تفاوت آبسه با کیست مویی

تفاوت آبسه و کیست مویی

تفاوت آبسه با کیست مویی

آبسه که ناشی از جمع شدن مواد چرکی در هر نقطه از بدن انسان است پدیده ای کاملا متفاوت از کیست مویی می باشد. افراد می توانند التهاب آبسه را در نواحی مختلف بدنشان مشاهده کنند، در صورتیکه کیست مویی را فقط می توان در نقاطی مشاهده کرد که رویش مو وجود دارد. تفاوت آبسه با کیست مویی تنها به این یک مورد ختم نمی شود، درمان مشکلات آزار دهنده نظیر هموروئید، شقاق و… در سریع ترین زمان و بهترین نتیجه در مجموعه ما انجام می گیرد کافیست با ما در ارتباط باشید، در ادامه این مقاله به بیان سایر توضیحات خواهیم پرداخت.

3 تفاوت اصلی کیست مویی با آبسه

متخصص جراحی عمومی و لیزر به خوبی می تواند این دو وضعیت را با یک معاینه ساده از یکدیگر تمییز دهد. به طور کل می توان تفاوت اصلی این دو بیماری را در 3 مورد خلاصه کرد

• می توان به این مورد اشاره کرد که، تشکیل یک آبسه هیچ ربطی به حضور مو ندارد و در واقع بهتر است اینگونه بیان کنیم که مانند کیست مویی، در داخل آن مو نیست. آبسه ها می توانند شرایطی بسیار پیچیده را در محل ایجاد کنند و حتما باید توسط مداخلات دارویی یا تخلیه شدن و یا عمل جراحی درمان شوند. در برخی از موارد حاد، پیشرفت آبسه می تواند منجر به بیماری های جدی تری شده و سبب ایجاد واکنش های التهابی در سراسر بدن شود.
    • مهم ترین تفاوت آبسه با کیست مویی در اینست که کیست مویی بر اثر برگشت مو در پوست ایجاد می شود و شایع ترین نقطه آن انتهای ستون فقرات و ناحیه دنبالیچه است. گاهی کیست مویی با ترشح و درد نیز همراه می باشد که جهت تسکین آن بهتر است حتما خارج شود. اگر کیست مویی به سرعت تشخیص داده شود فرد درد زیادی نخواهد داشت و به طور معمول در ابتدا نشانی از التهاب مشاهده نمی شود. در اینصورت درمان با آنتی بیوتیک نیز حاصل خواهد شد.
    • شایع ترین تفاوت آبسه با کیست مویی در اینست که متأسفانه بیمارانی که به آبسه دچار می شوند با درد وحشتناکی به پزشک مراجعه می کنند اما کیست مویی یک عارضه کاملا خاموش است و هنگامی که به مرحله چرکی شدن می رسد، کمی دردناک خواهد شد. لذا می توان نتیجه گرفت که یک کیست مویی همیشه با درد همراه نیست.

تشخیص کیست پیلونیدال سینوس پیلونیدال

بیشتر بخوانید: جراحی زیبایی شکم

علل به وجود آمدن کیست مویی چیست؟

با شناسایی علت به وجود آمدن کیست مویی می توان به درمان کیست مویی کمک کرد این علل  را می توان در دو مورد اساسی جستجو کرد:

• ارثی بودن: در حقیقت افرادی که زمینه های ارثی بروز کیست مویی را دارا می باشند، نوع رشد مو های آن ها در ناحیه مورد نظر کمی متفاوت است. در واقع مو ها به جای اینکه از پوست بدن خارج شوند در زیر پوست رفته و کیست مویی را ایجاد می کنند.
    • پیچیدن مو های زائد به درون پوست: اهمیت به بهداشت در افرادی که بخصوص دارای مو های زائد فراوانی هستند از اهمیت بالایی برخوردار است. افراد چاق، کارمندان ادارات و افرادی که لباس های تنگ می پوشند نیز باید بسیار مراقب حضور کیست مویی باشند.

درمان محافظه کارانه کیست مویی

اگر کیست مویی جدی شود و با عفونت و چرک همراه باشد باید به سراغ درمان قطعی کیست مویی رفت. در این مورد می توان به جراحی و همچنین لیزر کیست مویی اشاره نمود تا بتوان اثرات کیست مویی را قطعا از بین برد. خوشبختانه لیزر کیست مویی هیچگونه عارضه و دوران نقاهت خاصی ندارد و بهبودی سریعا حاصل خواهد شد.

تشخیص آبسه مقعد

بیشتر بخوانید: لیزر هموروئید

علل به وجود آمدن آبسه

• حضور یک آبسه در نقاط مختلف بدن به دلایل موجود در همان قسمت برخواهد گشت. برای مثال افراد آبسه های پوستی را بیشتر به علت عفونت های باکتریایی تجربه می کنند.
    • آبسه ها در اثر عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز ایجاد می شوند و نمونه آن را می توان بعد از برخی از عمل های جراحی مشاهده کرد. این امر زمانی مشاهده می شود که سیستم ایمنی بدن نسبت به باکتری ها یا عفونت ها واکنش نشان می دهد.
    • نشستن های طولانی نیز ممکن است منجر به بروز آبسه مقعد شود زیرا غدد مترشحه در این ناحیه مسدود شده و به مرور آبسه های دردناک ایجاد می شود
    • برخی روابط پر خطر جنسی نیز می تواند منجر به بروز آبسه شود
    • بیماری هایی مثل کولیت اولسراتیو روده تحریک پذیر و دیابت نیز محرک بروز آبسه در ناحیه مقعد هستند