logo

تشخیص کیست مویی

    بعدیقبلی
    تشحیص کیست مویی

    تشخیص کیست مویی

    کیست مویی در اکثر موارد یک بیماری ژنتیکی است که در قسمت تحتانی ستون فقرات (در اصطلاح عامه مردم، دنبالچه) و فاصله بین دو باتک ایجاد شده و نشانه­ های آن ایجاد درد و ترشح در ناحیه می­باشد. در این وضعیت به جای آن که مو از سمت ریشه به سمت پوست حرکت کند و بیرون بزند، بدون آن که مستقیما بیرون بیاید، به سمت زیر و بافت زیر پوست نفوذ کرده و کیست مویی ایجاد می­شود که ممکن است التهاب و عفونت ایجاد شود و از آن ترشحات چرکی یا خونابه خارج گردد. در صورت بسته شدن مجرا، در بدن حفره ایجاد شده و دور آن را با کیست و توده محدود می­کند. ترشحات جمع شده داخل این توده به مرور زمان التهاب ایجاد کرده که در بعضی موارد همراه با ترشحات چرکی و درد شدید و یا همراه با هر دو مورد می­باشد. همچنین این احتمال وجود داشته که یک سوراخ کوچک بر روی التهاب ایجاد شود و چرک داخل آن تخلیه گردد.

    علت ایجاد کیست مویی

    این بیماری بیشتر در افرادی که در ناحیه مقعدی پرمو هستند و شغل­هایی دارند که ساعات طولانی را باید در حالت نشسته بگذرانند، رخ می­دهد. البته هنوز دلیل اصلی به وجود آمدن کیست مویی دقیقا مشخص نشده است ولی این احتمال وجود دارد که به علت ایجاد نقص و اختلال در تکامل جنینی باشد. همچنین به نظر می­رسد که این بیماری در اثر رشد و نفوذ مو به داخل پوست ایجاد شود، به همین علت لباس­های تنگ، مالیده شدن پوست با پوست، فشار و اصطکاک، نشستن طولانی مدت و سایر عوامل مشابه که باعث می­شود مو به سمت پوست خم شود، امکان دارد باعث ایجاد کیست مویی شده و یا احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.  همچنین عواملی از جمله ارثی بودن، عرق شدید در ناحیه مقعد و شکاف عمیق بین باسن، در ایجاد این بیماری بی­تاثیر نیست. شاید یکی از بهترین راه­های پیشگیری از ابتلا به کیست مویی، رعایت پاکیزگی و بهداشت فردی باشد. ناحیه مورد نظر را بهتر است به صورت مرتب با صابون شسته و خشک کنید و همچنین از نشستن­های طولانی مدت باید پرهیز کرد. اگر شرایط شغلی به گونه­ای است که باید ساعات طولانی در روز را نشست، باید هر یک ساعت یک بار از جا بلند شده و اندکی نرمش کرد؛ حالت بدن را باید به صورت مرتب تغییر داد به نحوی که وزن بدن در تمام مدت بر روی یک نقطه متمرکز نشده باشد. دلیل این بیماری هر چه که باشد، هنگامی که مو در پوست گیر کند، باعث ایجاد خارش و التهاب شده و در این حالت عفونت می­کند. این بیماری تا زمانی که به عفونت دچار نشده، هیچ نشانه­ای ندارد.

    علت ایجاد کیست مویی

    روش تشخیص کیست مویی

    تشخیص این بیماری در ابتدای ظهور ممکن است مشکل باشد و خود فرد نتواند آن را تشخیص دهد؛ زیرا احتمال دارد که کیست مویی فقط یک فرورفتگی کوچک باشد. در صورت عفونت نکردن کیست، علامتی وجود ندارد اما هنگامی که این کیست عفونت کند، با علائمی مانند تورم، احساس درد در زمان نشستن و ایستادن، قرمز شدن پوست و درد شدید در ناحیه اطراف کیست مویی، ترشح چرک یا خون از آبسه که بوی بدی دارد، شکل گرفتن حفره­هایی در پوست، خارج شدن مو از کیست، تب و لرز، ناراحتی یا حالت تهوع  همراه خواهد بود که در این صورت نیاز به عمل جراحی است. هدف از جراحی، برداشتن کیست عفونی و خارج کردن عفونت می­باشد. این نوع عفونت پوستی در مردان بیشتر از زنان ایجاد می­شود.

    روش تشخیص کیست مویی

    عوامل تشدید کننده کیست مویی

    عوامل مختلفی می­تواند بر رو به وخامت گذاشتن شرایط کیست مویی تاثیر داشته باشد. دو عامل شناخته شده و اصلی که باعث می­شوند تا وضعیت این بیماری بدتر شود، شامل کم تحرکی و میزان هورمون­ها است.

    • کم تحرکی:

    امروزه به دلیل رشد فناوری و تغییر سبک زندگی، فعالیت­های روزانه مردم نیز تغییر کرده و بیشتر به سمت کم تحرکی و سکون پیش رفته است. در سال­های اخیر این موضوع موجب افزایش ابتلا به کیست مویی شده که باعث بروز سریع­تر التهاب در این بیماری می­شود.

    • میزان هورمون­ها:

    از جمله عوامل موثر در وضعیت کیست مویی، میزان هورمون بدن است. این عامل مخصوصا هنگام نوجوانی و جوانی اهمیت بیشتری پیدا می­کند. به این علت که در آن زمان، غدد ترشحی در ناحیه مورد نظر  فعال­تر بوده و کیست مویی بزرگتر خواهد شد.

    انتخاب روش درمانی مناسب

    بعد از این که کیست مویی تشخیص داده شد باید به فکر انتخاب یک روش درمانی مناسب باشید. اصول درمان کیست مویی بر پایه خشک کردن کیست و تخلیه و از بین بردن جدار کیست است. بهترین روش برای درمان این است که از لیزر کیست مویی برای از بین بردن جدار و یا برداشتن کل بافت کیست مورد استفاده قرار بگیرد. لیزر کیست مویی این مزیت را دارد که به بافت سالم اطراف صدمه نمی زند. احتمال عود بسیار بسیار پایین دارد. بهترین روش جراحی کیست مویی جراحی پلاستیک کیست مویی به روش بسته و با لیزر پر توان است که توسط دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر انجام می شود.

    دکتر زهرا سعادتی

    دکتر زهرا سعادتی بورد تخصصی جراحی عمومی و متخصص جراحی با لیزر فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران سال 1378 هزینه های مربوط به انواع عمل جراحی و لیزر پس از معاینه دقیق توسط پرشک تعیین می گردد تلفن تعیین وقت 02122761600-02122766853 آدرس: تهران پاسداران نبش گلستان نهم پلاک 457

    نوشته های بیشتر از دکتر زهرا سعادتی
    • شیما پاسخ فوریه 4, 2019 at 2:21 ب.ظ

      سلام من یه زائده انتهای ستون فقراتم دارم ولی دردی نداره ممکنه کیست مویی باشه؟

      • دکتر زهرا سعادتی پاسخ فوریه 5, 2019 at 2:24 ب.ظ

        سلام در برخی موارد کیست مویی دردی ندارد اما برای اطمینان بیشتر به یک متخصص جراحی مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کنند و از عدم وجود بیماری اطمینان حاصل کیند. همچنین در مواردی هم مشاهده شده که وجود سوراخ یا زائده مادرزادی بوده، کیست مویی تشخیص داده نشده و بیمار با مراجعه به پزشک از سلامت خود مطمئن شده است

    دیدگاه خود را بیان کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    بعدیقبلی