logo

درمان هموروئید

    تصویر قبل و بعد لیزر و درمان هموروئید بواسیر همورویید

    درمان هموروئید

    براى درمان انواع هموروئید با توجه به نوع همورویید و تشخیص پزشک متخصص چندین نوع روش درمانى وجود دارد. جدیدترین و در عین حال بهترین روش های درمان هموروئید لیزر یا لیزر درمانی همورویید است که تنها روش درمان قطعی هموروئید است. در این مقاله با روش های درمانی زیر آشنا خواهید شد:

     

    1 درمان موضعی همورویید
    2 درمان سرپایی هموروئید
    3 درمان هموروئید با لیزر
    4 درمان هموروئید با جراحی باز
    5 درمان هموروئید با دارو
    6 درمان گیاهی هموروئید

     

    انواع درمان هموروئید

    در هموروئید های خفیف از روش دارو درمانی و رژیم درمانی نیز می توان کمک گرفت. در ادامه به توضیح انواع روش های درمان هموروئید یا بواسیر می پردازیم.

    درمان موضعی هموروئید

    درمان اولیه برای هموروئید های خفیف تا متوسط درمان موضعی و طبی می باشد. اولین راه درمان بواسیر کنترل یبوست بوسیله ی رژیم پر فیبر می باشد. باید حداقل ۳۰ گرم فیبر روزانه مصرف شود.  غذاهای پر فیبر شامل میوه ها؛ سبزیجات؛ حبوبات. همچنین در صورت نیاز با دستور پزشک ملین تجویز می شود.

    افزایش مصرف مایعات. به خصوص نوشیدن روزانه ۱۰-۸ لیوان آب توصیه می شود.

    در درمان موضعی هموروئید یا بواسیر نشستن در لگن آب گرم بمدت ۱۵ دقیقه بعد از هر اجابت مزاج حدودا روزی ۳-۲ بار در واقع نشستن در آب گرم با درجه ملایم سرعت درمان هموروئید را از طریق بهتر کردن جریان خون این ناحیه بیشتر می کند. در نظر داشته باشید این روش درمان قطعی هموروئید نیست ولی تحریک ناحیه مقعد را تسکین می دهد. در ضمن شستن گره های پایین افتاده از کانال مقعد ۳ تا ۴ بار در روز همراه با گرفتن دوش آب گرم به بهبود و درمان همورویید کمک می کند. در صورتی که نشانه های التهاب حاد وجود نداشته باشد باید پس از چرب نمودن گره ها با امولسیون سنتومیسین یا روغن گیاهی آنها را با احتیاط وارد مجرای راست روده کرد. اطراف مقعد را باید با دستمال نرم خشک و تمیز پوشانده برای نگه داشتن آن از مایوهای تی شکل استفاده کرد. هر بار بعد از اجابت مزاج باید این عمل انجام گیرد.

    استفاده از سرکه و آلوورا نیز به درمان هموروئید کمک می کند.

    ورزش ایروبیک و پیاده روی روزی نیم ساعت کمک کننده است.

    به محض احساس دفع باید اقدام به اجابت مزاج  نمود

    هر روز یک زمان خاص را – مثلا بعد از غذا خوردن – تنظیم کنید و روی توالت بنشینید. این به تحریک حرکت روده کمک می کند.

    هنگام خشک کردن این ناحیه نباید دستمال محکم و با فشار روی این ناحیه کشیده شود و می توان از سشوار استفاده کرد.

    ضد التهاب های غیر استروییدی به کاهش درد کمک می کند.

    در نظر داشته باشید شواهد کمی برای فواید داروهای موضعی و شیاف ها وجود دارد. درمان های موضعی هموروئید شامل پمادها و شیاف های آنتی همورویید می باشد.

