اگر شقاق درمان نشود چه عوارضی دارد

عوارض شقاق مقعد

اگر شقاق درمان نشود چه عوارضی دارد

بیشتر افراد جامعه بر این حقیقت آگاهند که برای جلوگیری از ابتلا به عوارض وخیم یک بیماری باید آن را به سرعت درمان کرد تا وارد مراحل پیشرفته نشده و ناراحتی کمتری را تحمل کرد. شقاق نیز یکی از بیماری هایی است که اگر درمان نشود، عوارض آن پیامد های شدیدتری را برای بیمار به دنبال خواهد داشت. لیزر هموروئید یکی از راه های آسان و بدون درد برای رهایی از  این درد می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لیزر هموروئید بر روی لینک کلیک کنید.

درمان به موقع شقاق

معمولا مراحل درمانی بیماری هایی مانند شقاق بسیار آسان و اجرایی می باشند اما هنگامی که عارضه بصورت مزمن بروز می کند و در سطوح پیشرفته قرار می گیرد مشکلات جسمی و حتی روحی شدیدی را برای بیمار ایجاد خواهد کرد.

شقاق در ردیف بیماری هایی قرار می گیرد که اقشار مختلف جامعه بدون اینکه محدودیت سنی خاصی داشته باشند آن را تجربه می کنند. اگر شقاق درمان نشود عوارضی را نمایان خواهد کرد که وجود آن سبب بروز معضلات خاصی می شود.

درمان به موقع شقاق

بیشتر بخوانید: مضرات رابطه مقعدی چیست؟

عوارض شقاق مقعد چیست؟

1. بروز شقاق مزمن

همانطور که اطلاع دارید این بیماری در ابتدا همانند یک ترک خوردگی ساده ظاهر می شود و با کمی سوزش بیمار را آزرده خواهد کرد. اگر به درمان و رفع بیماری اهمیتی داده نشود بی شک علائم ثانویه و پیشرفته به مرور نمایان شده و روند درمان را سخت تر خواهد کرد. شقاق مزمن از جمله عوارض عدم درمان به موقع این بیماری محسوب می شود که با سوزش و دردی شدیدتر از حالت عادی رخ نمایی خواهد کرد.

2. فیستول مقعد

بسیاری از بیماران با پیشرفت و گسترده شدن زخم شقاق به فیستول مقعد دچار می شوند. فیستول مانند مجرایی غیرطبیعی است که امکان اتصال به اندام های اطراف مقعد را دارا می باشد و سریعا عفونی خواهد شد. فیستول ساده و پیچیده دو نوع مختلف این بیماری هستند که هر دو برای بیمار مشکل ساز خواهند بود.

3. تنگ شدن کانال مقعد

تنگی کانال مقعد یکی دیگر از عوارض شقاق است با منقبض شدن و گرفتگی عضلات دریچه مقعد به وقوع می پیوندد. تنگ شدن کانال مقعد عبور مدفوع را بسیار سخت می کند و درد و ناراحتی زیادی را برای بیمار به همراه دارد. تنها در صورت درمان سریع و به موقع این بیماری است که این عارضه ها در ادامه رخ نخواهند داد.

4. سرطان مقعد و روده

در موارد نادر ممکن است بیماری به طور ناگهانی و به علت عفونت موجود در ناحیه تبعات بدی مانند سرطان مقعد یا سرطان روده را به همراه داشته باشد. این مورد خیلی کم پیش می آید اما به عنوان یکی از عارضه های ثانویه این بیماری شناخته می شود.

متاسفانه امروزه سرطان یک عارضه دامن گیر شده است که با یک بیماری کوچک و ساده و سهل انگاری در پروسه درمان آن می تواند به طور غیرمنتظره ای رخ دهد. شاید بیماری شقاق به عنوان یک عامل اصلی یا اولیه سرطان دستگاه گوارش یا سرطان روده به شمار نیاید اما در صورت بی توجهی می تواند رخ دهد و با جان بیمار بازی کند.

5. بروز کم خونی بر اثر خونریزی شقاق

گاها بیماری شقاق و خونریزی های آن به حدی زیاد و طولانی می شود که بیمار دچار کم خونی می شود. بیماری کم خونی نیز به نوبه خود عوارض گوناگونی از جمله سر درد، احساس خستگی، ضعف جسمانی و خواب آلودگی.

تفاوت بین هموروئید و شقاق

هر دوی این بیماری ها کاملا دردناک می باشد اما به طور عمده درد هموروئید اذییت کننده تر می باشد و بیمار را هنگام نشستن به سختی می اندازد. یکی از عمده ترین تفاوت های بین هموروئید و شقاق در ظاهر آن می باشد، تورم هموروئید بیشتر می باشد و بیمار وجود توده را حس کرده و گاهی هم قابل لمس می باشد.

