دکتر سعادتی جراح لیزر لوگو

عوارض هموروئید

بیماری آزار دهنده هموروئید یا بواسیر به دلیل این که در ناحیه حساس مقعد بروز می کند بعضا غیر قابل تحمل می شود و در زندگی عادی بیمار اختلال ایجاد می کند. بالشتک های هموروئید بر اثر برآمده شدن و ملتهب شدن بیمار می شوند و این شرایط عوارض گوناگونی برای بیمار ایجاد می کند. از جمله:

کم خونی و فقر آهن اگر خونریزی هموروئید قابل توجه باشد.

درد شدید در اثر وجود لخته خون در بواسیر

عفونت یا زخم شدن بواسیر

کاهش کیفیت زندگی

پرولاپس یا همان پایین افتادگی مقعد

خونریزی مقعد و پیدایش کانون های نکروزی در گره های هموروئید که یکی از بدترین عوارض هموروئید است

تورم و التهاب اسفنگتر مقعد و سوزش مقعد و تب ۵ / ۳۷ تا ۸ /۳۸ درجه.

توصیه می شود برای جلوگیری از بروز عوارض هموروئید هرچه سریعتر برای درمان هموروئید و یا عمل جراحی هموروئید اقدام کنید تا کمترین صدمه را متحمل شوید. هموروئید های خفیف در مراحل اولیه با رعایت رژیم غذایی مناسب مصرف آب و فیبر کافی و پیاده روی و ورزش بهبود می یابند اما اگر در همان روزهای اولیه بهبودی حاصل نشد برای دریافت دارو به پزشک مراجعه کنید تا مشکل جدی وجود نداشته باشد. اگر در همان روزهای اول با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی بهبودی حاصل نشد، از خود درمانی هموروئید جدا خودداری کنید.