logo

نقاهت جراحی هموروئید

    بعدیقبلی
    نقاهت جراحی هموروئید

    نقاهت جراحی هموروئید

    هر عمل جراحی مستلزم گذراندن دوره نقاهت می باشد و به تبع آن جراحی هموروئید نیز یکی از این موارد است. هموروئید ها توده هایی در ناحیه مقعد می باشند که در صورت پیشرفت باید حتما تحت درمان قرار گیرند. یکی از روش های درمان هموروئید، جراحی هموروئید است که بیمار پس از آن باید دوران نقاهت مشخصی را سپری کند. دوره نقاهت جراحی هموروئید برای بیماران کمی دشوار است چرا که آن ها مجبورند برای افزایش سرعت میزان بهبودیشان زمانی را به استراحت و انجام مراقبت های بعد از عمل جراحی هموروئید بپردازند. این در حالی است که در جراحی لیزر همورئید این استراحت و مراقبت تنها به یک شب محدود می شود و بازگشت به وضعیت عادی بسیار سریع اتفاق می افتد.

    دوره نقاهت جراحی هموروئید

    دوره نقاهت جراحی هموروئید به روش سنتی حدود دو الی سه هفته طول خواهد کشید. پس از اینکه متخصص جراحی  عمل جراحی هموروئید را به اتمام می رساند، از یک بی حسی موضعی استفاده می کند. اثربخشی این بی حسی موضعی از شش تا دوازده ساعت است و برای کاهش درد ناشی از جراحی تزریق خواهد شد.

    توجه داشته باشید که در دوره نقاهت جراحی هموروئید بعضی از بیماران ممکن است در دفع ادرار با مشکل مواجه شوند. این امر به دلیل ایجاد تورم در بافت مورد نظر و یا اسپاسم عضله های لگن بیمار رخ خواهد داد. پس از اینکه جراحی به اتمام رسید بیمار بستری خواهد شد و سپس برای همراهی او تا منزل نیاز به یک همراه است.

    اگر لیزر همورئید را انجام داده اید و یا قصد انجام لیزر هموروئید را دارید بدانید که این دوره نقاهت یک روز است. نقاهت لیزر همورئید در مقایسه با جراحی سنتی بسیار کوتاه است و درد و ناراحتی بعد از جراحی با لیزر یک دهم آنچه که در جراحی سنتی تجربه می کنید می باشد..

    مراقبت های بعد از عمل جراحی هموروئید

    به طور معمول دوره نقاهت جراحی سنتی هموروئید نسبت به سایر روش های درمانی جدید از جمله لیزر هموروئید بیشتر است. بدین علت بیماران باید در هنگام سپری کردن دوره نقاهت جراحی سنتی هموروئید به نکاتی توجه کرده و آن ها را اجرا کنند تا بتوانند سریع تر به حالت نرمال و طبیعی خود بازگردند. در این راستا متخصص جراحی عمومی توصیه می کند که بیماران مراقبت های بعد از عمل جراحی هموروئید را جدی بگیرند.

    1- استراحت مطلق

    یک شب بعد از لیزر هموروئید و تا چند روز اول بعد از جراحی سنتی هموروئید بیمار باید کاملا استراحت کند و بدون انجام هیچ فعالیتی سعی کند که تنها در حالت دراز کشیده قرار بگیرند. در اینصورت فشار بسیار کمی به مقعد و بافت های اطراف آن وارد خواهد شد.

    رژیم غذایی بعد از لیزر جراحی هموروئید

    2- میل کردن غذا های ملین

    یکی از مهم ترین نکاتی که در دوران نقاهت جراحی هموروئید باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از غذاهای ملین است. در این صورت از بروز یبوست جلوگیری می شود. البته استفاده از ملین ها باید به اندازه ای باشد که تنها دفع مدفوع را راحت تر کند و موجب بروز اسهال نشود. به علاوه طی یک الی دو روز اول بیمار غذای سبک میل می کند تا نیازی به دفع مدفوع نداشته باشد. اما بعد از روز دوم باید عمل دفع به خوبی انجام شود زیرا نگهداشتن مدفوع موجب خشک شدن آن و در نتیجه بروز یبوست و دفع دردناک می گردد.

    خوراکی های سالم و بخارپز شده بهترین انتخاب برای وعده های غذایی این افراد می باشند. مدت زمان مصرف ملین ها را پزشک با توجه به سنگین بودن عمل جراحی و میزان پیشرفتی که بیماری داشته است، تعیین خواهد کرد. هر چقدر که جراحی عمیق تر باشد فرد باید بیشتر مراقب باشد تا هنگام دفع فشار کمتری به مقعد وارد شود.

    3- رژیم غذایی مناسب

    رعایت برخی از نکات در رژیم غذایی مانند: استفاده فراوان از آب، حذف نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند و  چای های غلیظ و تیره، میل کردن میوه های ارگانیک و فصلی، مصرف میان وعده هایی از جمله انجیرخشک و … همگی در یک رژیم غذایی صحیح قرار می گیرند و کمک می کنند که کارکرد شکم بسیار راحت تر و روان تر شود.

    4- بالشتک های طبی

    بیماران پس از عمل جراحی هموروئید باید از نشستن های طولانی مدت پرهیز کنند چرا که موجب آسیب رسیدن و اعمال فشار به مقعد و لگن خواهد شد. بهترین گزینه در این حالت استفاده از بالشتک های طبی است با کمتر کردن فشار وارده بر لگن هنگام نشستن یک راهکار عالی به شمار می رود. دقت کنید که باز هم بهتر است با استفاده از این بالشتک ها هر سی دقیقه فرد حالت خود را تغییر دهد و یا برخیزد و کمی راه برود.

    بالشتک طبی برای هموروئید 

    5- مسکن ها

    احساس درد و وجود تورم و التهاب پس از جراحی هموروئید بسیار عادیست. تجویز مسکن ها توسط پزشک مقداری بر تسکین درد و ناراحتی کمک خواهد کرد.

    6- شستشو با آب ولرم

    برای شستشو بیماران باید از شامپو بچه و آب ولرم استفاده کنند نه مواد صابونی و خشک کننده. استفاده از وان آب گرم هنگام حمام رفتن نیز بسیار خوبست و اثربخشی فوق العاده ای دارد. پس از آن نیز برای خشک نمودن بدن باید از دستمال نرم به جای دستمال های زبر و تحریک کننده پوست استفاده کرد تا بهبودی سریع تر حاصل شود.

    دکتر زهرا سعادتی

    دکتر زهرا سعادتی بورد تخصصی جراحی عمومی و متخصص جراحی با لیزر فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران سال 1378 هزینه های مربوط به انواع عمل جراحی و لیزر پس از معاینه دقیق توسط پرشک تعیین می گردد تلفن تعیین وقت 02122761600-02122766853 آدرس: تهران پاسداران نبش گلستان نهم پلاک 457

    نوشته های بیشتر از دکتر زهرا سعادتی

    دیدگاه خود را بیان کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    بعدیقبلی