logo

رژیم غذایی مناسب شقاق مقعد

    بعدیقبلی
    رژیم مناسب برای بیماران شقاق مقعد

    رژیم غذایی مناسب شقاق مقعد

    بیماری شقاق مقعد در اکثر مواقع بر اثر بروز یبوست یا اسهال شدید و مزمن بروز می کند. بنابراین رعایت یک رژیم غذایی پر فیبر و مناسب در درمان و جلوگیری از بروز بیماری شقاق بسیار مهم است. به خصوص برای بیمارانی که تحت عمل جراحی شقاق قرار گرفته اند رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از عود مجدد بیماری بسیار مهم است. به علاوه بیمارانی که قبلا به شقاق مبتلا شده اند بسیار حساس تر از افرادی اند که قبلا گرفتار این بیماری نشده اند به همین دلیل اگر قبلا دچار شقاق مقعد شده اید و یا تحت درمان شقاق مقعد هستید حتما نکات تغذیه و رژیم غذایی شقاق را در ادامه بخوانید. بعد از جراحی شقاق یک رژیم غذایی درست می تواند از عوارض احتمالی جلوگیری کند.

    صبحانه مناسب

    یک صبحانه مناسب برای جلوگیری و درمان شقاق شامل نان سبوسدار، غلات و میوه و سبزیجات است. اگر دچار یبوست می شوید می توانید هر صبح 5 میوه که ترجیها کم کالری باشد را انتخاب و میل نمایید. همچنین از نان سفید پرهیز کنید. برشتوک، کرنفلکس و نان سبوسدار مثل نان سنگک و نان جو جایگزین مناسبی برای نان سفید است. همچنین استفاده از شیر به نرم شدن مدفوع کمک می کند.

    وعده نهار و شام مناسب

    تا می توانید از مصرف برنج چه برای وعده نهار و چه برای وعده شام پرهیز کنید. سیب زمینی آبپز و نان سبوسدار و حبوبات را جایگزین مصرف برنج کنید. از مصرف غذاهای چرب و فست فود پرهیز کنید. حتما سبزی و سالاد را به طور فراوان در رژیم غذایی شقاق بگنجانید.

    میان وعده مناسب برای رژیم غذایی شقاق

    برای جلوگیری از یبوست و حتی اسهال توصیه می کنم از انجیر استفاده کنید. مصرف انجیر گوارش شما را تنظیم می کند. روش استفاده بدین صورت است که انجیر را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب یا هر نوشیدنی دیگر بگذارید تا کاملا نرم شود و سپس آن را میل کنید. مصرف ذرت، آلو، پرتغال و نارنگی بسیار به کنترل یبوست کمک می کند.

    استفاده حداقل دو عدد میوه که یبوست زا نباشد. دقت کنید که میوه هایی مثل موز یبوست زا است. بنابراین از مصرف بیش از اندازه این نوع از میوه ها پرهیز کنید و به همراه آنها خوراکی ها و میوه های پر فیبر مثل خیار را مصرف کنید.

    به طور متوسط 8 لیوان آب در روز بنوشید. دقت کنید این 8 لیوان آب جدای از مقدار آبی است که همراه غذاها و نوشیدنی های دیگر مصرف می کنید.

    بعد از جراحی شقاق

    شما ممکن است بعد از جراحی شقاق دردی خفیف تا یک هفته بعد از عمل شقاق تجربه کنید. اگر درد داشته باشید ممکن است از عبور مدفوع جلوگیری کنید که منجر به یبوست شدید تر می شود. نرم نگه داشتن مدفوع به حرکت راحت تر مدفوع در دستگاه گوارش کمک می کند.  هم چنین برخی از مسکن ها نیز ممکن یبوست را تشدید کنند. بهتر است پزشک برای جلوگیری از یبوست بعد از عمل شربت و داروی ملین تجویز کند. همچنین رعایت پیشنهاد رژیم غذایی بالا بسیار به بهبود وضعیت گوارش کمک کننده است.

    یک رژیم غذایی پر فیبر، مدفوع را حجیم تر می کند و جذب آب را کم می کند. غذاهای با فیبر بالا شامل میوه ها سبزیجات، حبوبات، نان سبوسدار و صیفی جات است. برای جلوگیری از یبوست خوردن حداقل چهار وعده میوه و سبزی در روز و چهار پیمانه غلات و سایر غلات سبوس دار پیشنهاد می شود. گذاشتن ماسک میوه و سبزی برای بدن فیبر اضافی فراهم می کند. فیبر گندم و جو نسبت به میوه جات برای جلوگیری از یبوست موثرتر است. میوه ها و سبزیجات با پوست فیبر بیش تری را برای بدن فراهم می کنند.  در صورتی که خانم هستید، روزانه حداقل 20 گرم فیبر و اگر آقا هستید،  روزانه حداقل 30 تا 35 گرم فیبر مصرف کنید.

    بنابراین برای جلوگیری از شقاق و بیماری های مقعد

    غذای پر فیبر مصرف کنید. مصرف نان سبوس‌ دار، میوه جات و سبزیجات از قبیل کاهو، آلو، گلابی و انجیر.

    مایعات به مقدار فراوان نوشیده شوند.

    فعالیت بدنی کافی داشته باشید.

    غذا را با آرامش بجوید.

     

    سوالات متداول

    آیا غذاهای تند سبب شقاق می شوند؟

    ادویه سبب زخم نمی شود ، اما اگر شما روده تحریک پذیر دارید دقت کنید زیرا ممکن است درد شکم بگیرید .

    چه میوه هایی برای شقاق بد است ؟

    سیب و موز می تواند سبب یبوست شود بنابراین مصرف این میوه ها را محدود کنید.

    دکتر زهرا سعادتی

    دکتر زهرا سعادتی بورد تخصصی جراحی عمومی و متخصص جراحی با لیزر فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران سال 1378 هزینه های مربوط به انواع عمل جراحی و لیزر پس از معاینه دقیق توسط پرشک تعیین می گردد تلفن تعیین وقت 02122761600-02122766853 آدرس: تهران پاسداران نبش گلستان نهم پلاک 457

    نوشته های بیشتر از دکتر زهرا سعادتی

    دیدگاه خود را بیان کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    بعدیقبلی