logo

درمان گیاهی شقاق

    بعدیقبلی
    درمان گیاهی شقاق

    درمان گیاهی شقاق

    یکی از روش های موثر درمان شقاق یا فیشر مقعد درمان گیاهی است. اما قبل از اقدام به درمان گیاهی شقاق به دو نکته مهم توجه کنید:

    • نکته مهم اول: درمان های خانگی و گیاهی شقاق باید طی 3 روز اول موثر واقع شوند اگر بدین صورت بود می توانید درمان را تا 10 روز ادامه دهید و در صورت بهبودی تا 4 الی 6 هفته برای درمان کامل شقاق این روش را ادامه دهید. توجه توجه اگر طی 3 روز اول تغییری ایجاد نشد سریعا به پزشک مراجعه کنید تا از بروز عوارض شقاق جلوگیری کنید.
    • نکته مهم دوم: علت بروز شقاق را پیدا کنید و آن را رفع کنید برای مثال شما در می یابید که علت بروز شقاق شما اسهال شدید و یا یبوست مزمن است. قبل از هر اقدامی باید مشکل اجابت مزاج خود را درمان کنید تا فشار و ناراحتی  اصلی را از روی ناحیه بردارید.

    مصرف فیبر و آب

    بیماران مبتلا به شقاق سبک زندگی خود را تغییر دهند

    اگر شما به شقاق یا فیشر مقعد مبتلا شده اید نشان دهنده این است که از سبک زندگی و عادات مناسبی پیروی نمی کنید. حال تغییراتی که باید ایجاد کنید شامل چه مواردی است. به ترتیب موارد زیر را برای تغییر سبک و عادات مناسب زندگی پیروی کنید:

    • همواره هیدراته باشید: یعنی روزانه به میزان کافی آب بنوشید و عادت کنید که همیشه یک بطری آب به همراه داشته باشید. احتمالا اگر کارمند هستید و یا در طول روز پشت میز می نشینید و آب نمی نوشید، یک بطری آب روی میز کار خود بگذارید و از این عادت خوب برای درمان شقاق و بهره بردن از مزایای هیدراته بودن بدن خود استفاده کنید.
    • مصرف فیبر زیاد: عادت کنید که روزانه سالاد میوه و غلات و نان سبوسدار مصرف کنید. از خوردن برنج سفید و نان سفید بدون سبوس خودداری کنید. غذاها و خوراکی هایی که موجب یبوست یا حتی اسهال می شوند را شناسایی کنید. و توجه کنید که اجابت مزاج منظمی داشته باشید.
    • فشار را از روی ناحیه بردارید: این سبک از رفتار شامل مواردی مثل خودداری از نشستن های طولانی و خودداری از زور زدن زیاد هنگام اجابت مزاج می باشد. همچنین پرواضح است که رابطه جنسی از مقعد آسیب و فشار جدی به ناحیه وارد می کند و علاوه بر شقاق ممکن است منجر به بروز بیماری های دیگر مقعد مثل هموروئید یا بواسیر شود.

     گیاهانی که می توان برای درمان شقاق استفاده کرد

    -استفاده از ژل آلوورا می تواند پوست اطراف ناحیه شقاق را نرم کند و در عین حال به ترمیم زخم کمک کند. توجه کنید اگر به آلوورا حساسیت دارید به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید. اگر برای اولین بار است که از ژل آلوورا یا هر گیاه و داروی دیگر استفاده می کنید، توصیه می کنم قسمتی از آن را بر روی پوست دست خود تست کنید اگر پس از گذشت 30 دقیقه حساسیت و علائم غیر طبیعی مشاهده نشد شما به آن گیاه یا دارو حساسیت ندارید. در عین حال اگر باز هم از گیاه یا دارو برای ناحیه مقعد استقاده کردید و علائمی از حساسیت را مشاهده کردید سریعا مصرف آن را قطع کنید.

    -مالیدن لعاب به‌دانه به پوست برای تسکین و التیام شقاق مفید است.

    – مخلوط میوه کال توت جهت شقاق مفید است.

    – افراد دچار بواسیر یا شقاق می‌توانند از اثرات درمانی گیاه پنج انگشت سود بجویند و در جوشانده این گیاه بنشینند تا عارضه برطرف شود.

    -مصرف تخم شربتی به رفع یبوست و جلوگیری از یبوست کمک می کند.

    – برای درمان زخم شقاق می‌توان عسل را به موضع مالیده و به صورت آرام ماساژ داد. عسل به التیام و ترمیم سریعتر زخم کمک می کند

    – قبل از اجابت مزاج و دفع مدفوع، دهانه مقعد را با روغن برگ مورد چرب کنید. این امر سبب می‌شود هنگامی که برای شستشو دست به دهانه مقعد می‌کشید زخم مقعد دچار کشش و پارگی مجدد نشود. از کرم آلوورا نیز برای چرب و نرم نگه داشتن پوست می توانید استفاده کنید. کرم های آلوورا یا ژل آلوورا از داروخانه ها قابل تهیه است و اثر نرم کنندگی فوق العاده ای دارد.

    – قبل از هر وعده غذایی، خوردن مخلوط نصف استکان عرق بومادران و نصف استکان عرق آلوئه ورا موثر است.

    – بعد از ناهار و شام، ۲ قاشق غذاخوری اسفرزه را در یک لیوان آب شیرین شده ریخته و بعد از لعاب دادن، آن را میل کرده و حتما بعد آن یک لیوان پر از آب بنوشید.

    – بعد از غذا، یک قاشق سبوس گندم را با یک قاشق جوانه گندم مخلوط کرده و در یک کاسه ماست ریخته و میل کنید و حتما بعد از آن یک لیوان آب بنوشید.

    – هندوانه و انگور و سبزیجات و گلابی و پرتقال زیاد مصرف کنید.

    – میوه ها و خوراکی هایی مثل موز و کیوی و سیب مصرف نکنید زیرا موجب یبوست می شود.

    -خوردن 12 عدد میوه در روز به کنترل یبوست کمک می کند بهتر است. 4  عدد از این میوه ها را در وعده صبحانه میل کنید 8 عدد باقی مانده را در طی روز. دقت کنید اگر اضافه وزن دارید میوه های کم کالری مثل خیار را انتخاب کنید تا دچار اضافه وزن نشوید. اضافه وزن یکی دیگر از علل بروز شقاق و هموروئید است.

    -توجه کنید از خوردن خوراکی ها و ادویه های حساسیت زا خودداری کنید و مصرف فلفل و کاری و امثال آن را به حداقل برسانید و یا قطع کنید

    آلوورا برای درمان گیاهی شقاق

    اگر درمان گیاهی شقاق جواب نداد چه کنیم؟

    همانطور که در بالا توصیه شد اگر پس از گذشت 3 روز به درمان گیاهی شقاق پاسخ مثبتی ندادید و یا تغییری ایجاد نشد سریعا به یک متخصص جراحی مراجعه کنید. با مراجعه به متخصص جراحی ناحیه معاینه می شود و مطمئن می شوید که به جز شقاق یا فیشر به بیماری دیگری مبتلا نیستید. به علاوه برای شما پماد شقاق مناسب وضعیت کنونی شما تجویز می شود اگر بعد از گذشت یک هفته الی 10 روز به درمان دارویی شقاق نیز پاسخ مثبتی ندادید به پزشک خود مراجعه کنید تا تحت عمل جراحی شقاق قرار بگیرید. توجه کنید بهترین روش جراحی شقاق با لیزر است و بهتر است به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید که سابقه و تجربه لیزر شقاق را داشته باشد تا بتوانید از تجربه و مهارت او بهره ببرید. اگر برای درمان شقاق به موقع و طبق توصیه های پزشک عمل کنید دیگر نیازی به جراحی نخواهید داشت پس برای مراجعه به پزشک وقت را از دست ندهید و برای درمان شقاق به موقع اقدام کنید.

    آیا روغن نارگیل در درمان شقاق تاثیر دارد؟

    روغن نارگیل خاصیت ترمیم کنندگی برای زخم ها دارد. اگر پوست ناحیه مقعد خشک است و یا شقاق دارید می توانید از روغن نارگیل در طول روز و قبل از رفتن به تختخواب برای موضع استفاده کنید.

     

    دکتر زهرا سعادتی

    دکتر زهرا سعادتی بورد تخصصی جراحی عمومی و متخصص جراحی با لیزر فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران سال 1378 هزینه های مربوط به انواع عمل جراحی و لیزر پس از معاینه دقیق توسط پرشک تعیین می گردد تلفن تعیین وقت 02122761600-02122766853 آدرس: تهران پاسداران نبش گلستان نهم پلاک 457

    نوشته های بیشتر از دکتر زهرا سعادتی

    دیدگاه خود را بیان کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    بعدیقبلی