    برای درمان هموروئید استروییدها بیش تر از ۲-۱ هفته نباید استفاده شوند زیرا سبب نازکی و آتروفی پوست می شوند

    دارو های دیگر شامل کرم های محافظت کننده پوست مانند زینک اکسید؛ یک ضد درد مانند لیدوکایین؛ یک تنگ کننده عروق مثل اپی نفرین است

    گاهی می توان از یک آیس پک کوچک برای کاهش ورم همورویید استفاده کرد-

    نشستن روی کوسن نرم به جای سطوح سفت باعث کاهش ورم می شود، یکی از روش های درمان هموروئید لیزر هموروئید می باشد جهت راهنمایی و رزرور نوبت برای لیزر هموروئید و یا سایر خدمات مطب می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

    هموروئید های  درجه ۳و۴ داخلی و هموروئیدهای ترومبوزه خارجی که به درمان های طبی جواب نمی دهند به درمان های دیگری نیاز دارند که شامل موارد زیر است

    نکته: پمادهای آنتی همورویید در واقع همورویید را درمان نمی کنند و فقط درد آنها را تخفیف می دهند.

    استروییدها بیش تر از ۲-۱ هفته نباید در هموروئید استفاده شوند زیرا سبب نازکی و اتروفی پوست می شوند

    درمان سرپایی هموروئید

    امروزه پزشکان و بیماران درجستجوى راه هاى ساده، موثر و بدون عارضه و یا با کمترین عارضه هستند. از آنجا که روش هاى جراحى معمول با بسترى شدن بیمار، نیاز به بیهوشى، درد پس از عمل، احتمال خونریزى، ترشح، عفونت و از کارافتادگى همراه بوده و نیاز به مراقبت هاى طولانى مدت دارند، لذا تلاش هاى زیادى براى مهار بیمارى هموروئید به روش هاى متعدد سرپایى از قبیل لیزر همورویید , کوتر کردن، منجمد کردن، رابر بند لیگاتور و سایر روش ها بوده است.

    بستن با حلقه لاستیکى ( رابر بند)

    این روش درمان هموروئید در گذشته طرفداران زیادی داشت. این روش در مورد هموروئیدهاى درجه دوم و سوم مناسب بوده و به صورت سرپایى بدون استفاده از بى حسى و بیهوشى در مطب قابل انجام است. محدودیت هاى آن در مورد هموروئیدهاى خارجى و یا مخلوط است. همچنین درمان قطعی انواع هموروئید نیست. در این روش با کمک یک وسیله یک بارمصرف حلقه لاستیکى را روى قاعده هموروئید قرار داده تا به تدریج هموروئید سیاه شده و بیفتد. حلقه الاستیک حداقل ۱ سانتیمتر بالای خط دندانه ای روی پایه هموروئید داخلی گذاشته می شود. بعد از ۷-۵ روز پاکه هموروئید می افتد. اگر حلقه نزدیک خط دندانه ای انداخته شود درد زیادی خواهد داشت. این عمل به علت درد زیاد برای هموروئید خارجی غیر قابل انجام است. ریت درمان با این روش ۸۷٪ و عوارض ۳٪ است. این روش در ایران و در بسیارى از مطب ها و درمانگاه هاى تخصصى کولورکتال انجام مى شود.  این روش نسبت به سایر روش ها هزینه کمتری دارد، دستیابی به اندام عالی و زیبا یکی از خواسته های اکثر افراد جامعه است که مطب خانم دکتر سعادتی با انجام جراحی های متفاوت نظیر جراحی زیبایی شکم، جراحی زیبایی سینه، پروتز باسن و… خواسته های شما را برآورده می کند تنها کافیست با مشاوران ما تماس بگیرید.

    روش بستن شریان هموروئید با استفاده از داپلر (DG-HAL )

    در این روش درمان هموروئید، با پاکه (بالشتک) هموروئید برخورد غیرمستقیم مى شود. یعنى عروق اصلى تغذیه کننده هموروئید مسدود مى شود که نهایتاً منجر به کاهش و یا قطع جریان خون به بالشتک هموروئیدى شده و تورم آن از بین رفته، هموروئید چروکیده شده و در نتیجه علائم نیز از بین مى رود.

