همه چیز درباره خطر آمبولی در جراحی شکم

آمبولی ریه پس از جراحی شکم

همه چیز درباره خطر آمبولی در جراحی شکم

اگر شما به فکر انجام جراحی زیبایی شکم هستید، باید حتما پیش از آن در رابطه با مراقبت های بعد و عوارضی که ممکن است پیش بیاید، اطلاع داشته باشید. ضمن این که پیش از انجام عمل، باید از سلامت کامل بدن خود مطمئن باشید و اگر دارای بیماری زمینه ای هستید با اطلاع به پزشک متخصص تان و تایید ایشان، با خیالی آسوده به انجام این عمل بپردازید. در هر عمل جراحی اعم از جراحی زیبایی شکم، خطر آمبولی وجود دارد. شما با داشتن اطلاعات کافی در رابطه با خطر آمبولی در جراحی شکم و یا تحت نظر پزشک بودن در دوران پس از عمل میتوانید از بروز آن جلوگیری کنید.

چگونگی بروز آمبولی در ریه

بروز آمبولی در ریه

خطر آمبولی پس از جراحی شکم چیست؟

آمبولی به دلیل مسدود شدن رگ های خونی در بدن انسان به وجود می آید.

اگر فردی به این مشکل دچار شود باید به سرعت درمان شود. در غیر این صورت مشکلات سلامتی جدی به وجود می آیند.

هنگامی که مواد اضافی به خون وارد شود، تبدیل به یک لخته می شود. این لخته می تواند به سمت مغز، ریه یا اندام های دیگر حرکت کند و سبب انسداد در شریان های ریوی شود.

مسدود شدن شریان های ریوی باعث نرسیدن اکسیژن کافی به اندام ها و ارگان ها می شود.این عارضه ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد.

آمبولی پس از جراحی زیبایی شکم از عوارض بسیار نادر است.نمیتوان به طور قطعی گفت که هر فردی پس از انجام عمل جراحی دچار آمبولی می شود. چرا که با پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت پزشکی، بروز این عامل نزدیک به صفر است. البته با وجود راه های پیشگیری آمبولی در علم پزشکی، باید تا مدتی پس از عمل جراحی تحت نظر پزشک بود تا به محض ایجاد آن از پیشرفتش جلوگیری کرد.

عدم تبحر و مهارت جراح همچنین شرایط بدنی نامناسب زیباجو، احتمال به وجود آمدن آمبولی را افزایش می دهد.

در صورتی که جراح بدون مهارت سبب وارد شدن قسمت چربی جدا شده در خون شود، به احتمال زیاد بیمار به آمبولی دچار می شود.

سرخرگ ها جریان خون کم اکسیژن را به ریه ها می برند و بعد از اضافه کردن مقدار کافی اکسیژن ، خون را به قلب باز می گردانند.

در صورت وجود لخته در یکی از شریان هایی که خون را به سمت ریه می برد، آمبولی به وجود می آید. در اثر این اتفاق بیمار به علائم تنفسی دچار می شود.

عوامل موثر بر آمبولی پس از جراحی

علاوه بر شرایط بدنی و همچنین مهارت جراح، موارد دیگری نیز در افزایش احتمال ایجاد آمبولی موثر است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

1. اضافه وزن در حالت عادی میتواند ایجاد آمبولی کند و علل اصلی بروز آن این است که اغلب افرادی که افزایش وزن دارند، دارای بیماری های قلب و عروق نیز می باشند که بروز آمبولی را پس از جراحی تشدید می کند.
    2. مصرف سیگار، قلیون و دیگر انواع دخانیات سبب بروز آمبولی می شود.
    3. باردار شدن پس از جراحی زیبایی شکم میتواند باعث بروز آمبولی در بدن شود.
    4. مصرف کردن انواع داروهای هورمونی میواند پس از جراحی زیبایی شکم ایجاد آمبولی کند.
    5. در بستر ماندن و عدم تحرک در طولانی مدت و ثابت ماندن ماهیچه های بدن در ایجاد آمبولی موثر است.
    6. افرادی که مدام درحال سفرهای طولانی مدت بوده و در حالت نشسته و بدون هیچ تحرکی به سر می برند، در معرض آمبولی پس از انجام هر عمل جراحی می باشند.

