درمان شقاق

روش های درمان شقاق

درمان شقاق

قبل از اقدام به درمان شقاق باید در نظر بگیرید که به چه مدت است که درگیر این بیماری شده اید. شقاق در مراحل اولیه به عنوان شقاق حاد در نظر گرفته می شود و شقاقی که مدت هاست درمان نشده و با شما است را شقاق مزمن می نامند. روش درمان برای هر کدام از این انواع شقاق متفاوت است و از درمان خانگی گرفته تا درمان با دارو، جراحی و لیزر هر کدام در هر مرحله از بیماری اگر به موقع و به جا انتخاب شود بع عنوان درمان قطعی شقاق محسوب می شود.

در صورتی که از شروع علایم ۶-۳ هفته گذشته باشد به آن شقاق حاد می گوییم. شقاق حاد در ۹۵٪موارد به درمان دارویی جواب می دهد.
    اگر بیش از ۶ هفته از شروع علایم گذشته باشد شقاق مزمن گفته می شود و۹۵٪ به درمان دارویی جواب نمی دهد. شقاق مرمن اکثرا حاشیه برجسته داشته فیبروتیک شده و زایده پوستی در انتهای آن دیده می شود، در صورت داشتن مشکلاتی نظیر کیست مویی، هموروئید و… نگران نباشید زیرا درمان انواع بیماری ها با بهترین روش ها در مطب خانم دکتر سعادتی انجام می گیرد علاوه بر آن جراحی های زیبایی نظیر جراحی زیبایی شکم، جراحی زیبایی سینه، پروتز باسن و… در مطب انجام می شود کافیست با ما در ارتباط باشید تا در سریع ترین زمان به نتیجه مورد نظر خود برسید.

درمان شقاق حاد

براي درمان شقاق حاد چند روش وجود دارد كه بطور همزمان استفاده مي شوند تا تاثير كامل، به حدود ده روز زمان نياز است.
    الف) استفاده از موادي كه حجم آب مدفوع را زياد مي كنند و باعث نرم شدن مدفوع مي شوند : با رعايت رژيم غذايي حاوي مواد غذايي فيبردار مانند كلم ، كاهو ، خيار، سيب همراه پوست آن ، ميوه جات ، خاكشير محلول در آب، اسفرزه محلول در آب ، انجير خشك كه آب انداخته شده است و يا داروهايي مثل پسيليوم ، شربت لاكتولوز يا شربت منيزيم مي توان به اين هدف دست يافت. دقت کنید روش  های درمان خانگی شقاق باید طی 3 روز به شما پاسخ دهد و اگر بهبودی حاصل شد تا 10 روز این روش درمان شقاق را ادامه دهید.

ب) نشستن در لگن آب گرم حاوي چند قطره بتادين روزانه سه تا پنج مرتبه و هر بار به مدت حدود بيست دقيقه.
    پ) استفاده از داروهاي كاهش دهنده درد كه شامل پماد بي حسي ليدو كائين بطور موضعي يا داروهاي مسكن خوراكي است. قبل از استفاده از داروهای شقاق و پماد شقاق بهتر است به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا داروها با تجویز متخصص مصرف شود. همچنین باید معاینه شوید تا خطر دیگری به جز شقاق وجود نداشته باشد.

شقاق های متعدد مقعد را در تصویر می بینید که به درمان دارویی جواب نداده و کاندیدای جراحی شقاق با لیزر است

شقاق های متعدد مقعد که به درمان دارویی جواب نداده است

ت) استفاده از داروهايي كه باعث افزايش خونرساني به اين ناحيه مي شوند مانند پماد نيترو گليسيرين. اين پماد با اتساع عروق خوني ناحيه مقعد باعث افزايش خونرساني به آن مي شود و در نتيجه به ترميم زخم سرعت مي بخشد. البته استفاده از اين دارو در بعضي افراد باعث سوزش در محل استفاده يا سر درد مي گردد. روش استفاده از آن بطور موضعي روي زخم مقعد دو الي سه مرتبه در روز است .
    درمان هاي فوق تقريبا” هميشه باعث بهبود فيشر حاد مي شوند ولي در فيشر مزمن فقط در نيمي از موارد باعث رفع علائم مي شود و بقيه افراد نياز به جراحي دارند. بهترین روش جراحی شقاق جراحی با لیزر توسط پزشک متخصص جراحی با تجربه است.

پماد شقاق

همانطور که در بالا اشاره شد داروهايي كه باعث افزايش خونرساني به اين ناحيه مي شوند مانند پماد نيترو گليسيرين. اين پماد با اتساع عروق خوني ناحيه مقعد باعث افزايش خونرساني به آن مي شود و در نتيجه به ترميم زخم سرعت مي بخشد. البته استفاده از اين دارو در بعضي افراد باعث سوزش در محل استفاده يا سر درد مي گردد. روش استفاده از آن بطور موضعي روي زخم مقعد دو الي سه مرتبه در روز است . پماد آنتی فیشر و پمادهایی مثل پمادهای بی حس کننده برای تخفیف موقتی درد مناسب هستند و برای درمان قطعی شقاق باید با پزشک متخصص جراحی عمومی مشورت کنید.

