تشخیص هموروئید و آبسه مقعدی

تشخیص هموروئید و آبسه مقعد درد خوتریزی توده

تشخیص هموروئید و آبسه مقعدی

تشخیص قطعی هموروئید و آبسه معمولا در اولین ویزیت توسط پزشک با تجربه متخصص جراحی قابل انجام است اما در برخی موارد پیچیده ممکن است نیاز به روش های دیگر مثل اندوسکوپی یا کلونسکپی نیز باشد. در مواقعی که پزشک فیستول و آبسه و هموروئید را همزمان با هم تشخیص می دهد ممکن است برای مشخص شدن وضعیت پیچیده ناحیه انجام ام آر آی نیز تجویز کند. آبسه انورکتال در صورتی که درمان نشود بسیار خطرناک است و از عفونت یا مسدود شدن غدد مقعد ایجاد می گردد. به دلیل بیماری های جنسی و یا اختلال دستگاه گوارش مانند بیماری کرون و یا دیورتیکولیت ایجاد می گردد. علایم آبسه مقعدی می تواند شامل درد مقعد یبوست و تب باشد. در صورتی که هموروئید تب ایجاد نمی کند و به جای چرک خون در پاکه هموروئید دیده می شود و دردی شبیه به تیر کشیدن دارد اما آبسه دردی ممتد دارد. روش استاندارد درمان آبسه مقعدی جراحی است که بهترین نوع جراحی آبسه مقعدی با لیزر است. آبسه نباید دستکاری شود زیرا تبدیل به بیماری های پیشرفته تر مثل کیست مویی و فیستول می شود.

تشخیص هموروئید یا بواسیر به طور تیپیک با معاینه فیزیکی توسط پزشک متخصص تشخیص داده می شود. با مشاهده بافت اطراف می توان هموروئید خارجی و هموروئید داخلی پرولابه را تشخیص داد. تفاوت علایم هموروئيد با آبسه در این است که آبسه مقعدی ترشح چرکی دارد و معمولا بیمار با تب و ترشح زیاد مراجعه می کند.

عمل جراحی هموروئیدمشاهده یا علایم موضع

در صورتی که هموروئید خارجی باشد با یک معاینه ساده توسط پزشک قابل تشخیص است از دیگر علائم شایع خونریزی و درد و تورم در ناحیه مقعد است. ممکن است بیمار مبتلا به هموروئید خونریزی جزیی همراه با سوزش داشته باشد.

• درمان‌ با هدف‌ تخفیف‌ علایم‌
    • هیچ‌ گاه‌ برای‌ اجابت‌ مزاج‌ زور نزنید.
    • پس‌ از اجابت‌ مزاج‌، ناحیه‌ را با ملایمت‌ پاک‌ کنید
    • برای‌ تخفیف‌ درد، روزانه‌ چندین‌ بار هر بار به‌ مدت‌ ۲۰-۱۰ دقیقه‌ در آب‌ گرم‌ بنشینید.
    • برای‌ تخفیف‌ درد و تورم‌ ناشی‌ از وجود لخته‌ در بواسیر یا بیرون‌ زدگی‌ بواسیر، یک‌ روز در رختخواب‌ استراحت‌ کنید و روی‌ ناحیه‌ کیسه‌ یخ‌ بگذارید. در مواردی‌ که‌ مقاوم‌ به‌ درمان‌ هستند، امکان‌ دارد نیاز به‌ جراحی‌ وجود داشته‌ باشد.

بیماری التهابی روده و هموروئید

در بيماريهاي التهابي روده هرنوع عمل جراحي مقعد و پوست اطراف آن ممنوع است زيرا زخم انها باتاخير ترميم مي شود و حتي ممكن است اصلا ترميم نشود
    اگر اين افراد هموروئید بيرون زده و يا خونريزي داشته باشند و نياز به عمل جراحي ضروري باشد ميتوان از رابر بند استفاده كرد

در افرادی که مبتلا به بيماريهاي التهابي روده هستند, هرنوع عمل جراحي مقعد و دستکاری پوست اطراف آن ممنوع است زيرا زخم آنها باتاخير ترميم مي شود و حتي ممكن است اصلا ترميم نشود. اگر اين افراد هموروئید بيرون زده و يا خونريزي داشته باشند و نياز به عمل جراحي ضروري باشد مي توان از روش رابر بند هموروئید استفاده كرد، برای دستیابی به اندام ایده آل خود در سریع ترین زمان ممکن می توانید از جراحی زیبایی شکم و جراحی زیبایی سینه و یا سایر خدمات مطب خانم دکتر سعادتی استفاده و بهره ببرید.

