لیزر شقاق

لیزر شقاق مقعد

لیزر شقاق

لیزر شقاق به دو روش انجام می شود یک روش تاباندن لیزر به ناحیه است که برای ترمیم زخم استفاده می شود و روش دوم اسفنکتروتومی شقاق با لیزر پرتوان است. روش اول که روش غیر جراحی درمان شقاق با لیزر محسوب می شود تنها برای شقاق حاد یا همان شقاقی که در مراحل اولیه است مورد استفاده قرار می گیرد اما روش دوم که در واقع جراحی شقاق با لیزر پرتوان محسوب می شود اغلب برای شقاق مزمن توصیه می شود. با توجه به وضعیت بیمار پزشک متخصص جراحی و لیزر یکی از این دو روش را برای درمان انتخاب می کند. درمان شقاق با لیزر بعد از طی مراحل دارو درمانی شقاق برای بیماران در نظر گرفته می شود. در این گروه دیگر درمان دارویی پاسخگوی وضعیت بیمار نیست و بهترین و قطعی ترین روش درمان لیزر شقاق است.

لیزر شقاق حاد

همانطور که در بالا گفته شد برای درمان شقاق حاد می توان از مزایای لیزر شقاق کم توان سود برد. این نوع لیزر هفته‌ای 2 الی 3 بار و کلا تا 12 جلسه ادامه دارد در این روش لیزر شقاق به به ترمیم زخم و کاهش درد کمک شایانی می کند. این روش غیر جراحی و غیر تهاجمی است و درد و خونریزی ندارد هیچ گونه عوارضی ندارد و روند درمان را می توان در همان جلسات اولیه درک کرد.

در درمان شقاق حاد که به درمان های محافظه کارانه جواب نداده است می توان از لیزر شقاق پرتوان استفاده کرد.

لیزر شقاق مزمن

این نوع لیزر پرتوان است و روش جراحی شقاق محسوب می شود با این تفاوت که از تیغ جراحی خبری نیست و بیمار عوارض و صدمات تیغ جراحی را تحمل نمی کند. لیزری که برای عمل جراحی شقاق در نظر گرفته می شود لیزر دی اکسید کربن است و سوپر تین یعنی بسیار بسیار نازک است. جراحی با لیزر شقاق تحت بیهوشی یا بی حسی نخاعی و یا بی حسی موضعی انجام می شود. بیمار در پوزیشن لیتوتومی یا جک نایف قرار می گیرد، ناحیه عمل تمیز می شود. زائده پوستی و زخم شقاق با الیس گرفته می شود و با لیزر برداشته می شود.

برش هلالی شکل زائده شقاق برداشته شده و عمل اسفنگتروتومی نیز با لیزر انجام می شود. اسفنگتروتومی در موقعیت ساعت 6 و با پالس لیزر انجام می شود که البته لازم به ذکر است که طبق تجربیات اینجانب اسفنگتروتومی بهتر است از ساعت 6 انجام نشود زیرا عوارضی دارد و بهتر است از ساعت 3 و یا با توجه به  وضعیت بیمار از نقاط دیگر انجام شود. موج لیزر باید پالس باشد و اسفنکتر در مردان 6-8 و در زنان 4-6 دایسکت می شود. هنگام عمل شقاق نباید بافت کربونیزه شود.

فواید لیزر در درمان شقاق

لیزر در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد. بع علاوه از خونریزی و بخیه خبری نیست و مسلما اسکار و فیبروزی هم باقی نخواهد ماند. جراحی شقاق با لیزر به طور سرپایی انجام می شود. بیمار فقط شب اول استراحت می کند و از فردای روز جراحی شقاق با لیزر درمانی شقاق به محیط کار و زندگی عادی خود باز می گردد. لیزر محیط عمل را استریل می کند و باعث کاهش عفونت محل عمل می شود. در این مواقع انتقال بیماری هایی مثل هپاتیت و ایدز به صفر می رسد.

لیزر هنگام عمل به بافت سالم اطراف و مانند کوتر و تیغ جراحی باعث نکروز نمی شود به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته و به اسفنکتر مقعد آسیبی وارد نمی شود. این مزیت لیزر احتمال بروز عارضه بی اختیاری مقعد را بسیار کاهش می دهد.

مقایسه لیزر شقاق با دیگر روش های درمان

در گذشته روش های دیگری برای درمان شقاق انتخاب می شد. برای مثال با استفاده از بوتاکس ناحیه را بی حس می کردند که عوارض گوناگونی را منجر می شد و در عین حال درمان قطعی و همیشگی شقاق محسوب نمی شد. در واقع یک تسکین موقتی برای جلوگیری از اسپاسم اسفنگتر مقعد محسوب می شود که ممکن است بعد از از بین رفتن اثر بوتاکس دوباره همان اسپاسم عضله مقعد عود کند.

روش دیگر استفاده از تیغ جراحی و کوتر است که به بافت سالم اطراف آسیب زیادی وارد می کند. در عمل جراحی شقاق تمامی هدف پزشک این است که کمترین آسیب به ناحیه وارد شود و جراحی با ظرافت کامل انجام شود که این امر با استفاده از لیزر که بسیار نازک تر و ظریف تر از نایف (تیغ جراحی) و کوتر است امکان پذیر است. در برخی موارد کوتر منجر به سوختن بافت می شود که درد و سوزش بعد از عمل را افزایش می دهد.

لیزر شقاق و هموروئید همزمان

با توجه به ظرافتی که در جراحی با لیزر  مثل وجود دارد می توان وسعت عمل را افزایش داد و اگر بیمار همزمان با شقاق به دیگر بیماری های مقعد مثل هموروئید یا حتی فیستول مقعد هم باشد در یک جلسه و همزمان تمام عارضه ها را برداشت و جراحی و لیزر کرد. عمل جراحی شقاق با لیزر از ناحیه لترال انجام می شود و همزمان با اسفنگروتومی می توان همورئیدکتومی را نیز انجام داد.

• دانیال پاسخ ژانویه 31, 2020 at 3:51 ب.ظ

با سلام و عرض ادب
      بنده یکماهه عمل فیشر انجام دادم و هیچ خونریزی نداشتم اما الان دوره موقع عادت نزاج خونریزی داشتم و در مقعدم یه برامدگی دیدم لطفا راهنمایی کنید

• دکتر زهرا سعادتی پاسخ فوریه 5, 2020 at 3:11 ب.ظ

سلام شما باید مراقب باشید یبوست نگیرید و روزانه هشت لیوان آب بنوشید. حتما به یک متخصص جراحی نیز مراجعه کنید.