.


    در یک مطالعه تاثير تمرينات Kegel بر كاهش درد بعد از عمل جراحي هموروئيدكتومي بررسي شده است.

    نمونه پژوهش بيماران مراجعه کننده جهت هموروئيدکتومي به بيمارستان شهيد صدوقي يزد بودند. تعداد نمونه ۳۰ نفر در گروه تجربه و ۳۰ نفر گروه کنترل بود که به صورت آسان و متوالي انتخاب شده و سپس به طور تصادفي به دو گروه شاهد و مورد تقسيم شدند. ابزار گردآوري داده ها پرسش نامه و مقياس ديداري درد بود. جهت مداخله به گروه مورد قبل از عمل جراحي تمرينات Kegel آموزش داده شد. بعد از عمل ميزان درد در دو گروه بررسي شد و پس از جمع آوري داده هاي مربوط به گروه تجربه و كنترل، اطلاعات تجزيه و تحليل گرديد.

    يافته ها نشان داد ميانگين درد بعد از عمل در گروه تجربه طي ۴۸ ساعت اول بعد از عمل ۸۲/۵±۵۰/۲۶ و در گروه کنترل ۹۴/۵±۲۶/۳۱ بود که اختلاف معني داري بين دو گروه وجود داشت (۰۰۳/۰ = p). از نظر ميزان مسکن بعد از عمل، در گروه تجربه تمرین کگل ميانگين ۸۳/۱۴±۹/۱۸ و گروه کنترل ۸۹/۲۹±۸۳/۵۲ بود كه اختلاف معني داري نشان داد (۰.۰۰۰۰۱=p). از نظر نوع مسکن بعد از عمل بين گروه تجربه تمرین کگل و کنترل در ۱۸، ۲۴ و ۴۸ ساعت بعد از عمل به ترتيب با ۰۴/۰ p=،۰/۰۴ = pو p=۰/۰۵ اختلاف معني داري يافت شد. از لحاظ ارتباط بين تعداد دفعات تمرين kegel و شدت درد ارتباط معني داري ديده نشد.

    نتيجه گيری :
    بر اساس يافته ها، تمرينات Kegel درد محل هموروئيدکتومي را کاهش داده و ميانگين مسکن مصرفي گروه تجربه کمتر از گروه شاهد بود. بنابراين از آنجا که تمرينات kegel روشي موثر، ايمن و ارزان مي باشد، آموزش اين تمرينات در مراقبت هاي قبل از عمل هموروئيد کتومي به مديريت و کنترل درد در داخل و خارج از بيمارستان کمک مي کند.

     

    مطب خانم دکتر سعادتی با سالها تجربه در زمینه جراحی زیبایی و درمانی نظیر جراحی زیبایی شکم، جراحی سینه و… و انجام خدمات لیزری شامل لیزر هموروئید، لیزر لیپولیز ، برداشتن خال با لیزر و… با بهترین و بروز ترین دستگاه ها شما را برای داشتن اندام ایده آل و درمان مشکلاتتان همراهی می کند تنها کافیست با مشاوران ما تماس بگیرید.

    دکتر زهرا سعادتی

    دکتر زهرا سعادتی بورد تخصصی جراحی عمومی و متخصص جراحی با لیزر فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران سال 1378 هزینه های مربوط به انواع عمل جراحی و لیزر پس از معاینه دقیق توسط پرشک تعیین می گردد تلفن تعیین وقت 02122761600-02122766853 آدرس: تهران پاسداران نبش گلستان نهم پلاک 457

    نوشته های بیشتر از دکتر زهرا سعادتی

    دیدگاه خود را بیان کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.