بیماری التهابی روده و هموروئید

بیشتر بخوانید: جراحی سینه

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر ابتلا به هموروئید

• وارد آمدن‌ فشار مکرر به‌ سیاه رگ‌ های‌ مقعد یا راست‌ روده‌.
    • رژیم‌ غذایی‌ بدون‌ فیبر.
    • نشستن‌ یا ایستادن‌ به‌ مدت‌ طولانی‌.
    • چاقی‌.
    • یبوست‌.
    • کم‌ شدن‌ توان‌ عضلانی‌ در سنین‌ بالا.
    • جراحی‌ راست‌ روده‌ یا پارگی‌ مجرای‌ تناسلی‌ به‌ هنگام‌ زایمان‌ و دوختن‌ آن‌.
    • بیماری‌ کبدی‌.
    • سرطان‌ روده‌ بزرگ‌.
    • لواط‌.
    • بالا بردن‌ فشار خون‌ در سیستم‌ سیاه رگی‌ دستگاه‌ گوارش‌.

درباره بیماری هموروئید

هموروئید رگ متورم و ملتهب در رکتوم مقعد است که منجر به ناراحتی و خونریزی در این ناحیه می گردد. بواسیر یا هموروئید معمولا از زور زدن در هنگام دفع مدفوع  ـ چاقی یا بارداری ایجاد می شود . احساس ناراحتی در ناحیه مقعد علامت شایع این بیماری است به خصوص در هنگام دفع مدفوع و یا در هنگام نشستن است . سایر علائم شامل خارش و خونریزی است. یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند در بهبود هموروئید  نیز موثر هستند. ملین ها و داروی ضد هموروئید  نیز موثر  هستند. در برخی موارد یک روش پزشکی مثل عمل جراحی برای حذف هموروئید مورد نیاز است تا درمان قطعی انجام شود و درد مقعد کاهش یابد.

تشخیص هموروئید ترمبوزه

انواع مختلف هموروئید یا بواسیر

در قسمت مقعد رگ های بواسیری داریم که اگر این رگ ها تحریک شوند ممکن است ملتهب شده و ورم کند ویا حتی خونریزی کنند که به آن بواسیر می گویند .
    بواسیر یا هموروئید دو نوع دارد : بواسیر خارحی و بواسیر داخلی.

هموروئید خارجی دو نوع است
    ۱.در یک نوع فقط عروق بزرگ و برجسته می شود
    ۲.در نوع دیگر خون لخته يا ترومبوز  می شود

هموروئید ترومبوزه

هموروئید ترومبوزه که بصورت برآمدگی کبود رنگ و دردناک در آندودرم دیده می شوند, ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول درد شدید و ناراحت کننده ایجاد می کنند و بعد از آن درد کاهش می یابد. در صورتی که بیمار در مرحله ابتدایی مراجعه نماید بهترین روش درمان هموروئید ترومبوزه هموروئیدکتومی با لیزر می باشد. روش هموروئیدکتومی در واقع برداشتن لخته همورویید ترومبوزه است و پیشنهاد می شود حتما با لیزر برداشته شود یا با تابش لیزر تحلیل رود زیرا عمل جراحی باز هموروئید ترومبوزه دوره نقاهت طولانی تری دارد و بیمار درد زیادی را متحمل می شود. با توجه به تشخیص پزشک بهترین روش درمان همورویید ترومبوزه یکی از دو روش لیزر هموروئید و یا برداشتن لخته با لیزر است.

۴ علت شایع بروز هموروئید ترمبوزه

۱.زور و فشار زیاد در هنگام اجابت مزاج

۲.تکرر اجابت مزاج مثلا اشخاصی که بیماری التهابی روده دارند به دفعات عمل دفع را در روز انجام می دهند که این یکی از علل بروز هموروئید ترومبوزه است

۳. افرادی که به مدت طولانی می نشینند به خصوص نشستن بر روی سطح سفت مثل خلبان ها ،رانندگان کامیون و موتور سواران پلیس