    درمان هموروئید با لیزر

    امروزه انواع مختلفی از لیزر در درمان هموروئید استفاده می شود. از جمله لیزرهای کم توان ؛مادون قرمز؛و لیزر دی اکسید کربن که بهترین و جدیدنرین نوع درمان همورویید است

    لیزر درمانی هموروئید

    در مراحل اولیه همورویید وقتی همورویید خیلی بزرگ نشده و دچار عارضه نیست می توان از لیزر درمانی کمک گرفت. این نوع لیزرها  یک وسیله ی مخصوص دارد که وارد مقعد شده و به جهات مختلف تابانده می شود و باعث کاهش علایم هموروئید می شود. لیزر موجب می شود هم درد آن کمتر شده و هم اندازه ی آن کوچکتر شود. از این نوع لیزر نمی توان در درمان هموروئیدهای خیلی بزرگ و دچار عارضه سود برد. در نظر داشته باشید روش لیزر درمانی همورویید با جراحی همورویید توسط لیزر متفاوت است.

    اشعه مادون قرمز در لیزر درمانی هموروئید

    از این اشعه به دو صورت می توان در درمان هموروئید استفاده کرد

    ۱-در یک روش پروب لیزر روی هموروئید داخلی گذاشته می شود. اشعه مادون قرمز تابانده شده و جای تابش سفید رنگ می شود،این طول موج توسط هموگلوبین جذب بالایی دارد و باعث انعقاد عروق داخل هموروئید می شود. پاکه هموروئید پس از چند روز کوچک شده و از بین می رود. این روش نیاز به بیهوشی و حتی بی حسی ندارد و برای همورویید داخلی کاربرد خوبی دارد البته برای درمان همورویید خارجی خفیف نیز می توان از این روش استفاده کرد و دیگر لازم نیست تمام پاکه های همورویید برداشته شود.

    ۲-در این روش از فیبر دیود استفاده می شود؛ به این صورت که فیبر حامل اشعه وارد پاکه هموروئید شده  اشعه تابانده می شود عروق داخل همورویید لخته شده و پاکه هموروئید از بین می رود. هزینه این نوع لیزرها بالا می باشد.

    لیزرهای پرتوان دی اکسید کربن  co۲

    امروزه لیزر های پر توان دی اکسید کربن CO۲ بهترین و جدیدترین روش درمان انواع همورروئید است. با این نوع لیزر تمام انواع هموروئید را می توان درمان نمود. این لیزر پر توان بوده و با کمک این لیزر می توان پاکه هموروئید را بطور کامل برداشت. در واقع این لیزر کار چاقوی جراحی را انجام می دهد و درمان قطعی هموروئید می باشد. توجه داشته باشید این نوع لیزر با کوتر متفاوت است و در ایران تعداد محدودی از پزشکان مهارت کافی برای کار با لیزر پرتوان را دارند.

    درمان هموروئید با جراحی باز

    چندین روش عمل جراحی برای خارج کردن هموروئید های علامت دار توصیف شده است. همه این روش ها بر اساس کاهش جریان خون شبکه های هموروئیدی و خارج کردن مخاط و اندودرم اضافی است.
    عمل جراحی باز هموروئید با بی حسی موضعی؛ منطقه ای و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. در بعضی از روش ها زخم حاصل از برداشتن هموروئید با بخیه های قابل جذب بسته می شود و در روش دیگر زخم باز گذاشته می شود تا به طور ثانویه ترمیم شود. هر ۳ بالشتک هموروئیدی را می توان در یک جلسه برداشت اما باید از خارج کردن منطقه ی وسیعی از پوست اطراف مقعد اجتناب کرد تا از تنگی مقعد بعد از عمل جراحی جلوگیری شود

    عوارض جراحی باز هموروئید

    • خون ریزی
    • عفونت
    • تنگی مقعد
    • احتباس ادراری
    • بی اختیاری مقعد

    از عوارض جراحی باز هموروئید با تیغ جراحی است.

