کیست مویی چیست؟

کیست مویی چیست

کیست مویی چیست؟

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال شایع ترین محل کیست مویی قسمت تحتانی ستون فقرات در ناحیه ساکروم می باشد. بیماران معمولا با شکایت ترشح یا درد در این ناحیه مراجعه می کنند. علامتک آن وجود یک یا چند عدد سینوس در این ناحیه می باشد. اگر بیمار در مراحل اولیه مراجعه کند می توان بدون عمل جراحی و فقط با فیبر لیزر کیست را از بین برد ولی اگر بیمار در مراحل بعدی و با عوارضی چون فیستوله شدن کیست مویی مراجعه کند باید بافت حاوی این کیست با لیزر برداشته شود. لیزر کیست مویی بهترین روش درمان این بیماری محسوب می شود

چون عود این بیماری شایع است هنگام عمل باید بافت حاوی سینوس به طور کامل برداشته شود و بعد از عمل نیز بیمار باید از رویش مو در این ناحیه جلوگیری کند.
    کیست مویی اغلب در مردان جوان بروز می کند. همچنین افرادی که شغل های نشسته دارند و برای مدت طولانی می نشینند اگر مراقب نباشند و برای مدت طولانی بر روی سطوح سخت بشینند دچار عارضه کیست مویی می شوند.

علائم کیست مویی

زمانی که کیست مویی بروز می کند ممکن است شما علامت خاصی را مشاهده نکنید. تنها یک برجستگی در قسمت انتهایی ستون فقرات را می بینید که گاها چند سوراخ بر روی آن است. در مراحل اولیه ممکن است این سوراخ ها نیز مشاهده نشوند. به مرور که کیست مویی دچار آبسه می شود علائم کیست مویی به ترتیب زیر و به وضوح مشاهده می شود

• قرمزی پوست
    • ترشحات چرکی و خون از سوراخ ایجاد شده بر روی کیست
    • بوی بد ترشحات چرکی
    • چه زمانی برای کیست مویی باید به متخصص مراجعه کرد

برای درمان کیست مویی باید به یک متخصص جراحی که ترجیجا با لیزر کار می کند مراجعه کنید. به محض این که به بروز کیست مویی مشکوک شدید سریعا به متخصص مراجعه کنید. یک متخصص جراحی با تجربه می تواند با اولین ویزیت بیماری شما را تشخیص داده و بهترین روش درمان را برای شما انتخاب کند. توجه کنید مراجعه به موقع به پزشک متخصص نه تنها ضرری ندارد بلکه از بروز عوارض کیست مویی جلوگیری کرده و در برخی موارد خاص همین مراجعه به موقع نجات دهنده است.

علت بروز کیست مویی

علت دقیق بروز کیست مویی به طور مشخص معلوم نیست اما مواردی که در اکثر بیماران مبتلا به کیست مویی بسیار مشترک است وجود موهای زائد و زخیم در این ناحیه است. با برگشت مو به داخل پوست منطقه کیست مویی شکل گرفته و کم کم علائم غیر قابل تحمل کیست مویی را از خود بروز می دهد. نشستن های طولانی پوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی که به ناحیه فشار وارد می کند و منجر به حساسیت پوست می شود همه و همه می توانند دلیلی بر برگشت مو در زیر پوست و ایجاد کیست مویی شود. با شناخت علت بروز کیست مویی می توانید به درمان کیست مویی کمک بزرگی کنید

عوامل اقزایش دهنده خطر کیست مویی

عوامل جدی که منجر به بروز کیست مویی می شود شامل موارد زیر است:

• مردان بیشتر از زنان به کیست مویی مبتلا می شوند
    • نوجوانان و افراد جوان به خصوص افراد زیر 20 سال
    • چاقی و اضافه وزن
    • روش زندگی کم تحرک و کم فعالیت
    • شغل هایی که نیاز به نشستن طولانی دارد
    • موهای زائد زیاد و پر پشت
    • موهای زخیم و زبر
    • عوارض کیست مویی

اگر کیست مویی درمان نشود و برای مدت طولانی به حال خود رها شود منجر به آبسه و در نهایت بروز فیستول مقعدی مقعدی می شود در برخی موارد نیز خطر بروز نوعی سرطان پوست به نام  squamous cell carcinoma می گردد.

جلوگیری از بروز کیست مویی

برای جلوگیری از کیست مویی به موارد زیر توجه کنید:

• ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید
    • اگر اضافه وزن دارید حتما رژیم بگیرید و وزن خود را کاهش دهید
    • از نشستن طولانی خودداری کنید و هر 30 دقیقه بایستید

اگر در گذشته مبتلا به کیست مویی شده اید بهترین روش برای جلوگیری از عود کیست مویی شیو ناحیه و موزدایی منظم است که بهترین روش موزدایی لیزر موهای زائد و ریشه کن کردن مو در این ناحیه است.

منبع این مطلب کلینیک مایو آمریکا