آبسه مقعدی در کودکان

آبسه مقعدی در کودکان

آبسه مقعد در کودکان از جمله بیماری هایی است که در قسمت نشیمنگاه بروز می کند و والدین هنگامی که گزارش نشانه های اولیه را توسط فرزند خود دریافت می کنند باید سریعا آن ها را نزد پزشک متخصص ببرند. پزشک با توجه به پیشرفت بیماری روش درمان مناسب را ارائه خواهد کرد.

آبسه مقعدی چیست؟

هنگامی که دهانه بعضی از غده های اطراف مقعد بسته شود طی زمان اندکی عفونی و متورم می شوند در نتیجه آبسه مقعدی که سرشار از چرک است تشکیل خواهد شد. آبسه مقعدی ممکن است دقیقا در سوراخ مقعد و یا درون راست روده مشاهده شود.

علل تشکیل آبسه مقعدی در کودکان

آبسه مقعدی در کودکان به علت وجود برخی باکتری ها از جمله باکتری استافیلوکوک و باکتری اشرشیاکلی در قسمت مقعد بروز خواهد کرد. البته نباید این نکته را فراموش کرد که در مواردی وجود عفونت های قارچی نیز باعث بروز آبسه مقعدی خواهد شد.

علائم و نشانه های آبسه مقعدی در کودکان

• هنگام عبور مدفوع کودک احساس درد خواهد کرد بنابراین از عمل دفع امتناع می کند
    • تب کردن کودک
    • بروز بدن درد
    • بی حالی عمومی بدن که اکثرا با سرماخوردگی اشتباه گرفته می شود.
    • بی اشتها بودن کودک
    • به دلیل وجود دردی مثل تیر کشیدن در ناحیه مقعد ممکن است کودک جیغ بکشد و گریه کند اما در سنی نباشد که بتواند به خوبی علت گریه خود را توضیح دهد

انواع آبسه مقعدی در کودکان

آبسه مقعدی می تواند سطحی و عمقی باشد. آبسه مقعدی سطحی همراه با التهاب و درد در ناحیه مقعد است که نسبت به سایر نقاط مقعد گرم تر بوده و رنگ آن قرمز خواهد بود. آبسه مقعدی عمقی زمانی مشاهده خواهد شد که چرک و عفونت به نواحی عمیق تر وارد شود.

اگر آبسه مقعدی در کودکان به موقع درمان نشود، دردناک و متورم خواهد شد و کودک هنگام نشستن یا راه رفتن با مشکل مواجه می شود. در برخی از موارد آبسه به طور خود بخودی دهان باز می کند و چرک آن تخلیه می شود. هنگامی که چرک تخلیه شود از میزان درد کاسته خواهد شد. اما دقت کنید نباید آبسه را دستکاری کنید و موجب تحریک آن شوید.

درمان آبسه مقعدی کودکان

بیشتر بخوانید: لیزر هموروئید

روش های درمان و جلوگیری از بروز آبسه مقعدی در کودکان

در درمان آبسه مقعدی معمولا از روش های درمانی مختلفی استفاده می شود و سعی پزشک متخصص ابتدا بر اینست تا بتواند با روش های معمول آبسه را تخلیه نماید. همچنین تنظیم رژیم غذایی کودک به تسریع روند بهبودی او کمک می کند.

با توجه به اینکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است والدین می توانند با آموزش های صحیح به کودک خود و رعایت برخی نکات درست تغذیه ای به آن ها کمک کنند تا از ابتلا به این بیماری در امان بمانند. بدین جهت رعایت نکات زیر پیشنهاد می شود:

• جلوگیری کردن از ایجاد یبوست با مصرف مواد خوراکی پرفیبر
    • شستشو دادن مقعد با آب گرم
    • جلوگیری از زور زدن و ایجاد فشار در ناحیه مقعد که نقش اصلی در بروز و شدت یافتن این بیماری دارد. والدین باید این نکته را به فرزند خود گوشزد نموده و از او بخواهند که دستشویی خود را نگه ندارند.
    • اجتناب از نشستن در مکان های سرد و مرطوب و خیس
    • اجتناب از ایستادن یا نشستن به مدت طولانی

رژیم غذایی مناسب جهت پیشگیری از بروز آبسه مقعدی در کودکان

برای اینکه بتوان از بروز این بیماری در کودکان جلوگیری کرد باید حتما به نوع برنامه غذایی و مواد غذایی که در آن گنجانده می شود توجه کرد. بخصوص رژیم های غذایی ضد یبوست که وجود آن ها کمک بزرگی به کودک خواهد کرد.

گنجاندن خوراکی های پرفیبر و انواع سالاد در رژیم غذایی کودک

مصرف روزانه نان و غلات سبوس دار در وعده های غذایی

مصرف کافی آب، آبمیوه و مایعات بطور منظم در طول روز

میل کردن میوه ها و سبزیجات خام، اگر میوه ها ارگانیک باشند و با پوست میل شوند تاثیر بهتری خواهند داشت.

در برخی از موارد ممکن است که پزشک دارو های مسکن یا آنتی بیوتیک را نیز برای کودک تجویز کند تا به تسریع روند بهبودی آبسه مقعدی کودک کمک شود. داروهای مسکن از میزان درد کودک می کاهند و در کودکانی که راه رفتن یا دفع مدفوع برای آن ها دشوار است کمک می کنند تا کمی راحت تر با شرایط کنار آیند تا بهبودی کامل حاصل شود.