تفاوت بین هموروئید و شقاق

بیشتر بخوانید: شقاق در زنان باردار

پیشگیری از بروز عوارض شقاق

همه این موضوع را می دانیم که بیشتر افراد جامعه در حال حرکت به سمت و سویی هستند که سبک زندگی آن ها تغییرات زیادی کرده است. عدم رعایت بسیاری از نکات بخصوص در مورد رژیم های غذایی روزانه موجب می شود تا بیماری های زیادی به زندگی ورود پیدا کنند.

پیشگیری از بروز عوارض شقاق با تغییر سبک زندگی از جمله نکات قابل توجهی است که به جلوگیری از عود آن نیز کمک خواهد کرد. داشتن سبک زندگی درست، استفاده از مواد غذایی طبیعی و ورزش می تواند روند درمانی بهتری را برای بیماران و مبتلایان به این عارضه در پیش داشته باشد.

لیزر هموروئید

طی چند دهه اخیر یکی از راه های درمان بیماری هموروئید یا شقاق، لیزر می باشد که به دو راه هم قابل انجام است:

1. لیزر درمانی با IRC (مادون قرمز) که کم قدرت هم می باشد.
    2. لیزر درمانی با CO2  که حتما هم برای همورئید های پیشرفته استفاده می شود.

برداشت شقاق با لیزر، یکی راه های آسان است که به صورت سرپایی انجام می گردد که یکی از جدیدترین روش های برداشت بواسیر می باشد. این روش برداشت شقاق، بدون هیچ درد و خون ریزی انجام می گردد البته قبل از شروع جراحی، از یک بی حسی موضعی جهت پیشگیری از درد استفاده می شود. پس از انجام لیزر هموروئید باید از مواد غذایی و مایعات ملین استفاده شود، همچنین پمادهای آنتی هموروئید جهت از بین برد یبوست می باشد که مصرف آن پس از جراحی میتواند کمک بزرگی به شما کند.

لیزر هموروئید

بیشتر بخوانید: درمان گیاهی شقاق

خداحافظی با عوارض شقاق با بهره مندی از بهترین راهکار درمانی

بدون شک هنگامی که یک متخصص جراحی عمومی تشخیص دهد فرد به بیماری شقاق مبتلا شده است در تلاش خواهد بود تا بهترین و سریع ترین گزینه های درمانی را در اختیار وی قرار دهد. در صورتی که این بیماری در مراحل اولیه سیر کند روند درمانی آسان بوده و بهبودی سریعا حاصل می شود اما اگر از مرحله حاد گذشته و وارد فاز پیشرفته یا مزمن این بیماری شده باشد باید از روش های نوین درمانی استفاده کرد.

بهترین راهکار درمانی برای رهایی از عوارض شقاق و عود مجدد آن در مراحل مزمن این بیماری بهره مندی از روش لیزر درمانی است که نتایجی فوق العاده را به همراه دارد. در حقیقت لیزر شقاق یک راهکار اساسی برای درمان است که می تواند ابتلا به سرطان مقعد و روده را نیز به کمترین میزان ممکن برساند. همچنین دوره نقاهت کوتاه لیزر شقاق منجر شده تا در هزینه های نگهداری و استراحت بعد از درمان شقاق صرفه جویی شود.

با مراجعه به مرکز دکتر سعادتی، می توانید از شر درد و رنج ناشی از بیماری های مقعدی راحت شوید. همکاران ما در این مجموعه با ارائه خدمات درجه یک، دوران نقاهت بدون دردسر برای شما رقم می زنند.

• آیا در دوران شیردهی میتوان لیزر هموروئید را انجام داد؟

خیر در دوران شیردهی هیچ مشکلی ندارد، تنها زمانی که نمیتوان این جراحی را انجام داد، دوران بارداری می باشد.

• آیا عمل شقاق عوارض دارد؟

احتمال درد و سوزش بین 1 تا 3 روز که با مصرف مسکن قابل کنترل است، بی اختیاری موقت و خون ریزی طی یک یا دو هفته میتواند از عوارض های این عمل جراحی باشد.

• چه نکاتی را باید پس از جراحی مقعد رعایت کنیم؟

نوشیدن آب به میزان کافی، مصرف منظم دارو ها در زمان تعیین شده، قرار دادن فیبر در رژیم غذایی، حفظ بهداشت در ناحیه جراحی شده و ورزش و پیاده روی نکاتی است که جهت بهبودی پس از عمل باید آن را رعایت نمود.

• آیا ممکن است پس از جراحی شقاق یا هموروئید عود کند؟

در صورت رعایت نکردن نکات و مراقبت های گفته شده احتمال بازگشت نیز وجود دارد.