    درمان هموروئید با دارو

    مواد دارویی که برای درمان هموروئید و تخفیف و تسکین علایم همورویید به کار می روند شامل بی حس کننده های موضعی تنگ کننده های عروقی مواد قابض ضد عفونی کننده ها مواد محافظت کننده مسکن ها ضد خارش ها و ضد التهاب که عمدتا کورتن هستند. بیش تر ترکیبات فوق الذکر جزو داروهای بدون نسخه یا OTC به شمار می روند. در بیشتر کشورهای اروپایی انواع متعددی از محصولات فوق در دسترس است. اخیرا برخی مواد گیاهی نیز در فرمول این داروها به کار می رود. مصرف بی حس کننده ها ی موضعی باید محدود به ناحیه مقعد و یا قسمت پایینی کانال آنال باشد زیرا در این نواحی بیش ترین اعصاب حسی وجود دارند که اثر گذاری آن ها می تواند به تسکین درد و رفع سوزش و خارش مقعد منجر شود. هم چنین بی حس کننده ها می توانند به راحتی از مخاط رکتال جذب شده و عوارض ناخواسته ی سمی ایجاد کنند در حالی که پوست نواحی ذکر شده چنین جذبی ندارد.

    تنگ کننده های عروقی با منقبض کردن رگ ها به تدریج باعث کاهش تورم مقعد احساس ناراحتی خارش و التهاب مقعد می شوند ولی به دلیل احتمال بروز عوارض ناخواسته حتی از طریق استفاده جلدی در بیمارهایی مانند فشار خون بالا دیابت پرکاری تیرویید بزرگی پروستات و بیماران مصرف کننده برخی داروهای اعصاب مانند ضد افسردگی ها مصرف محدودتری دارند.

    مواد محافظت کننده مانند لانولین روغن معدنی وازلین و … با ایجاد یک لایه ی پوششی از تحریک و خشکی ناحیه ی آسیب دیده پیشگیری می کنند. در حالی که مواد قابض مانند اکسید دوزنگ و کالامین با منعقد کردن پروتیین سلول پوست در نتیجه محافظت لایه بافت زیرین و کاهش حجم سلول و خشک کردن ناحیه احساس تحریک و سوزش و خارش را تسکین می دهند.

    از آنجایی که اصولا در مدفوع میکروارگانیسم های فراوانی موجود است مواد ضد عفونی کننده که به طور عمده از رشد میکروب ها جلوگیری می کنند و فقط در برخی محصولات ضد هموروییدی به کار می روند زیرا هنوز در مورد این که چقدر می توانند موثر باشند اختلاف نظر وجود دارد.

    درمان گیاهی هموروئید

    روش دیگر برای درمان بواسیر استفاده از ترکیبات گیاهی است. یک مکمل گیاهی به نام همارون برای درمان بواسیر بسیار مفید شناخته شده و هیچ عوارض جانبی نیز ندارد.

    عنصر فعال اصلی در همارون، عصاره ی تصفیه شده ی سوفورا ژاپونیکا یا درخت پاگودای ژاپنی است، که باعث نرمال کردن خاصیت نفوذ پذیری رگ ها و مویرگ ها شده، دیواره های رگی را مستحکم می کند و مواد غذایی لازم برای سلامت رگ ها را فراهم می کند. همارون باعث تسکین درد مقعد، خارش مقعد، حساسیت و ناراحتی بواسیر می شود.

    تحقیقات انجام شده بر روی عصاره های سوفورا نشان داده است که %۹۴ از افرادی که از این ترکیب گیاهی استفاده کرده اند، فارغ از هرگونه خون ریزی، خارش، تورم و التهاب بوده اند در هر صورت در نظر داشته باشید این روش، روش موثری برای درمان قطعی هموروئید نیست.