کرم ضد شقاق

بیشتر بخوانید: تزریق ژل

درمان شقاق مزمن

انواع مزمن شقاق كه به درمان دارويي جواب ندهند بايد تحت جراحي قرار گيرند . از نظر دکتر متخصص جراحی و لیزر بهترین روش درمان شقاق به خصوص شقاق مزمن جراحی شقاق با لیزر است، زیرا متخصصی که تجربه جراحی با لیزر و دیگر وسایل جراحی مثل کوتر و نایف جراحی را دارد این موضوع را می داند که جراحی با لیزر شقاق دوره نقاهت بسیار کوتاه دارد و میزان موفقیت بسیار بالایی نسبت به دیگر روش ها دارد.  روش جراحي شقاق به اين صورت است كه قسمتي از عضله داخلي مقعد كه دچار انقباض شده است با لیزر برش زده مي شود. اين امر باعث مي گردد كه انقباض رفع شود و درد شقاق از بين برود . پس از رفع درد ، زخم مقعد تدريجا بهبود خواهد يافت. پس از عمل درد مربوط به بيماری شقاق از بين مي رود ولي درد مربوط به برش و انجام جراحي تا چند روز تداوم دارد. در نظر داشته باشید در صورتی که برش جراحی با لیزر انجام شود میزان درد پس از جراحی شقاق بسیار کمتر خواهد بود. جراحی و درمان با لیزر شقاق کم ترین درصد عود بیماری را به خود اختصاص داده و در حال حاضر قطعی ترین روش درمان شقاق مزمن محسوب می شود.

اصول درمانی شقاق

درمان یبوست با رژیم پر فیبر و مایعات وگاهی ملین،کنترل درد،گرم کردن موضع.بی حس کننده های موضعی همراه با کورتیکوستروییدها برای کنترل درد استفاده می شود. اسپاسم اسفنکتر داخلی معمولا با نیتروگلیسیرین ودیلتیازم ۲٪ کاهش می یابد.در مواردی که پماد شقاق نیتروگلیسیرین موجب سردرد می شود پماد دیلتیازم بهتر است. پماد با انگشت یا اپلیکاتور وارد می شود؛ اگر با انگشت وارد شود بهتر است پماد بمدت ۳۰-۲۰ ثانیه روی اسفنکتر ماساژ داده شود. اگر از اپلیکاتور استفاده شود دو مزیت دارد که هم پماد عمیق تر وارد شده و هم باعث باز شدن اسفنکتر مقعد می شود. اما مراقب باشید به ناحیه آسیب نزنید و به آرامی با اپلیکاتور کار کنید.
    از تزریق بوتاکس نیز در درمان شقاق استفاده می شود که معمولا پیشنهاد نمی شود و درد و احتمال عود زیاد است. درمان شقاق با بوتاکس روشی موقتی است و به محض این که اثر بوتاکس از بین برود انقباض اسفنگتر مقعد نیز دوباره باز می گردد و بیماری شقاق و تنگی مقعد دوباره عود می کند.
    نشستن در لگن آب گرم به مدت۵-۳ دقیقه و۳ بار در روز به کاهش اسپاسم اسفنکتر و درد کمک می کند.

بیشتر بخوانید: لیزر هموروئید

درمان دارویی شقاق

– برای درد خفیف، از دارو هایی مثل استامینوفن یا بی‌حس‌ کننده‌ های موضعی استفاده کنید.

– مالیدن پماد زینک اکسید یا وازلین به ناحیه شاید باعث جلوگیری از احساس سوزش شود.

– نرم‌ کننده‌ های مدفوع نیز ممکن است به جلوگیری از بروز درد به هنگام اجابت مزاج کمک کنند.

– امکان دارد پماد لیدوکایین توسط پزشک معالج توصیه شود.

کرم‏ ها، کف‏ ها، پماد ها یا شیاف‏ ها ممکن است در کاهش درد مفید باشند و منطقه گرفتار را لغزنده کنند. خیلی از این محصولات بدون نسخه قابل دسترس هستند یا پزشک تان ممکن است داروی قوی‏ تری تجویز کند.

درمان و جراحی شقاق

در مواردی که شقاق به درمان دارویی جواب ندهد یا بعد از درمان مجددا عود کند توصیه به عمل جراحی یا لیزر می شود. عمل ترجیحی، قطع نسبی اسفنکتر داخلی می باشد که در نتیجه آن فشار استراحت اسفنکتر کاهش یافته و زخم ترمیم می شود. در ۸٪ موارد بعد از این عمل بی اختیاری در دفع گاز یا مدفوع پیش می آید که این درصد در افرادی که به روش های دیگر مثلا دارو درمان می شوند مشابه است.

عمل جراحی شقاق