logo

درمان کیست مویی بدون جراحی

    درمان کیست مویی یا غذه مویی یا سینوس پیلونیدال

    درمان کیست مویی بدون جراحی

    درمان کیست مویی بسته به این که این کیست و سینوس در چه مرحله ای باشد می تواند روش های متفاوتی داشته باشد. آنچه که در درمان مهم است تخلیه کیست مویی و از بین بردن جدار کیست است. اصل مهمی دیگری که در درمان کیست مویی مورد نظر متخصصین است عدم عود و بازگشت کیست مویی است. بهترین روش درمان کیست مویی روشی است که عود و بازگشت نداشته باشد و بیمار دوره نقاهت و سختی را تحمل نکند. بیماری کیست مویی باید سریع درمان شود و در صورت مزمن شدن عوارض و هزینه زیادی به بار خواهد آورد. 3 روش درمان کیست مویی را در ادامه می خوانید

    چگونه کیست مویی را درمان کنیم

    کیست مویی پاکه هایی در پوست است که در نزدیکی بالای شکاف باسن واقع شده اند. این کیست ها زمانی که آلوده و دردناک می شوند، بیشتر تشخیص داده می شوند.  اگر کیست مویی دارید، می توانید یاد بگیرید که چگونه با آنها برخورد کنید.

    ویزیت دکتر خانم کیست مویی 

    روش اول

    ۱-درمان دارویی: درمان کیست مویی بدون جراحی است

    پس از انجام درمان های خانگی بدون نتیجه، اگر کیست مویی آلوده شده باشد، توصیه می شود که حتما به پزشک مراجعه کنید. آلوده شدن کیست به این معنی که ممکن است دردناک، گرم و ملتهب و یا قرمز شده پوست یا علائم بدتر شود. توصیه می شود سعی نکنید کیست را خودتان تخلیه کنید. اگر فکر می کنید یک کیست آلوده شده است، آن را تمیز نگه دارید تا زمانی که توسط پزشک معاینه شوید. بسیار مراقب باشید که به ناحیه فشار وارد نشود و یا آسیب ببیند

    ۲-خشک کردن کیست مویی: یکی دیگر از انواع درمان کیست مویی بدون جراحی است.

    ابتدا پزشک ناحیه را بی حس کرده و با تیغ جراحی یا لیزر برش کوچکی بر روی کیست می زند و مخلوطی از پوست مرده چرک و خون خارج خواهد شد و به اصطلاح کیست را خشک می کنند. در اکثر مواقع ناحیه برش خورده و تخلیه شده را باز می گذارند تا از عود احتمالی جلوگیری شود هر چند این روش منجر به بهبودی دیرهنگام می شود و دوره نقاهت را طولانی می کند اما روش مطمئنی برای خشک کردن کامل کیست مویی است
    درمان سینوس پیلونیدال 

    ۳ناحیه را تمیز نگه دارید:

    بعد از برش و خشک کردن کیست باید همیشه ناحیه را تمیز نگه دارید. پانسمان را زود به زود تعویض کنید و ناحیه را بعد از ۴۸ ساعت بعد از برش با اجازه پزشک می توانید بتادین بزنید و یا در لگن آب ولرم و بتادین بنشینید تا ناحیه تمیز شود. در طی دوره درمان ناحیه را عاری از مو کنید تا از بروز آلودگی جلوگیری شود توصیه می شود برای از بین بردن کامل موهای این ناحیه که علت اصلی بروز کیست مویی است از لیزر موهای زائد استفاده کنید و رویش مو را در ناحیه ریشه کن کنید یکی از مهمترین اقدامات برای درمان کیست مویی بدون جراحی لیزر موهای زائد کیست مویی است
    درمان پانسمان و زخم سینوس پیلونیدال پانسمان کیست مویی غده مویی پایین کمر 

    روش یا متد دوم:

    ۱-درمان خانگی کیست مویی بدون جراحی:

    شما می توانید درمان خانگی را زمانی شروع کنید که کیست در حال تشکیل شدن است. به محض این که خارش و سوزش در ناحیه را احساس کردید درمان خانگی را شروع کنید تا از تشکیل کامل کیست مویی جلوگیری کنید. اما اگر علائم عفونت را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید و از دستکاری کیست خودداری کنید.
    دقت کنید در هر مرحله از درمان خانگی کیست مویی دست ها را کاملا بشورید و ضدعفونی کنید
    درمان سینوس پیلونیدال بدون جراحی و با روش های خانگی 
    ۲-استفاده از کمپرس آب گرم:

    منجر می شود قرمزی و التهاب کم شود. گرما و رطوبت کمپرس می تواند کیست و پوست ناحیه را نرم و صاف کند. روش کار بدین صورت است یک دستمال یا پنبه کتان سفید و تمیز را انتخاب کنید دستمال را در آب گرم بگذارید سپس دستمال را به مدت حداقل ۱۰ دقیقه بر روی کیست بگذارید این کار را حداقل روزی ۴ بار تکرار کنید. اگر می خواهید می توانید چای بابونه نیز به محلول اضافه کنید نصف فنجان چای بابونه نصف فنجان آب و یا از سرکه سیب رقیق شده استفاده کنید. همچنین می توانید چند قطره از روغن های ضروری نیز اضافه کنید مثل روغن بادام یا کامومیل. بابونه برای بهبودی التهاب بسیار موثر است و برای ترمیم و بهبودی ناحیه بسیار موثر است و در درمان کیست مویی بدون جراحی مورد استفاده است. بابونه را به تنهایی نیز می توانید بر روی ناحیه بگذارید و از التهاب می کاهد و به بهبود بیماری کمک می کند.
    درمان کیست مویی بدون جراحی با پک یح 

    ۳استفاده از روغن های ضروری برای درمان کیست مویی بدون جراحی

    مانند درخت چای یا روغن زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی هستند که به کاهش تورم و احتمال ابتلا به عفونت کمک می کنند. بسیاری از این روغن ها برای درمان آکنه های کیستیک و سایر انواع کیست های آلوده استفاده می شود و کیست را نرم می کند. همچنین ممکن است در سرعت بخشیدن به بهبودی کیست مفید باشد.
    روغن های ضروری را می توان به طور مستقیم بر روی کیست اعمال کرد. میتوانید به جای روغن ها از افشره این ها نیز استفاده کنید و با یک پنبه تمیز به ناحیه بمالید
    اگر بعد از دو هفته بهبودی حاصل نشد برای مشاوره به پزشک خود مراجعه کنید در این مواقع درمان کیست مویی بدون جراحی موفق نبوده و در صورت تاخیر در جراحی هزینه و عوارض بیشتری متوجه بیمار خواهد شد.
    درمان کیست مویی بدون جراحی با روغن 

    ۴– اعمال مواد خشک کننده:

    شما می توانید سرکه سیب را روی کیست بریزید تا خشک شود. فندق، به دلیل ویژگی های رطوبتی تانن های موجود در آن، باعث خشک شدن کیست می شود. سرکه سیب دارای خواص تنگ کننده است. سرکه سرخ مایل به قرمز نیز به مبارزه با عفونت کمک می کند. اگر پوست ملتهب باشد یا پوست شما به سرکه سیب حساس بود، سرکه را با مقدار برابر آب رقیق کنید. فقط با یک تکه پنبه یا Q-tip اعمال شود.

    درمان کیست مویی بدون جراحی با سرکه 

    ۵- مالید مواد ترمیم کننده در درمان بدون جراحی کیست مویی:

    عسل می تواند به سرعت ترمیم زخم کمک کند. هرچه ناحیه آسیب دیده زودتر بهبود یابد احتمال موفقیت درمان کیست مویی بیشتر و احتمال عود کمتر خواهد شد پس با کمک کردن به روند بهبود و ترمیم زخم و ناحیه آسیب دیده می توانید به بهترین نتیجه درمانی برسید.

    درمان کیست مویی بدون جراحی مالیدن عسل برای ترمیم زخم کیست مویی

    روش سوم

    ۱-یاد بگیرید که کیست مویی چیست

    یک کیست مویی، برآمدگی است که در بالای شکاف باسن قرار می گیرد. کیست مویی می تواند آلوده و تبدیل به آبسه شود، و بدین معنی است که پر از گلوله مو است و نیاز به تخلیه دارد. علت بروز کیست مویی معمولا به علت ریزش مو یا سایر باقی مانده زیر پوست است.

