logo

عود و بازگشت کیست مویی

    بعدیقبلی
    عود کیست مویی

    عود و بازگشت کیست مویی

    احتمال عود و بازگشت کیست مویی به گزینه های درمانی که برای این بیماری بکار می رود بستگی دارد. پزشکان همچنان در مورد میزان عود این بیماری با یکدیگر بحث دارند. طی مطالعه صورت گرفته با هدف بررسی کردن فاکتور های اثرگذار بر بازگشت دوباره این بیماری بر روی چهل و یک بیمار که به سینوس پیلونیدال یا همان کیست مویی مبتلا شده بودند نتایجی بدست آمده که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

    احتمال عود و بازگشت کیست مویی طبق مطالعات

    جهت بررسی احتمال عود و بازگشت کیست مویی در میان این بیماران که سی و سه نفر مرد و نه نفر زن می باشند تمامی فاکتور ها و عوامل خطر سنجیده شد. سی مورد از آن ها که دچار عود مجدد بیماری بودند درمان به خوبی صورت گرفت و در مورد برخی از آن ها از جراحی کیست مویی به روش فلپ استفاده شد.

    عود کیست مویی بعد از جراحی به روش باز

    4 سال قبل بیمار کیست مویی به روش باز جراحی شده و به علت از بین نبردن موهای زائد کیست مویی دوباره عود کرده است

    در پایگاه داده مورد نظر اطلاعات ۳۷۰ بیمار طی سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تجزیه و تحلیل شد. چهل و یک نفر از این تعداد به کیست مویی مکرر مبتلا و تحت بررسی قرار گرفتند. سی و پنج نفر آن ها سابقه عمل مجدد در جای دیگر داشتند. برخی از اطلاعات مانند سن، جنس، سابقه بیماری و عمل جراحی و … مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    سپس احتمال عود و بازگشت کیست مویی از طریق بررسی مراقبت های مورد نیاز بعد از جراحی، مدت زمان عمل، تعداد عمل و نوع آن ها سنجیده شد. با توجه به اطلاعات بدست آمده نباید این موضوع را فراموش کرد که همیشه احتمال عود و بازگشت کیست مویی در صورتی که عفونی شده باشد وجود خواهد داشت. بدین ترتیب شکافتن و عمل جراحی و سپس بستن زخم بر روی سی و پنج بیمار صورت گرفت. شکافتن و عمل جراحی کیست مویی بر روی پنج بیمار نیز به صورت مجدد انجام شد و بر روی یک بیمار هم از طریق عمل جراحی به روش فلپ انجام شد.

    بیماری سینوس پلونیدال با اینکه ممکن است فرد را ناتوان نکند اما در صورت عود مجدد برای فرد ناراحتی و کاهش کیفیت زندگی را به همراه خواهد داشت.

    لیزر کیست مویی پایین ترین احتمال عود

    لیزر در درمان و جلوگیری از بروز کیست مویی کاربردهای گوناگونی دارد. روش لیزر درمانی کیست مویی بسته به تشخیص متخصص جراحی می تواند به عنوان کم تهاجم ترین روش جهت درمان کیست مویی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین لیزر پرتوان جهت عمل جراحی کیست مویی با لیزر مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش بافت معیوب برداشته می شود و جدار کیست کاملا برداشته و تخلیه می شود. بسته به مهارت متخصص جراحی ممکن است این زخم باز گذاشته شود و یا با بخیه بسته شود که به این روش جراحی بسته کیست مویی گفته می شود. حال اگر جراحی کیست مویی با لیزر توسط یک جراح با تجربه که مهارت کافی جهت انجام جراحی با لیزر داشته باشد انجام شود احتمال عود نزدیک به صفر است. دوره نقاهت پس از جراحی با لیزر کیست مویی بسیار کوتاه است و همین امر موجب کاهش احتمال عود و عفونت زخم می شود. نگهداری از زخم باز کیست مویی بسیار وقت گیر و طاقت فرسا است . به علاوه هزینه های درمان کیست مویی در این روش بالاست زیرا بیمار مبلغ زیادی بابت تعویض روزانه پانسمان باید صرف کند. همچنین اگر مراقبت ها از زخم باز کیست مویی به خوبی انجام نشود زخم به راحتی عفونت کرده و منجر به عود کیست مویی خواهد شد.

    عوامل موثر در افزایش احتمال عود و بازگشت کیست مویی

    احتمال عود و بازگشت کیست مویی پس از عمل اولیه می تواند به دلیل ایجاد عفونت و تشکیل یک آبسه جدید باشد. همچنین سایر عوامل مانند تجمع یافتن بافت های مرده، عرق کردن، ایجاد اصطکاک و سطح بهداشت ضعیف همگی جزو عوامل مهم مستعد کننده ناحیه برای افزایش سطح بازگشت کیست مویی می باشند. پیشنهاد می شود برای جلوگیری از عود کیست مویی از لیزر موهای زائد استفاده کنید و همواره ناحیه پایین کمر را عاری از مو نگهدارید.

