شقاق در بچه ها

شقاق مقعد بچه ها

شقاق در بچه ها

شقاق در بچه ها بیماری متداولی است که هر ساله هزاران کودک در رنج های مختلف و در درجات متفاوتی از این بیماری به آن مبتلا می شود. در بیماری‌های اکتسابی نیز شقاق یا زخم مقعد از دیگر اختلالات شایع اکتسابی است. شقاق زخمی است  در قسمت خلفی انتهای روده (رکتوم) که علامت بارز آن در هنگام اجابت مزاج و خونریزی است که این علامت ممکن است با علائم بیماری های دیگر ا اشتباه شوند. خون قرمز روشن مخلوط در  مدفوع نشانه مهم این بیماری است.

اگر شقاق در کودکان درمان نشود عوارض دیگر و بیماری های دیگری در کودک بروز می کند برای مثال ،به دلیل وجود زخم شقاق کودک در هنگام دفع احساس سوزش و درد می کند و همین تجربه دفع دردناک منجر می شود کودک از اجابت مزاج خودداری کند. همین امر موجب می شود کودک دچار یبوست شود زیرا نگه داشتن مدفوع باعث سفت تر شدن آن می شود. یبوست نیز به نوبه خود شقاق را تشدید کرده و نه تنها شقاق کودک درمان نمی شود بلکه تشدید نیز می شود.

درمان دارویی شقاق بچه ها

درمان شقاق با دارو اولین انتخاب و یکی از موثرترین روش های درمانی برای درمان شقاق کودکان محسوب می شود. شقاق در بچه ها کمتر نیاز به جراحی دارد. داروهای تجویزی نیز اغلب داروهای بی حس کننده مانند لیدوکائین و یک آنتی بیوتیک است. مراقبت های خانگی شامل  قرار گرفتن برای دو تا سه بار در آب گرم به بهبود زخم شقاق کودک کمک می‌کند. اما درمان اساسی آن توجه و درمان یبوست است که مصرف آب و آبمیوه بسیار توصیه می شود. توجه کنید بدون مشورت پزشک به هیچ عنوان از داروهای آنتی فیشر و لیدوکائین برای کودکان استفاده نکنید. داروهای درمان شقاق اکثرا استروئیدی هستند و با نازک کردن پوست ناحیه ممکن است وضعیت را بدتر کنند. بنابراین استفاده صحیح از داروهای ضد شقاق را حتما از پزشک بپرسید تا در مورد فرزند شما بهترین روش استفاده از دارو به کار بسته بشود.

درمان شقاق مقعد کودکان

یبوست از علل اصلی بروز زخم شقاق در کودکان است به همین دلیل شقاق را به عنوان بیماری اکتسابی کودکان در نظر می گیریم.  علت واقعی ابتلا به فیشر آنال بطور کامل شناخته نشده و ممکن است این علت در بزرگسالان با کودکان متفاوت باشد. در کودکان معمولا به دلیل یبوست همراه با درد موقع دفع مدفوع دیده می شود. در هر صورت وجود فیشر سبب امتناع کودک از دفع می شود که خود آن یبوست ثانویه ایجاد کرده، باعث دفع مدفوع سفت با کالیبر (قطر) بیشتر شده و از ترمیم زخم یا ترک مقعد جلوگیری می کند. ترس و تجربه دفع دردناک کودک نیز سبب خودداری از عمل دفع و تشدید چرخه زخم و یبوست می شود.

جراحی شقاق در کودکان

درمان شقاق کودکان  با روش جراحی شامل برداشتن زخم فیشر، دیلاتاسیون (متسع کردن ناحیه) در زیر بیهوشی و اسفنکتروتومی داخلی (بریدن اسفنکتر داخلی) است. اسفنکتروتومی داخلی به نظر می رسد که موثرترین روش درمان جراحی باشد. برداشتن زخم فیشر همراه با تجویز ملین، ۸۰ درصد شانس بهبودی دارد. دیلاتاسیون یا اتساع آنال به دلیل عدم امکان ارزیابی میزان آسیب اسفنکتر توصیه نمی شود. در هر صورت درمان شقاق مزمن بچه ها در صورت مقاوم بودن به روش های درمانی و جراحی است. تزریق بوتاکس یا سم بوتولینیوم روشی دردناک است و در عین حال درمان قطعی شقاق در کودکان محسوب نمی شود بنابراین توصیه متخصص جراحی این است که از روش های نوین جراحی برای درمان استفاده شود تا کودک درد کمتری را تجربه کند. عمل جراحی توصیه شده در این بیماران اسفنکتروتومی داخلی و کناری آنال همراه با بیوپسی برای رد یا تایید بیماری کرون است.