    روش دیگر برای درمان بواسیر استفاده از ترکیبات گیاهی است. یک مکمل گیاهی به نام همارون برای درمان بواسیر بسیار مفید شناخته شده و هیچ عوارض جانبی نیز ندارد.

    عنصر فعال اصلی در همارون، عصاره ی تصفیه شده ی سوفورا ژاپونیکا یا درخت پاگودای ژاپنی است، که باعث نرمال کردن خاصیت نفوذ پذیری رگ ها و مویرگ ها شده، دیواره های رگی را مستحکم می کند و مواد غذایی لازم برای سلامت رگ ها را فراهم می کند. همارون باعث تسکین درد مقعد، خارش مقعد، حساسیت و ناراحتی بواسیر می شود.

    تحقیقات انجام شده بر روی عصاره های سوفورا نشان داده است که %۹۴ از افرادی که از این ترکیب گیاهی استفاده کرده اند، فارغ از هرگونه خون ریزی، خارش، تورم و التهاب بوده اند در هر صورت در نظر داشته باشید این روش، روش موثری برای درمان قطعی هموروئید نیست.

    درمان برای تسکین موقت هموروئید

    گرچه اکثر بواسیرها به خودی خود درمان می شوند، راه هایی هست که بتوانید این فرایند درمانی را سریعتر کرده و از میزان درد مقعد بکاهید.

    حمام کنید: خوابیدن در وان آب گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از تورم و درد می کاهد.

    برای استفاده از لگن آب گرم مقدار زیادی آب لازم نیست حدود دو اینچ آب گرم کافی است لازم نیست در آب گرم ژل شستشو یا شامپو یا بتادین ریخته شود.

    آب به اندازه ای گرم باشد که بتوان راحت در آن دست کرد کافی است.

    روزی سه بار و هر بار باید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در آب بنشینید. سپس با دستمالی نرم یا خشک کننده مو می توان ناحیه را خشک کرد.

    در درمان خانگی هموروئید می توان از الوورا نیز استفاده کرد.

    گاهی با نظر پزشک می توان در لگن آب گرم کمی نمک اضافه کرد.

    عمل هموروئید در زنان باردار

    در زنان باردار بايد درمان های غير جراحی انجام شود ولی درصورت ضرورت و اورژانس می توان اين عمل را با بی حسی موضعی بدون مشكل برای مادر و يا جنين انجام داد.

    شرايط اورژانس در هموروئيد

    گاهی بيمار با هموروئيدهای خيلی دردناك مراجعه می كند كه ممكن است اين درد زياد به علت ترومبوز ، بيرون زدگی كه جا نمی رود، و احتقان شديد هموروئيد باشد.

    طبق اخرين كتاب های مرجع توصيه شده اگر بيمار در اين مرحله مراجعه كند بهتر است در همان ٢٤ ساعت اول تحت عمل قرار بگيرد  زيرا درمانهای ديگر سبب  طولانی شدن مرحله ی درمان می شود.

    مطب خانم دکتر سعادتی با سالها تجربه در زمینه جراحی زیبایی و درمانی نظیر جراحی زیبایی شکم، جراحی سینه و… و انجام خدمات لیزری شامل لیزر هموروئید، لیزر لیپولیز ، برداشتن خال با لیزر و… با بهترین و بروز ترین دستگاه ها شما را برای داشتن اندام ایده آل و درمان مشکلاتتان همراهی می کند تنها کافیست با مشاوران ما تماس بگیرید.

    دکتر زهرا سعادتی

    دکتر زهرا سعادتی بورد تخصصی جراحی عمومی و متخصص جراحی با لیزر فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران سال 1378 هزینه های مربوط به انواع عمل جراحی و لیزر پس از معاینه دقیق توسط پرشک تعیین می گردد تلفن تعیین وقت 02122761600-02122766853 آدرس: تهران پاسداران نبش گلستان نهم پلاک 457

    نوشته های بیشتر از دکتر زهرا سعادتی

    دیدگاه خود را بیان کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.