logo

شقاق در زنان باردار

    بعدیقبلی
    شقاق در زنان و بارداری

    شقاق در زنان باردار

    شقاق یا فیشر مقعد که به نام اسکین تگ نیز شناخته می شود بیماری مزمنی است که معمولا در افراد کم تحرک که رژیم غذایی مناسبی ندارند مشاهده می شود همچنین در زنان باردار نیز به دلیل تغییر شرایط زنان در این دوران احتمال بروز شقاق یا فیشر بالا است. این بیماری معمولا به صورت یک زخم دیده می شود که لبه های برجسته ای دارد و به صورت یک دکمه نمایان می شود.

    شقاق در زنان باردار با سوزش و و درد شدید در هنگام اجابت مزاج دیده می شود و ممکن است در حین عمل دفع چند قطره خون قرمز روشن نیز بر روی کاسه توالت یا دستمال توالت مشاهده شود. در برخی موارد بیمار در حین عمل دفع علامت خاصی ندارد اما چند ساعت بعد در ناحیه مقعد دچار درد و سوزش می شود.

    احتمال بروز شقاق همراه با هموروئید یا بواسیر نیز در زنان باردار در طی این دوران بسیار شایع است و با رعایت مواد درمانی که در ادامه توضیح می دهم هر دو بیماری را می توان همزمان درمان کرد.

    خونریزی مقعد در زنان باردار

    گاها ترک خوردن پوست ناحیه مقعد  و پارگی در این ناحیه منجر به خونریزی مقعد می شود. این پارگی پوست ممکن است در داخل دهانه مقعد باشد و یا خارج آن که به راحتی قابل مشاهده و تشخیص است. در طی دوران بارداری به دلیل دفع دشوار مدفوع و یبوست مزمن این خونریزی از مقعد زنان باردار بروز می کند. خونریزی مقعد در دوران بارداری سبب پایین آمدن هموگلوبین خون و در نتیجه کم خونی می شود. توجه کنید مصرف مکمل آهن و فریتین یبوست را تشدید می کند و در هنگام استفاده از این مکمل باید مراقب رژیم غذایی خود باشید و آب و فیبر فراوان مصرف کنید.همچنین تحرک کافی داشته باشید تا بتوانید یبوست را کنترل کنید.

    علت بروز شقاق در زنان باردار

    در دوران بارداری چندین عامل مهم منجر به بروز شقاق می شوند که می توان با کمی دقت این موارد را کنترل و مهار کرد. ترشح هورمون پروژسترون منجر به بروز یبوست می شود که شما می توانید با رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی از آن جلوگیری کنید تا به شقاق و هموروئید در این دوران مبتلا نشود. مورد اصلی دیگر فشار و وزنی است که بر روی ناحیه وارد می شود و رفته رفته هرچه به پایان دوران بارداری زنان نزدیک می شویم این فشار بیشتر خواهد شد. برای کنترل این وضعیت نیز راه حل هایی وجود دارد. بهتر است از نشستن های طولانی بر روی ناحیه مقعد خودداری کنید و به سعی کنید به پهلو دراز بکشید. برای تقسیم وزن خود می توانید از چند بالش کمک بگیرید و وزن نواحی مختلف بدن را تقسیم کنید بدین ترتیب کل وزن بدن بر روی یک نقطه فشار وارد نمی کند.

    درمان شقاق در زنان باردار

    اولین نکته در درمان شقاق زنان باردار کنترل یبوست است که در اینجا به چند راه کار ساده اشاره می کنیم:

    1. بعد از بیدار شدن از حواب یک لیوان آب ولرم بنوشید
    2. روزانه 8 لیوان آب بنوشید
    3. هر روز سالاد میل کنید
    4. از مصرف آجیل چیپس و پفک اجتناب کنید
    5. غذاهای فست فود و کالباس و سوسیس به شدت یبوست آور هستند از آن ها بپرهیزید
    6. هر روز میوه بخورید یا دو لیوان آب میوه بنوشید
    7. تحرک داشته باشید و ساعت های طولانی را صرف تماشای تلویزیون نشستن و کار با موبایل و کامپیوتر نکنید
    8. هر روز پیاده روی کنید
    9. روزی 3 قاشق روغن زیتون بخورید
    10. خیساندن انجیر خشک در یک لیوان آب توصیه می شود مصرف انجیر خشک هم از یبوست جلوگیری می کند و هم از اسهال و بیرون روی شدید

    هرگز نگذارید یبوست بیش از سه روز طول بکشد و گرنه دچار شقاق و هموروئید و یا سایر بیماری های مقعدی می شوید. برای یک دفع کامل می توانید از توالت فرنگی استفاده کنید و یک پله حدودا 20 سانتی زیر پای خود بگذارید تاعمل دفع به طور کامل انجام شود. از نشستن طولانی بر روی توالت و زور زدن به شدت خودداری کنید.

    درمان شقاق در بارداری

    از دیگر روش های درمان شقاق زنان باردار می توان به این نکته اشاره کرد که سعی کنید پوست این ناحیه را همیشه تمیز و نرم نگه دارید برای این کار می توانید پس از دفع مدفوع ناحیه را با شامپو بچه بشورید و پس از خشک کردن ناحیه با یک دستمال نرم ناحیه را با کرم آلوورا آبرسانی و نرم کنید. مراقب باشید پوست این ناحیه خشک و ترک خورده نشود و در عین حال به شستوشوی روزانه ناحیه و پاکیزگی آن اهمیت بدهید.

    اگر به شقاق در بارداری مبتلا شدید و موارد بالا را رعایت کردید اگر بعد از 3 روز بهبودی حاصل نشد سریعا به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا هرچه سریعتر برای شما دارو تجویز شود و از عدم وجود بیماری دیگر اطمینان حاصل کنید. هرچه شقاق سریعتر درمان شود احتمال نیاز به جراحی پایین می آید بنابراین از مزمن شدن شقاق بپرهیزید.

    آیا استفاده از بوتاکس برای درمان شقاق زنان باردار مناسب است؟

    طبق بررسی ها و آزمایشات انجام شده استفاده از سم بوتولینوم یا بوتاکس در دوران بارداری ,به خاطر اثرات جبران ناپذیر بوتاکس هم چون ایجاد ناهجاری های مختلف بر روی جنین توصیه نمی شود و مناسب نیست. همچنین این روش یک روش موقتی درمان شقاق محسوب می شود. درمان شقاق با بوتاکس نه تنها برای زنان باردار توصیه نمی شود بلکه برای افراد عادی نیز توصیه نمی شود زیرا درمان قطعی شقاق نیست.

    دکتر زهرا سعادتی

    دکتر زهرا سعادتی بورد تخصصی جراحی عمومی و متخصص جراحی با لیزر فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران سال 1378 هزینه های مربوط به انواع عمل جراحی و لیزر پس از معاینه دقیق توسط پرشک تعیین می گردد تلفن تعیین وقت 02122761600-02122766853 آدرس: تهران پاسداران نبش گلستان نهم پلاک 457

    نوشته های بیشتر از دکتر زهرا سعادتی

    دیدگاه خود را بیان کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    بعدیقبلی