    روش های درمانی کیست مویی

    روش های درمانی مختلفی برای بهبود و کاهش احتمال عود و بازگشت کیست مویی در نظر گرفته شده است که هر کدام می تواند اثر خاص خود را نمایان کند. در حالت کلی این درمان ها به دو دسته تقسیم می شوند.  یک دسته روش های باز و یک دسته روش های بسته.

    1- در روش های باز درمان کیست مویی شامل باز کردن پوشش پوست جهت خالی کردن و یا کورتاژ کیست مویی می باشد. بدین ترتیب در محل حفره ای کوچک ایجاد خواهد شد که به علت خروج ضایعات بافتی ایجاد شده است.

    2- روش های بسته نیز با برداشتن و حذف کیست مویی اما با تکنیک های جراحی و غیر جراحی همراه است. در واقع در روش های بسته می توان از طریق بسته شدن خط midline، closing off-midline یا بازسازی flap آن را مدیریت کرد.

    لیزر درمانی نیز یکی از راهکارهایی است که به کاهش احتمال عود و بازگشت کیست مویی کمک قابل توجهی می کند و یک روش بسیار محافظه کارانه است که می تواند به جای جراحی به کار رود.

    هر کدام از تکنیک های درمانی می توانند جهت بهبود اولیه بیماری بکار برده شوند اما جهت مدیریت و کنترل آن جهت کاهش احتمال عود و بازگشت کیست مویی بهتر است تکنیک های بهبود زخم ثانویه بعد از برداشت کیست مویی ترجیح داده شده و جوابگویی بهتری خواهند داشت.

    دکتر زهرا سعادتی

    دکتر زهرا سعادتی بورد تخصصی جراحی عمومی و متخصص جراحی با لیزر فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران سال 1378 هزینه های مربوط به انواع عمل جراحی و لیزر پس از معاینه دقیق توسط پرشک تعیین می گردد تلفن تعیین وقت 02122761600-02122766853 آدرس: تهران پاسداران نبش گلستان نهم پلاک 457

    نوشته های بیشتر از دکتر زهرا سعادتی
    • foad پاسخ دسامبر 9, 2019 at 5:28 ب.ظ

      باعرض سلام و خسته نباشی . من ۸ ماه پیش عمل سینوس به روش باز انجام دادم الان چند روزی میشه که دوباره جای عمل باز شده و خارش و سوزش داره .یعنی احتمال عود سینوسه .ممنون میشم اگه جواب بدین

    • پدرام پاسخ دسامبر 10, 2019 at 10:12 ب.ظ

      با سلام و وقت بخیر
      من حدود ۶۵ روز پیش سینوس پیلونیدال رو به روش باز عمل کردم. از حدود یه ماه پیش پرستاری که پانسمان منو انجام میده گفت یه سوراخ با طول نیم سانتیمتر بالای زخم هست که جای کوتر جراحیه و هنوز ترمیم نشده و گفتش تا قبل از بسته شدن کامل زخم باید پر بشه. هر روز با پنس داخلش رو چک میکنه اما هنوز نیم سانت گوده. زخم داره بسته میشه ولی این سوراخه که درد زیادی هم موقع پانسمان دارهمونده هنوز. میخواستم بدونم لازمه مجددا زخم باز بشه یا خیر

    • Ali پاسخ دسامبر 29, 2019 at 12:43 ق.ظ

      سلام من ۴ سال پیش عمل باز سینوس انجام دادم الان جای عمل باز شده و ترشحات زرد رنگ با بوی بد بیرون میاد ، به دو پزشک مراجعه کردم یکی میگه به عمل نیاز داری یکی میگی به عمل نیاز نداری ، خواستم بدونم علت این ترشحات و بوی بد چیه ؟

    • مهشاد پاسخ ژانویه 21, 2020 at 1:19 ب.ظ

      سلام ببخشید من دو سال پیش این جراحی رو انجام دادم و امروز جای عمل درد گرفته و خوب نمی تونم بشینم و نه جای عمل بازه و نه چیزی مثل جوش هست کاملا صافه فقط درد گرفته بنظرتون ممکنه برگشه باشه این بیماری

    • مهدی پاسخ ژانویه 30, 2020 at 10:07 ب.ظ

      سلام من هشت سال پیش به روش باز جراحی کردم تا الان هیچ مشکلی نداشتم الانم نه ترشح دارم نه سوراخ یا ترک فقط یک هفته است کمی درد دارم موقع نشستن ایا امکان داره بعد هشت سال عود کرده باشه چهل ودو سالمهبهداشت هم خوب بوده

    • سید ابراهیم پاسخ ژانویه 31, 2020 at 8:27 ب.ظ

      سلام ۶ سال پیش عمل باز داشتم‌ الان جاش باز شده ومقدار کمی ترشح زرد رنگ ولی بی بو دارم خواستم بدونم‌ عود کرده یا خیر چند بار اینطوری شده بود به دکتر مراجعه کردم با قرص درمان شد ولی دوباره اینطوری شد

      • دکتر زهرا سعادتی پاسخ فوریه 5, 2020 at 3:12 ب.ظ

        بله بیماری شما عود کرده است. حتما به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه مراجعه کنید.

