لیزر هموروئید

لیزر هموروئید یا بواسیر روش درمانی موثری برای این بیماری است و برای درمان قطعی انواع هموروئید یا بواسیر کاربرد دارد. از مزیت های اصلی درمان بواسیر با لیزر می توان به دوره نقاهت بسیار کوتاه این روش اشاره کرد. به طور خلاصه درمان و جراحی هموروئید با لیزر خونریزی ندارد و درد جراحی با یک مسکن ساده قابل کنترل است. از همه مهمتر لیزر هموروئید عود یا عوارضی ندارد. تحقیقات زیادی بر روی زنان و مردانی که با لیزر جراحی کرده اند انجام شده و در تمام تحقیقات ارجحیت لیزر ثابت شده است.

انواع لیزر هموروئید

لیزر هموروئید ۲ نوع است:

• لیزر کم توان یا لیزر مادون قرمز برای لیزر درمانی هموروئید ترومبوزه طی ۲۴ ساعت اولیه بروز علائم
    • لیزر پرتوان یا لیزر دی اکسید کربن جهت عمل جراحی هموروئید بدون عود و عوارض

1- لیزر درمانی هموروئید با لیزر کم توان

این روش معمولا برای درمان هموروئید ترومبوزه بسیار کارآمد است زیرا لیزر هموروئید توسط گلبول های قرمز بسیار قابل جذب است و بدین روش خونی که در پاکه هموروئید گیر افتاده با سرعت بیشتری جذب می شود و التهاب و درد هموروئید از بین می رود. درد هموروئید ترومبوزه که مثل تیر کشیدن است به سرعت تسکین میابد. لیزر درمانی هموروئید روشی سرپایی است و برای کسانی که از عمل جراحی می ترسند روشی امن و راحت است. بدون کوچکترین جراحت یا خونریزی بیمار بعد از لیزر هموروئید با این نوع لیزر (مادون قرمز یا کم توان) مرخص می شود و می تواند به کارهای روزمره خود برسد. اما بهترین روش برای درمان همورئید در شرایط اورژانسی و در ساعات اولیه بروز درد لیزر پرتوان است که توضیح می دهیم.

2- لیزر پرتوان دی اکسید کربن- co در لیزر هموروئید

با این نوع لیزر تمام انواع هموروئید یا بواسیر را می توان درمان نمود. این لیزر پر توان بوده و با کمک آن می توان پاکه هموروئید را بطور کامل برداشت (هموروئید اکتومی) در واقع لیزر پرتوان بدون خونریزی و بدون این که آسیبی به بافت هموروئید و اطراف آن بزند این بیماری را بطور کامل درمان می کند. لیزر هموروئید با لیزر پرتوان یا دی اکسیدکربن در روش هموروئید اکتومی استفاده می شود. روش لیزر هموروئید اکتومی معمولا برای انواع هموروئید خارجی استفاده می شود زیرا با برداشتن پاکه هموروئید بیمار احساس بهتری نسبت به ظاهر ناحیه مقعد خود خواهد داشت و زائده بد شکلی بعد از لیزر پرتوان به جا نمی ماند. بر خلاف جراحی باز و سنتی جای بخیه یا سوختگی به جا نمی گذارد.

لیزر هموروئید

توجه کنید این روش با درمان هموروئید با کوتر بسیار متفاوت است و مشکلات کوتر را ندارد، در ادامه مزیت لیزر را نسبت به دیگر روش ها توضیح می دهیم:

مقایسه جراحی هموروئید معمولی و جراحی هموروئید با لیزر دی اکسید کربن (co2):

طی یک مقاله ی خارجی بیماران مبتلا به هموروئید را به دو گروه تقسیم کرده و عمل شدند. ۵۱۲ نفر به روش عمل جراحی هموروئید باز و ۵۱۲ نفر با لیزر پرتوان تحت درمان بیماری هموروئید قرار گرفتند و از نظرمدت زمان عمل، مدت زمان بستری، زمان ترمیم و عوارض بعد از عمل بررسی شدند:

1- جراحی هموروئید با لیزر دی اکسید کربن (co2)