    درمان سینوس پیلونیدال در پایین کمر توده و غده مویی یا همان کیست مویی 

    ۲-مشخص کنید آیا شما در معرض خطر هستید یا خیر

    کیست های پیلونیدال معمولا در مردان و بین بیست سالگی و سی سالگی اتفاق می افتند. کیست مویی همچنین می تواند در افرادی که مجبور به نشستن هستند و مشاغل کم تحرک مانند رانندگی کامیون و کار اداری دارند ، رخ دهد.  کیست های مویی معمولا در افرادی که موهای بدن زیادی دارند  یا موهای زائد و سخت دارند بیشتر دیده می شود. این نوع مو می تواند به راحتی کیست را سوراخ کند. سایر عوامل خطر شامل اضافه وزن یا چاقی هستند، اگر اخیرا در معرض آسیب یا زخم موضعی، شکاف عمیق دردناک (شیار بین باسن) یا اگر سابقه خانوادگی چنین بیماری وجود داشته باشد در معرض ابتلا به کیست مویی هستید.

    تصویر سینوس پیلونیدال در پایین کمر توده و غده مویی یا همان کیست مویی 

    ۳-علائم و نشانه های کیست پلونیدال را تشخیص دهید

    اگر یک کیست پلونیدال آلوده نیست، معمولا نشانه های قابل توجهی وجود ندارد. با این حال، اگر مویی در کیست جای گرفته ، یا بیش از حد نشسته اید، پوشیدن لباس های تنگ و یا برخی از عوامل ناشناخته دیگر، کیست می تواند آلوده باشد. اگر در معرض هر کدام از این علائم هستید، باید در اسرع وقت پزشک را ببینید. هنگامی که کیست آلوده می شود، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

    • ورم
    • درد
    • قرمزی
    • زهکشی با بوی تند و زننده
    • تب

    تشکیل حفره ای که ممکن است حاوی بافت، مو و باقی مانده سلول ها باشد

    علائم کیست مویی پایین کمر تب و خروج چرک و کمر درد

    دکتر زهرا سعادتی

    دکتر زهرا سعادتی بورد تخصصی جراحی عمومی و متخصص جراحی با لیزر فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران سال 1378 هزینه های مربوط به انواع عمل جراحی و لیزر پس از معاینه دقیق توسط پرشک تعیین می گردد تلفن تعیین وقت 02122761600-02122766853 آدرس: تهران پاسداران نبش گلستان نهم پلاک 457

    نوشته های بیشتر از دکتر زهرا سعادتی
    • yasin dashtaki پاسخ نوامبر 10, 2019 at 5:16 ب.ظ

      سلام خسته نباشید خانم دکتر بنده ۲۹مهر ۹۸عمل بسته کیست مویی انجام دادم ک خیلی کوچیک بودا و دکتر داخل زخم درن قراردادن ک بعد ۴روز دراوردنش الان بخیه هامم کشیدم اما قسمت پایین زخم ی سوراخ هست ایا اون جای درن هست؟؟و چقدر میکشه ک خوب بشه ممنونم از پاسخگوییتون قرص مترونیدازول و سیپروفلولاکسین مصرق کردم تا اخرش

    • Neda پاسخ فوریه 9, 2020 at 1:44 ب.ظ

      ممنون از مطالب کاملتون. میخواستم بپرسم جای بخیه بعد از جراحی از بین میره یا یه همون شکلی که توی بعضی عکس ها هست روی بدن میمونه؟

      • دکتر زهرا سعادتی پاسخ فوریه 18, 2020 at 3:23 ب.ظ

        در برخی روش ها اسکار جراحی کیست مویی بر روی بدن بیمار باقی می ماند. اما در روش جراحی پلاستیک کیست مویی با لیزر که من انجام می دهم اثری از جای بخیه و اسکار عمل باقی نخواهد ماند.

    • Alireza پاسخ فوریه 17, 2020 at 8:31 ق.ظ

      سلام من ۲۳سالمه به طور اتفاقی متوجه یه برآمدگی پایین کمرم سمت چپ شدم اول فکر کدم جوش زیر پوستی بعد از دیدنش متوجه قرمز بودنش شدم ووقتی فشارش میدم کمی درد دارم و چرکی نداره پیش جراح عمومی رفتم گفت جاش مشکوکه ممکن مو برگشته باشه و عمل میخواد آیا راهی مطمعا هست که بدون عمل درمانکنم چون عمل سخت و هزینه جراحی هم بالاست. ممنون

    دیدگاه خود را بیان کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.