logo

دستورات بعد از عمل شقاق

    بعدیقبلی
    مراقبت بعد از جراحی شقاق

    دستورات بعد از عمل شقاق

    انجام عمل جراحي شقاق در بعضي افراد باعث بي اختياري مختصري در دفع گاز مي شود كه تدريجا” پس از چند ماه مرتفع خواهد شد. در بعضي افراد خون ريزي شقاق تداوم خواهد داشت كه پس از دو هفته رفع مي شود و بعضي افراد پس از عمل احتباس ادرار پيدا مي كنند كه پس از ۲۴ ساعت رفع مي شود .

    مدت بستري بعد از عمل شقاق با لیزر بين يك تا دو روز است و مدت استراحت در منزل بين سه تا پنج روز مي باشد. البته این در صورتی است که جراحی شقاق با تیغ جراحی انجام شود، در مواردی که جراحی شقاق با لیزر انجام می شود بازگشت به حالت عادی و شروع فعالیت های روزانه زمان کم تری می برد و احتمال عود شقاق بسیار کم تر خواهد شد.

    پس از عمل تا حدود يك ماه روش هاي درماني ارائه شده در قسمت درمان انواع حاد فيشر را بايد بكار بست .

    اگر عمل شقاق با  لیزر انجام شده باشد بیمار بعد از عمل مرخص شده و شب را در منزل می گذراند بهتر است استراحت کند و راه نرود، روز بعد از عمل پس از برداشتن پانسمان بیمار می تواند راه رفته و فعالیت های خود را شروع کند

    تا زمانی که پانسمان دارید از خوردن غذای سنگین اجتناب کنید زیرا سبب تحریک اجابت مزاج می شود. اگر عمل سبک باشد از روز بعد از عمل می توان غذای کامل و بخصوص پر فیبر شروع کرد ولی اگر عمل وسیع باشد بهتر است ۴-۳ روز غذای سبک میل شود.

    مواظب باشید هنگام ادرار کردن پانسمان خیس نشود

    صبح روز بعد از عمل شقاق پانسمان برداشته می شود در عمل شقاق با لیزر گاز داخل مقعد گذاشته نمی شود و فقط روی محل عمل پانسمان می شود پس دیگر نگران پانسمان داخل مقعد نباشید. اگر پانسمان به محل عمل چسبیده بود آن را خیس کنید تا جدا شود

    بیمار باید روزی ۳ بار در لگن آب گرم و بتادین بنشیند بتادین باید به اندازه ای باشد که آب گرم به رنگ چای کم رنگ شود. بیمار باید در لگن آب گرم محل عمل را باز و بسته کند تا از عفونت و ایجاد آبسه جلوگیری شود.

    -بعد از عمل می توان در صورت درد از دارو های مسکن خوراکی و هنگام شب از خواب آورهای سبک استفاده کرد

    داشتن چند قطره خون ریزی هنگام اجابت مزاج طبیعی می باشد ولی اگر این خون ریزی یک ماه بعد از عمل ادامه پیدا کند روده بزرگ باید برای پیدا کردن علت خون ریزی بررسی شده و کولونوسکوپی انجام شود

    در چند ماه اول بعد از عمل  ممکن است در صورت یبوست شدید چند قطره خون ریزی یا سوزش ناحیه پیش بیاید در این صورت سریعا با پزشک خود تماس بگیرید تا با چند توصیه  مشکل شما مرتفع شده و ماندگار نشود.

    در چند ماه اول بعد از عمل از روزه داری اجتناب کنید.

     عمل جراحی شقاق

    رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به شقاق

    بعد از جراحی شقاق یک رژیم غذایی درست می تواند از عوارض احتمالی جلوگیری کند.

    شما ممکن است دردی خفیف تا یک هفته بعد از عمل شقاق تجربه کنید. اگر درد داشته باشید ممکن است از عبور مدفوع جلوگیری کنید که منجر به یبوست شدید تر می شود. نرم نگه داشتن مدفوع به حرکت راحت تر مدفوع در دستگاه گوارش کمک می کند.  هم چنین برخی از مسکن ها نیز ممکن یبوست را تشدید کنند. دکتر شما نیز ممکن است مسهل و یا نرم کننده های مدفوع بعد از عمل جراحی تجویز کنند.

    پس از یک رژیم غذایی پر فیبر، مدفوع را حجیم و جذب  آب به مدفوع  را توسط روده فزایش می دهد. غذاهای با فیبر بالا مانند میوه ها و سبزیجات و هم چنین غلات کامل است. برای جلوگیری از یبوست خوردن چهار وعده میوه و سبزی در روز و چهار پیمانه غلات و سایر غلات سبوس دار پیشنهاد می شود. گذاشتن ماسک میوه و سبزی برای بدن فیبر اضافی فراهم می کند. فیبر گندم و جو نسبت به میوه جات برای جلوگیری از یبوست موثرتر است. میوه ها و سبزیجات با پوست فیبر بیش تری را برای بدن فراهم می کنند.  در صورتی که خانم هستید، روزانه حداقل ۲۰ گرم فیبر و اگر آقا هستید،  روزانه حداقل ۳۰ تا ۳۵ گرم فیبر مصرف کنید.

     

    بنابراین برای جلوگیری از شقاق و بیماری های مقعد:

    غذای پر فیبر مصرف کنید. مصرف نان سبوس‌ دار، میوه جات و سبزیجات از قبیل کاهو، آلو، گلابی و انجیر.

    مایعات به مقدار فراوان نوشیده شوند.

    فعالیت بدنی داشته باشید.

    غذا را با آرامش بجوید.

    پیشگیری از شقاق

    جلوگیری از یبوست با غذای پرفیبر و مایعات فراوان و اجتناب از چای و قهوه ی زیاد،رفع دیگر علل از قبیل اسهال

    اجتناب از زور زدن در حین مدفوع کردن؛نخوردن فلفل زیاد؛

    خوردن دوغ به همراه پودر زیره ی سبز و نمک سیاه مفید است

    ورزش مرتب؛استفاده از دستمال مرطوب بجای خشک بعد از اجابت مزاج؛تعویض سریع تر پوشک بچه

     

     

     

    دکتر زهرا سعادتی

    دکتر زهرا سعادتی بورد تخصصی جراحی عمومی و متخصص جراحی با لیزر فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران سال 1378 هزینه های مربوط به انواع عمل جراحی و لیزر پس از معاینه دقیق توسط پرشک تعیین می گردد تلفن تعیین وقت 02122761600-02122766853 آدرس: تهران پاسداران نبش گلستان نهم پلاک 457

    نوشته های بیشتر از دکتر زهرا سعادتی

    دیدگاه خود را بیان کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    بعدیقبلی