• زمان عمل هموروئید ۲۰-۱۰ دقیقه بطور متوسط ۱۳ دقیقه
    • مدت بستری ۱۲-۴ ساعت بطور متوسط ۱۰ ساعت
    • نیمی از بیماران اصلا درد بعد از عمل نداشته و ۵۰٪ بقیه که درد داشتند با مسکن ساده بهبود یافتند
    • خون ریزی از محل عمل هموروئید کم تر از ۱٪ بیماران
    • تنگی مقعد در ۳.۳٪ از بیماران
    • عفونت در ۰.۵٪ بیماران

جراحی هموروئید با لیزر دی اکسید کربن (co2)

2- جراحی هموروئید به روش جراحی معمولی

• مدت زمان عمل ۲۵-۱۵ و بطور متوسط ۱۹ دقیقه
    • مدت بستری ۴۸-۲۴ و متوسط ۲۸ ساعت
    • همه ی بیماران بعد از عمل درد داشتند و برای تسکین درد مسکن های قوی و مخدر لازم شد
    • خون ریزی ٪۴.۸
    • عفونت ٪۷
    • تنگی ٪۴

نتیجه این تحقیق نشان می دهد که لیزر هموروئید در کاهش درد بعد از جراحی هموروئید بسیار موثر است و حتی نیمی از بیماران اصلا درد ندارند این بسیار ارزشمند است زیرا درد بعد از عمل هموروئید یکی از بزرگ ترین دغدغه های بیماران است. عوارض دیگر نیز با لیزر کاهش یافته است.

مقالات ایرانی و خارجی زیادی در زمینه مقایسه روش لیزر هموروئید با روش های دیگر مثل رابربند و جراحی بسته و … منتشر شده و تمامی این مقالات تنها ایرادی که به لیزر وارد کرده اند هزینه بیشتر لیزر است که در مقایسه با فوایدی که دارد به صرفه بیمار است. بیمارانی که با لیزر درمان شدند طی یک الی ۱۰ سال تحت نظر محققین بودند در افرادی که لیزر هموروئید شده بودند درد بسیار کمتری نسبت به افرادی که با روش های دیگر درمان شده بودند داشتند و زندگی با کیفیت تری بعد از لیزر هموروئید داشتند. مسلما بهبود سریعتر زخم ها و خونریزی بسیار کمتر بعد از لیزر منجر می شود طول درمان بسیار کوتاه تر و احتمال عود را تقریبا به صفر برساند.

جراحی هموروئید به روش جراحی معمولی

روش ترکیبی لیزر کم توان و پر توان برای درمان هموروئید خارجی و داخلی

– در بیمارانی که روش لیزر کم توان به تنهایی جواب نمی‌دهد از این روش استفاده می‌شود.

– چرا فقط از لیزر پر توان استفاده نمی کنیم؟

با لیزر پرتوان پاکه های هموروئید را برمی داریم و در برخی موارد بهتر است تمامی پاکه های هموروئید برداشته نشود. زیرا این پاکه ها به عمل دفع کمک می کنند. در مواردی که شخص مبتلا به هموروئید داخلی و خارجی است از این روش ترکیبی لیزر پرتوان و کم توان می توان همزمان استفاده کرد. با لیزر کم توان التهاب و برجستگی برخی از پاکه ها تعدیل پیدا می کند و با لیزر پرتوان پاکه هموروئید کاملا برداشته می‌شود.

روش ترکیبی لیزر کم توان و پر توان برای درمان هموروئید خارجی و داخلی

هزینه لیزر هموروئید

برای دریافت دارو و ویزیت اولیه بیمار یک بار هزینه ویزیت متخصص جراحی را پرداخت می کند و در صورتی که نیاز به جراحی با لیزر و یا لیزر درمانی هموروئید داشته باشد از ۱ میلیون تومان به بالا هزینه درمان با لیزر می شود.