    • فائزه پاسخ فوریه 8, 2020 at 1:29 ق.ظ

      سلام . من ۵۰ روزه ک جراحی باز انجام دادم و الان زخمم بسته شده و فقط یه سوراخ کوچیک انتهای زخمم هست ک ازش ترشحات زرد و بد بو خارج میشه بعضی وقت ها هم زخمم درد میگیره و تیر میکشه احتمال عود وجود داره یا این سوراخ باقی مانده زخم جراحیه ؟

      • دکتر زهرا سعادتی پاسخ فوریه 16, 2020 at 12:15 ب.ظ

        سلام. در صورتی که ترشحات چرکی دارید سریعا به متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید.

    • مهدی پاسخ فوریه 14, 2020 at 12:50 ق.ظ

      درود بر شما خانم دکتر من به متخصص جراح مراجعه کردم معاینه کردند گفتند باتوجه به ظاهر جای عمل بعیداست که عود کرده باشه برام سونوگرافی نوشتند که انجام دادم چیزی مشاهده نشد ولی هم موقع نشستن درد دارم هم اینکه مثل دفعه اول حرکت مایعی زیر پوستم احساس میکنم به نظر شما چه مشکلی میتونه باشه ایا ممکنه سونوگرافی خطا داشته باشه یا تشخیصش دقیق نباشه من هشت سال پیش عمل باز کردم

    • مهدی پاسخ فوریه 22, 2020 at 12:49 ق.ظ

      سلام وقتتون بخیر من ۶ روز عمل باز کردم امروز درد دارم ولی چندروز پیش نداشتم این درد طبیعه یاخیر

      • دکتر زهرا سعادتی پاسخ مارس 4, 2020 at 11:24 ب.ظ

        سلام خیر طبیعی نیست. به پزشک معالج مراجعه کنید تا مطمئن شوید که دچار عفونت نشده اید.

    • مهدی پاسخ فوریه 22, 2020 at 12:54 ق.ظ

      درد رو ناحیه کمره یا همون نوخا احساس میکنم

    • مریم پاسخ آوریل 18, 2020 at 4:50 ب.ظ

      سلام خسته نباشید
      من حدوده دوساله عمل باز انجام دادم و نصفش و باز گذاش و نصفشو(طرف بالارو) بخیه زدو یه ماهه زخپم بسته شد.بعد حدود دوماه پیش بود ک وقتی ورزش هایی مث دراز نشیت انجام میدادم اون قسمت زخمم ک به زمین برخورد میکرد درد میکرد ب دکتر مراجعه کردم گفتن ک چون یه لایه از پوستتون برداشته شده ایمنیش اومده پایین و تا اخر باید این دردو تحمل کنین و سعی کنین ورزشای سنگین نکنین.بعد اون کمتر درد گرف تا اینه یکی دوروزه یه حالت برامدگی پااین بخیه ها و بالای زخمم ایجاد شده که ب شوت مث دفعه های اول حین برخورد ب جایی درد میکنا و نمتونم راحت بشینم ولی ن ترشحی هس ن بوی بدی و…علت چیه؟ینی بازم برگشته؟

    • مریم پاسخ آوریل 19, 2020 at 12:11 ب.ظ

      راستی من بخیه زده بودم یه گوشت اضافی انداره نخود پایین بخیه هام مونده بودک دکتر گف چیزی نیست با جراحی زیبایی فک کنم میشه از بین برد .الان اون گوشته انگار بزرگ تر شده سفت شده وامروز هم دچار خونریزی شد.احتمال عود هس؟با توجه ب وضیت کرونا الان میشه اومد تهران برا عمل با لیزر؟

    • مریم پاسخ آوریل 22, 2020 at 10:36 ب.ظ

      سلامی دوباره.من ب جراح مراجعه کردم و ایشون گفتن بعله عود کرده و ابسع هست و اول باید تخلیه کنیم.و گف من عمل لیزر و بسترو قبول ندارم و باز برمیگرده.اگ عمل ب صورت باز انجام بشه اصا برنمیگرده.در حالی ک برا من نشصفش باز بود نصفش بسته.ولی من واقعا تحمل عمل بازو ندارم.و میخام با لیزر عمل کنم.الان اگ بیایم پیش شما بعد ویزیت عمل میکنین؟چون از شهرستانیم راهمون دوره ویگمم وضیتمم وخیمه.خاهش میکنم جواب بدین

    • فاطمه پاسخ مارس 28, 2021 at 3:44 ب.ظ

      سلام خانوم دکتر
      من بعد ۳ بار عمل باز و بسته کیست مویی میتونم با لیزر عمل کنم؟؟؟؟

    دیدگاه خود را بیان کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    بعدیقبلی