logo

علائم کیست مویی

    بعدیقبلی
    علائم کیست مویی

    علائم کیست مویی

    کیست مویی پایین کمر یا همان سینوس پیلونیدال پاکه ای در انتهای ستون فقرات است که حاوی مو و بازمانده های مرده پوست می باشد. در ابتدای بروز این بیماری علائمی خاصی مشاهده نمی شود و حتی ممکن است دردی هم نداشته باشد اما به محض این که کیست مویی عفونی می شود و آبسه ای در ناحیه ایجاد می شود بسیار دردناک خواهد بود. برخی مبتلایان به کیست مویی برای تسکین درد و کاهش عفونت به طور خودسرانه شروع به می کنند به مصرف مسکن و داروها و قرص های آنتی بیوتیک کیست مویی و آبسه. اما این پایان کار نیست کیست مویی درمان نشده به روش اصولی پس از مدتی دچار فیستول مقعدی نیز می شود و درمان قطعی کیست مویی سخت تر و پر هزینه تر خواهد شد. بنابراین به محض مشاهده هر یک از علائم کیست مویی سریعا به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا در کمترین زمان به بهترین نتیجه درمان برسید.

    علائم اولیه کیست مویی

    به طور مختصر علائم کیست مویی در مراحل اولیه بروز بیماری به شرح زیر است:

    • وجود برجستگی در انتهای ستون فقرات که قبلا نبوده
    • قرمزی و تغییر رنگ و حالت پوست ناحیه
    • گاها وجود سوراخ در ناحیه گاهی نیز این سوراخ های ریز در مراحل اولیه بیماری مشاهده نمی شود
    • گاها هنگام نشستن و فشار بر روی کیست مویی بیمار دردی را احساس می کند

    علائم کیست مویی و فیستول

    علائم کیست مویی پیشرفته

    کیست مویی را زمانی پیشرفته می نامیم که دیگر علائم از وضعیت عمومی خارج شده و شاهد ترشحات چرکی و درد غیر قابل تحملی است این علائم شامل:

    • ترشحات چرکی که گاها بوی بدی می دهد
    • خونریزی و ترشحات آبکی
    • وجود سوراخ و قرمزی در ناحیه
    • وجود آبسه دردناک در ناحیه
    • دردی مشابه درد تیر کشیدن که قابل تحمل نیست برخی بیماران در این حالت به اورژانس مراجعه می کنند.

    توصیه می کنم قبل از بروز علائم کیست مویی پیشرفته به فکر درمان قطعی بیماری خود باشید زیرا در مواقع اورژانس ممکن است شما به خدمات درمانی تخصصی دسترسی نداشته باشید و بابت درمان های غیر تخصصی درد، هزینه و سختی زیادی را متحمل شوید.

    پس از مشاهده علائم کیست مویی چه کنیم؟

    توصیه من این است که در همان مراحل اولیه به یک متخصص جراحی عمومی که به لیزر نیز آشنایی دارد  مراجعه کنید تا با کمترین هزینه و در کمترین زمان ممکن به درمان قطعی بیماری برسید. مراحل کار بدین صورت است که پزشک با معاینه ناحیه و بررسی علائم کیست مویی را تشخیص می دهد. در برخی موارد اگر لازم باشد عکس نیز برای تشخیص فیستول نیز تجویز می شود. سپس دارو تجویز می شود و نوع روش تخلیه کیست مویی توسط پزشک به بیمار پیشنهاد می شود.

    چطور بهترین روش درمان کیست مویی را انتخاب کنید؟

    بعد از جلسه ای که با پزشک متخصص جراحی کیست مویی خواهید داشت ممکن است یکی از روش های زیر را به شما پیشنهاد کند:

    1- تخلیه کیست مویی با روش جراحی باز

    2- تخلیه کیست مویی با روش جراحی بسته

    3- از بین بردن جدار کیست بدون باز کردن ناحیه

    عود و بازگشت کیست مویی

    در روش اول کیست کاملا برداشته می شود و زخم باز می ماند زخم را با پانسمان پر می کنند و این روند تا 2 ماه هر روز ادامه دارد تا زخم کاملا پر شود. در برخی موارد پر شدن زخم باز کیست مویی به روش جراحی سنتی و باز یک سال طول می کشد تا کاملا ترمیم شود. این روش قدیمی به دلیل دوره نقاهت طولانی و مراقبت های سخت پس از جراحی معمولا پیشنها نمی شود. روش بعدی که تخلیه کیست مویی به روش بسته است معمولا با لیزر انجام می شود. لیزر کیست مویی  احتمال عود را به صفر نزدیک می کند. در این روش برش کوچکی در ناحیه ایجاد می شود بافت حاوی کیست مویی برداشته می شود و با بخیه بسته می شود پس از چند روز نیز بخیه ها کشیده می شود. بیمار در این حالت نهایتا یک هفته استراحت نیاز دارد . این روش برای زندگی پر مشغله امروز مناسب تر است. بیمار دیگر درگر پانسمان عوض کردن و مراقبت های سخت نیست. روش سوم نیز در مراحل اولیه کیست مویی بسیار کاربردی است و تنها با راندن فیبر لیزر به داخل کیست جدار آن را از بین می برند. این روش کمتر تهاجمی طرفداران زیادی دارد. اما برای تمامی بیماران کیست مویی پیشنهاد نمی شود.

    دکتر زهرا سعادتی

    دکتر زهرا سعادتی بورد تخصصی جراحی عمومی و متخصص جراحی با لیزر فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران سال 1378 هزینه های مربوط به انواع عمل جراحی و لیزر پس از معاینه دقیق توسط پرشک تعیین می گردد تلفن تعیین وقت 02122761600-02122766853 آدرس: تهران پاسداران نبش گلستان نهم پلاک 457

    نوشته های بیشتر از دکتر زهرا سعادتی

    دیدگاه خود را بیان کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    بعدیقبلی