علائم آمبولی بعد از جراحی چیست؟

آمبولی با توجه به اندازه لخته های به وجود آمده، بیماری های زمینه ای قلبی و ریوی و میزان آسیب به ریه ها علائم متفاوت و مختلفی دارد که شایع ترین علائم عبارتند از:

• تنگی نفس یکی از علائم شایع بروز آمبولی می باشد که با تلاش بیشتر فرد برای تنفس، اوضاع بدتر هم خواهد شد.
    • درد در ناحیه قفسه سینه که ممکن است با تنفس عمیق، سرفه کردن، نوشیدن، غذا خوردن، دولا شدن، یا در حالت ایستاده ایجاد شود.
    • سرفه همراه با خلط، خون و درد فراوان
    • داشتن درد در ناحیه کمر و لگن
    • تعرق زیاد حتی در هوای متعادل و خنک
    •  سرگیجه داشتن
    • غش کردن یا از حال رفتن
    • تغیر رنگ لب و ناخن ها

برخی علائم نادر نیز عبارتند از:

• ایجاد تورم زیاد در پا به همراه درد فراوان
    • پریدگی رنگ پوست صورت
    • مرطوب شدن پوست
    • افزایش ضربان قلب یا نامنظم شدن ضربان
    • احساس ضعف و خستگی

چهار ترفند برای کاهش خطر ابتلا به آمبولی پس از جراحی:

تحرک کافی داشته باشید

تقریبا 4 ساعت بعد از عمل های جراحی سنگین زیبایی مانند لیپوساکشن، جراحی های سینه و ابدمینوپلاستی زیباجو باید طبق صلاحدید پزشک حرکت را شروع کند.

تحرک کافی سبب نرمال شدن جریان خون و در نتیجه کاهش احتمال ابتلا به آمبولی می شود.

در ساعات و حتی روزهای ابتدایی بعد از جراحی ممکن است زیباجو احساس ضعف کند. اما داشتن تحرک کافی و سبک مانند پیاده رویی و نوشیدن کافی مایعات به خصوص آب سبب تسریع روند بهبود می شود.

اگر پزشک تشخیص به بستری داد، راه رفتن و حرکت دادن پاها بسیار کمک کننده خواهد بود.

بهتر است در فواصل یک تا دو ساعته و با استراحت کافی بین آن ها تحرک در برنامه قرار گیرد.

دخانیات را ترک کنید

به طور کلی با استعمال دخانیات احتمال گرفتگی رگ ها افزایش می یابد. در صورتی که زیباجو عادت به مصرف دخانیات داشته باشد، بهتر است حداقل دو هفته قبل و بعد از جراحی از استعمال دخانیات امتناع کند.

سفر طولانی با هواپیما ممنوع

در سفرهای طولانی، مسافر باید مدت زیادی بی تحرک روی صندلی بنشیند. سفرهای بیش از 3 ساعت بعد از جراحی های سنگین، احتمال ابتلا به آمبولی را افزایش می دهند.

در صورت ضرورت سفر، حتما در زمان های ممکن در راهرو هواپیما پیاده رویی کوتاه انجام شود.

پوشیدن 24 ساعته گن های  جراحی

پوشیدن گن جراحی بعد از جراحی شکم

جلوگیری از آمبولی بعد از جراحی شکم با گن طبی

استفاده از گن پس از جراحی زیبایی شکم، تا زمانی که پزشک تجویز کرده است، علاوه بر بهبود سریع و کاهش درد، از ابتلا به آمبولی تا حد زیادی جلوگیری می کند.

احتمال به وجود آمدن آمبولی تا چه مدت بعد از جراحی وجود دارد؟

هر چند که روزهای اولیه بسیار بحرانی است اما تا 4 هفته پس از جراحی باید علائم هشدار مورد توجه قرار گیرد. در این مدت ارتباط مدام با جراح بسیار مهم است.

هر چند که بروز آمبولی چربی در عمل های زیبایی جزو عوارض نادر می باشد، اما ابتلا به آن بسیار خطرناک است و در صورت مشاهده هر کدام از علائم باید در اسرع وقت با پزشک در میان گذاشته و به مراکز درمانی مراجعه شود.

قدم اول برای جلوگیری از آمبولی قطعا انتخاب پزشک متبحر و با تجربه  قدم بعدی عمل به توصیه های او بعد از جراحی می باشد.
    مجموعه دکتر سعادتی، با بهترین خدمات در حیطه جراحی زیبایی شکم این امکان را برای شما ایجاد میکند تا با خیالی آسوده به انجام آن بپردازید.