زگیل تناسلی

آیا انتقال زگیل تناسلی با استفاده از توالت فرنگی امکانپذیر است؟

آیا انتقال زگیل تناسلی با استفاده از توالت فرنگی امکانپذیر است

ویروس HPV در صورتی که در محیط خارج بدن و بدون رطوبت باقی بماند سریعا از بین می رود. بنابراین اگر از یک توالت فرنگی خشک و تمیز استفاده می کنید می توانید مطمئن باشید که از طریق توالت فرنگی دچار زگیل تناسلی نمی شوید. در مواردی که بهداشت توالت فرنگی در وضعیت مناسبی نیست و توالت فرنگی مدت هاست که مرطوب و آلوده رها شده است، این احتمال وجود دارد که به زگیل تناسلی مبتلا شوید و ویروس HPV از طریق توالت فرنگی به ناحیه تناسلی شما منتقل شود.

چطور ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شوید؟

زگیل تناسلی یا ویروس HPV از طریق تماس پوست با پوست و از طریق یک شریک مبتلا، به شخص سالم منتقل می شود. این تماس معمولا طی یک رابطه جنسی اتفاق می افتد. این موضوع بسیار مهم است که بدانید برای انتقال HPV نیازی به اینترکورس نیست و تنها با تماس پوستی ناحیه تناسلی بیمار به ناحیه تناسلی شخص سالم این ویروس منتقل می شود. این ویروس دارای انواع گوناگون با درجات خطر مختلف است. دو نوع خطرناک HPV با شماره های 6 و 11 که از عوامل بروز سرطان ناحیه تناسلی است از طریق تماس با ترشحات و مخاط ناحیه تناسلی منتقل می شود. راه های انتقال زگیل تناسلی به شرح زیر است:

  • رابطه جنسی در ناحیه واژینال
  • رابطه و تماس ناحیه مقعد
  • رابطه جنسی دهانی
  • لمس ناحیه تناسلی شخص مبتلا و سپس لمس ناحیه تناسلی شخص سالم
  • استفاده از سکس تویز مشترک بدون ضدعفونی کردن
  • تماس پوستی ناحیه تناسلی و واژینال

شما ممکن است مبتلا به بیماری زگیل تناسلی شده باشید و از آن اطلاعی نداشته باشید. HPV می تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود بدون این که شخص اول کوچکترین علامتی از نشانه های بیماری را درک کرده باشد. حتی اگر شما تک همسر هستید باز هم در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی هستید. علائم و نشانه های ابتلا به زگیل تناسلی ممکن است تا چند سال بعد از این که به ویروس آلوده شدید نمایان نشود. بنابراین تشخیص این موضوع که چه زمان و از طریق چه شخصی به زگیل تناسلی مبتلا شده اید کمی سخت است. بر اساس گزارش سازمان کنترل و پیشگیری بیماری ها در آمریکا HPV یکی از شایع ترین بیماری های جنسی است که افراد را مبتلا به زگیل تناسلی می نماید.

انتقال زگیل تناسلی از طریق توالت فرنگی

جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

از آنجا که ویروس ها به راحتی منتقل و منتشر می شوند جلوگیری از زگیل تناسلی می تواند کار مشکلی باشد. کاندوم می تواند حفاظت خوبی در مقابل HPV باشد اما 100 درصد نیست. زیرا ممکن است نواحی مبتلا به ویروس در تماس پوستی با فرد مقابل قرار بگیرد و شخص سالم را گرفتار کند. مطالعات اخیر نشان داده است که استفاده از کاندوم تا 70 درصد در کاهش خطر ابتلا به زگیل تناسلی در زنان کمک می کند. همچنین تک همسری و کاهش تعدد همسران در جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی بسیار کمک کننده است.

همچنین برای جلوگیری از انواع خطرناک ویروس زگیل تناسلی (HPV) می توانید از واکسن زگیلی تناسلی استفاده کنید. این روش انتخابی عاقلانه برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سرویکس و انواع خطرناک زگیل تناسلی است. زگیل تناسلی و لکه های آن خود به خود درمان نمی شود و انتخاب یک روش مناسب برای جلوگیری بسیار مهم است.

شناخته شده ترین واکسن زگیل تناسلی گارداسیل است. تزریق این واکسن از بروز انواع خطرناک HPV که عامل بروز سرطان هستند جلوگیری می کند. این واکسن برای پسران 9 تا 15 سال و دختران 9 تا 26 ساله تجویز می شود. این واکسن دارای FDA آمریکا است و به عنوان واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، سرطان دهانه واژن، تخمدان و ناحیه تناسلی مورد استفاده قرار می گیرد. گارداسیل در جلوگیری از انواع زگیل تناسلی شماره 6، 11،16 و 18 بسیار موثر است. این واکسن در 3 نوبت و طی یک دوره 6 ماهه تزریق می شود. توجه کنید تزریق هر 3 نوبت واکسن بسیار مهم است. در مورد مزایای تزریق واکسن زگیل تناسلی می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین اگر خانم هستید توجه کنید که آزمایشات و چک آپ های منظم و روتین را انجام دهید. آزمایش پاپ اسمیر به شما کمک می کند که از سلامت خود مطلع شوید و از عدم وجود ویروس HPV مطمئن شوید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *