logo

مضرات رابطه مقعدی چیست؟

    بعدیقبلی
    مضرات رابطه مقعدی

    مضرات رابطه مقعدی چیست؟

    رابطه مقعدی یکی از فرآیند هایی است که در رابطه جنسی علاوه بر اینکه ممکن است برای افراد لذت هایی را به همراه داشته اما می تواند سبب ایجاد مشکلاتی شود. مضرات رابطه مقعدی که معمولا شامل بی اختیاری مدفوع و برخی اختلالات روده ای خواهد شد در افرادی که این رابطه را دارند مشاهده می شود.

    انواع مضرات رابطه مقعدی

    1- بی اختیاری مدفوع

    بی اختیاری مدفوع از شایع ترین مضرات رابطه مقعدی است که افراد آن را گزارش می دهند. افرادی که به صورت مداوم رابطه جنسی مقعدی دارند متاسفانه به مرور زمان با از دست رفتن چین های مخاطی مقعد مواجه می شوند که این امر سبب ایجاد اختلال در عملکرد اسفنگتر های این ناحیه می شود.

    2- خونریزی و سوزش

    حرکت رفت و برگشتی آلت تناسلی به درون مقعد که همانند واژن دارای خاصیت طبیعی لغزندگی نمی باشد سبب می شود که فشار خاصی به این ناحیه وارد شود و سطح مقعد را زخمی کند. در برخی موارد این زخم ها خونریزی کرده و ناحیه را بسیار دردناک می کنند. همچنین فرد سوزش عجیبی را هنگام دفع مدفوع تجربه خواهد کرد که همگی جزو مضرات رابطه مقعدی به شمار می روند. در نهایت این سوزش و زخم به شقاق مقعد یا فیشر تبدیل خواهد شد.

    بیشتر بخوانید: لیزر هموروئید

    3- بروز عفونت

    عفونت از دیگر مضرات رابطه مقعدی است که در آن زنان بیشتر از این لحاظ آسیب پذیر می باشند. ویروس  و عفونت به راحتی می تواند وارد واژن نیز شده و بسیاری از مشکلات ثانویه و بیماری های عفونی را برای فرد به وجود آورد.

    4- ایجاد زخم های مقعدی و شقاق

    ایجاد زخم های سوزناک مقعدی نیز در ردیف مضرات رابطه مقعدی قرار می گیرد و داشتن این رابطه منجر به ایجاد زخم های کوچک و ریز در ناحیه لبه مقعد خواهد شد که زمینه را برای ورود باکتری ها و عفونت ها به داخل خون فراهم می سازد. زخم شقاق مقعد یا فیشر می تواند یکی از مضرات رابطه مقعدی باشد

    5- انتقال بیماری های مقاربتی

    علاوه بر اینکه با به وجود آمدن زخم های مقعدی و خونریزی های سطحی که ممکن است داشته باشد راه برای ورود بسیاری از بیماری های خطرناک و ورود آن به خون کاملا باز است دیواره مقعد نیز می تواند بسیاری از این فاکتور های مضر را به خود جذب کند. برای مثال بیماری ایدز از شایع ترین مضرات رابطه مقعدی است که باید مراقب آن بود. در واقع رابطه جنسی مقعدی خطرناک ترین رفتار جنسی برای انتقال و ابتلا به HIV برای مردان و زنان است.

    6- بروز هموروئید یا بواسیر

    افرادی که هموروئید دارند هرگز نباید رابطه جنسی مقعدی داشته باشند چرا که سبب تشدید این بیماری خواهد شد. همچنین افرادی که سابقه این بیماری را داشته و یا از بروز آن احساس خطر می کنند بهتر است به هیچ عنوان رابطه جنسی مقعدی نداشته باشند. یکی از علل بروز بیماری هموروئید یا بواسیر ایجاد فشار بر روی این بالشتک های داخل مقعد است. این فشار منجر به آسیب بالشتک های هموروئید و یا حتی بروز حالت هموروئید ترومبوزه خواهد شد

    تحقیقات انجام شده در مورد مضرات رابطه مقعدی

    محققان تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داده اند و در نهایت نتایج این موضوع را به اثبات رسانده است که طی اطلاعات بدست آمده که درصد قابل توجهی از زنان و مردان رابطه مقعدی را در طول عمر خود حداقل برای یکبار هم که شده تجربه کرده اند.

    بیش از نیمی از زنانی که این رابطه را تجربه کرده اند اصلی ترین مضرات رابطه مقعدی یعنی بی اختیاری مدفوع را حداقل یکبار در ماه گزارش داده اند. متاسفانه این عارضه بیشتر در زنان مشاهده می شود چرا که آن ها معمولا شریک جنسی مقابل برای این عملکرد می باشند. مردان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

    با توجه به اینکه مضرات رابطه جنسی مقعدی امری غیرقابل چشم پوشی می باشد اما می توان با راهکار های مختلف از ایجاد آن ها جلوگیری نمود. افرادی که می خواهند در رابطه جنسی خود از این فرآیند به لذت جنسی برسند باید نکات قابل توجه را رعایت کنند تا کمتر دچار مشکلات ثانویه و عارضه های بعدی آن شوند. در نهایت توصیه من به شما این است که به سلامت جسم و روان خود احترام بگذارید و از برقراری رابطه مقعدی جدا خودداری فرمایید.

    دکتر زهرا سعادتی

    دکتر زهرا سعادتی بورد تخصصی جراحی عمومی و متخصص جراحی با لیزر فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران سال 1378 هزینه های مربوط به انواع عمل جراحی و لیزر پس از معاینه دقیق توسط پرشک تعیین می گردد تلفن تعیین وقت 02122761600-02122766853 آدرس: تهران پاسداران نبش گلستان نهم پلاک 457

    نوشته های بیشتر از دکتر زهرا سعادتی

    دیدگاه خود را بیان کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    بعدیقبلی