هزینه لیزر هموروئید

برای دریافت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین و جدیدترین روش درمان هموروئید، درمان کیست مویی، جراحی زیبایی شکم و … و هزینه های آن می توانید از طریق وب سایت با مراجعه به صفحه ی تماس با ما می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

سوالات متداول در مورد لیزر هموروئید

در ادامه مهم‌ترین چالش‌هایی که بیماران در زمینه هموروئید با آنها روبرو می‌شوند را توضیح داده‌ایم:

1- آیا بیمه ها هزینه لیزر هموروئید را قبول می کنند؟

بیمه تامین اجتماعی هزینه لیزر هموروئید در مراکز غیر تامین اجتماعی را تقبل نمی کند اما برخی بیمه های تکمیلی درصدی از این هزینه را پرداخت می کنند. بهترین راه این است که از شرکت بیمه ای که با آن قرارداد دارید بپرسید و از مفاد قرارداد خود با بیمه مطلع شوید.

2- آیا بیماری های دیگر را می توان با لیزر هموروئید همزمان درمان کرد؟

معمولا افرادی که دیر به پزشک مراجعه می کنند بیماری هموروئید ، شقاق مقعد یا فیشر، آبسه مقعد و فیستول مقعد را هم زمان مبتلا هستند به خصوص افرادی که به کیست مویی مبتلا هستند مبتلا به فیستول هم هستند با لیزر می توان تمام این بیماری ها را در یک جلسه و همزمان با هم درمان کرد.

3- طول عمل جراحی هموروئید با لیزر

جراحی هموروئید با لیزر معمولا ۱۵ دقیقه تا ۳۰ دقیقه طول می کشد و بعد از این که جراحی با لیزر تمام شد ۳۰ دقیقه بعد بیمار معاینه و سپس مرخص می شود.

4- آیا درمان هموروئید با لیزر عود یا عوارضی دارد؟

اگر لیزر به موقع و به جا در درمان هموروئید یا بواسیر استفاده شود عود یا عوارض نخواهد داشت برای مثال اگر از بروز درد هموروئید ترومبوزه ۲۴ ساعت بیشتر نمی گذرد می توان از لیزر کم توان مادون قرمز برای درمان استفاده کرد و از این نوع لیزر به موقع سود برد. در مواقع دیگر لیزر پرتوان برای عمل جراحی هموروئیدکتومی روش قطعی و بدون بازگشت درمان هموروئید محسوب می شود.

5- آیا لیزر هموروئید درد دارد؟

6- آیا لیزر هموروئید خونریزی دارد؟

خونریزی شدیدی در عمل جراحی هموروئید با لیزر پرتوان وجود ندارد و بیمار شاید یک یا چند قطره خون را بر روی پانسمان ببیند. در حین جراحی نیز بدین صورت است. در لیزر هموروئید با لیزر کم توان حتی یک قطره خون نیز مشاهده نمی کنید و بدون کوچکترین جراحت یا خونریزی لیزر درمانی انجام می شود. در واقع یکی از مزیت های استفاده از لیزر همین نداشتن خونریزی است که دوره نقاهت را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

• Saeed Ghanemzadeh پاسخ دسامبر 2, 2019 at 6:11 ب.ظ

سلام.سالهاست که مشکل همورویید دارم و مقداری از روده بیرون زده.میخواهم بدانم با لیزر صددرصد خوب میشوم یا نه و عوارض آن در بدترین حالت کدام است؟ هزینه لیزر حداکثر چقدر است ؟ متشکرم

• F_e پاسخ دسامبر 30, 2019 at 3:40 ب.ظ

سلام خانم دکتر دختری 25 ساله هستم از بچگی مشکل یبوست داشتم که با طب سنتی چند سالی هست درمان شدم اما از اون دوران همورویید گرفتم و به اندازه یک بند انگشت بیرون زدگی داره هیچگونه دردی هم نداره .من خیلی بابت این موضوع ناراحتم ایا با لیزر مثل روز اولش میشه؟ هزینه چقدره؟ ایا از 2 میلیون بیشتر میشه با توضیحاتی که دادم؟

• وحید پاسخ فوریه 13, 2020 at 12:26 ق.ظ

با سلام
      ایا همورویید داخلی با لیزر درمان پذیر هست؟ و آیا همه گریدهای همورویید با لیزر درمان میشوند؟

• پرهام پاسخ فوریه 19, 2020 at 1:38 ق.ظ

سلام دکتر.آیا با لیزر میشه پارگی یا بزرگی مقعدو درمان کرد و تنگی مقعد انجام بشه لطفا زود جواب بدید ممنون