جراحی با لیزر کیست مویی و درمان قطعی

درمان کیست مویی

جراحی با لیزر کیست مویی و درمان قطعی

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال در ناحیه انتهای ستون فقرات یا ساکروم بین دو باتک تشکیل می شود. در مراحل اولیه درد و علامت خاصی ندارد اما به محض این که آلوده و چرکین شد بیمار احساس درد و ناراحتی می کند. در مراحل پیشرفته تر بیمار ترشحات چرکی و بوی بد این ناحیه را احساس می کند. علت بروز کیست مویی پایین کمر برگشت مو و تجمع مو در این ناحیه شناخته شده است. روش های درمان کیست مویی با توجه  به درجه بیماری متفاوت است. پزشک متخصص جراحی عمومی پس از معاینه و بررسی پرونده بیمار بهترین روش درمان کیست مویی رابه او پیشنهاد می کند.

مهمترین اصل در بهبود کیست مویی چیست؟

در درمان کیست مویی اصل بر تخلیه  و به اصطلاح دیرینج کیست مویی است. تخلیه کیست مویی در درجات مختلف و با روش های متفاوتی انجام می شود. انتخاب روش مناسب به عهده متخصص با تجربه جراحی است. متخصص جراحی با توجه به سابقه بیمار و پرونده و شرایط او درجه کیست مویی را تشخیص می دهد و روش مناسب درمان کیست مویی را انتخاب می کند. امروزه مدرن ترین و موفق ترین روش درمان کیست مویی استفاده از انواع لیزر است. همچنین مراقبت بعد از تخلیه کیست مویی نیز بخشی از درمان محسوب می شود که با توجه به روش درمان توسط پزشک معالج به بیمار توصیه می شود.

جراحی کیست مویی با لیزر

در درمان کیست مویی می توان از انواع لیزر سود برد. در اینجا چند نمونه لیزر و کاربرد آنها در درمان کیست مویی را به اختصار شرح می دهیم:

1- لیزر پرتوان دی اکسید کربن:

این نوع لیزر در عمل جراحی کیست مویی کاربرد دارد بدین ترتیب بیمار عوارض تیغ جراحی را تحمل نخواهد کرد و جراحی در نهایت ظرافت  انجام می شود. این نوع لیزر در حین برش عروق بریده شده را ترمیم می کند به همین دلیل جراحی و درمان کیست مویی با این نوع لیزر خونریزی ندارد. به علاوه عصب های بریده شده نیز ترمیم می شوند و بیمار درد جراحی سنتی با تیغ جراحی یا کوتر را تجربه نخواهد کرد. برای آشنایی با دیگر مزیت های لیزر به مطلب 10 مزیت لیزرنسبت به جراحی سنتی مراجعه کنید

2- لیزر کم توان:

در این روش دیود لیزر از سوراخی به داخل کیست رانده شده و جدار کیست را از بین می برد این روش درمان قطعی کیست مویی محسوب نمی شود و بسته به تشخیص دکتر متخصص جراحی برای انواع خاصی از کیست مویی در نظر گرفته می شود. مزیت این روش لیزر کمتر تهاجمی بودن آن است.

3- لیزر موهای زائد:

بعد از جراحی و لیزر کیست مویی توصیه می شود موهای زائد این ناحیه را از بین ببرید تا از بروز دوباره بیماری جلوگیری کنید. لیزر موهای زائد یکی از بهترین روش های از بین بردن موهای این ناحیه است توصیه می کنم اگر پوست سفید و موهای ضخیم و مشکی دارید از لیزر الکس استفاده کنید. طی همان جلسات اولیه از بین رفتن موها را مشاهده خواهید کرد.

رفع کیست مویی با دارو

همانطور که در بالا اشاره شد مهمترین اصل در درمان کامل کیست مویی تخلیه و درینج کیست است بنابراین نمی توان گفت که کیست مویی پایین کمر با دارو درمان می شود. درمان دارویی تنها برای این است که عفونت و التهاب ناحیه کم شود و ناحیه کیست مویی برای جراحی و یا لیزر آماده شود. در برخی موارد بیمار نمی تواند به طور اورژانسی برای جراحی کیست مویی مراجعه کند و مجبور است مدتی با مصرف دارو و آنتی بیوتیک کیست مویی را کنترل کند تا وضعیت او وخیم تر نشود. همچنین طی این مدت التهاب و عفونت کیست کاهش می یابد اما به طور کامل درمان نمی شود. دقت کنید مصرف دارو برای درمان کیست مویی بدون تجویز پزشک عوارض گوناگونی دارد . از جمله عوارض مصرف بی رویه می توان به ایمنی در مقابل آنتی بیوتیک را نام برد. همچنین مراقب باشید با مصرف آنتی بیوتیک دچار یبوست نشوید.

درمان جراحی کیست مویی

از بین بردن کیست مویی با عمل جراحی

عمل جراحی کیست مویی همانطور که قبلا اشاره شد با وسایل گوناگونی انجام می شود. اگر کیست در مراحل اولیه باشد با کمترین هزینه درمان کیست مویی تخلیه شده و به طور سرپایی عمل می شود و با برشی ریز تخلیه می شود. اما در مراحل پیشرفته تر از لیزر و یا تیغ جراحی و حتی کوتر برای جراحی کیست مویی استفاده می شود. اما نکته مهم درباره این روش درمان این است که جراحی به روش باز انجام می شود یا بسته.

عمل جراحی باز کیست مویی در گذشته طرفدارانی داشت زیرا باور بر این بود که احتمال عود کیست با باز گذاشتن آن بسیار کاهش می یابد. اما نکته منفی آن که با زندگی پز مشغله امروزی نیز هماهنگی ندارد استراحت طولانی بعد از عمل است. همچنین هزینه بالای پانسمان هر روزه کیست مویی باز و دردسرهای تعویض .پانسمان کیست مویی از دیگر نکات منفی جراحی کیست مویی به روش باز است

عمل جراحی کیست مویی به روش بسته نیز انواع مختلفی دارد یک روش به نام جراحی کیست مویی فلپ است که اسکار وسیعی بر روی بدن بیمار به جای می گذارد یک روش دیگر جراحی پلاستیک کیست مویی با لیزر است که زخم کیست مویی طوری بسته می شود که جای زخم باقی نمی ماند. اگر جراحی پلاستیک کیست مویی با لیزر انجام شود احتمال عود کیست مویی پایین کمر به روش بسته با روش باز مشابه خواهد بود. توجه کنید متخصص جراحی با تجربه می تواند این جراحی را برای شما انجام دهد. بنابراین با یک جراحی آسان و به روش بسته هم مزایای راحتی بعد از جراحی بهره مند می شوید و هم از مزیت احتمال عود بسیار پایین که از مزایای روش باز است بهره مند می شوید