logo

روش های انتقال زگیل تناسلی

    بعدیقبلی
    انتقال زگیل تناسلی

    روش های انتقال زگیل تناسلی

    ازجمله بیماری های دستگاه تناسلی که در گروه بیماری های مقاربتی قرار دارد زگیل تناسلی است. این عارضه در دهه های اخیر شیوع بیشتری داشته و علی رغم این گسترش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کافی در مورد تشخیص مقابله و پیشگیری از ابتلا به این عارضه پوستی وجود ندارد. عارضه زگیل تناسلی در اثر ویروسی ایجاد می شود که تا چندین سال می تواند در بدن فرد گسترش یافته و رشد کند بدون این که عارضه ای در بدن او دیده شود و متوجه چنین آسیبی گردد.
    ویروس زگیل تناسلی دارای انواع مختلفی است و هر کدام بسته به شدتی می توانند زگیل تناسلی را ایجاد نمایند. به همین دلیل بیماری زگیل تناسلی می تواند از نوع ضعیف تا شدید بسته به نوع ویروس پرخطر و کم خطر متفاوت باشد. تا کنون 14 سوش خطرناک از ویروس HPV یا همان ویروس زگیل تناسلی شناسایی شده است.

    تشخیص بیماری زگیل تناسلی

    شما نباید زگیل تناسلی را با زگیل های معمولی اشتباه بگیرید. مهمترین مشخصه زگیل تناسلی این است که بیشتر در مناطق مرطوب و همچنین در اطراف آلت تناسلی ایجاد می شود. زگیل تناسلی از اندازه های کوچک تا بزرگ و با سطح ناصاف هستند که به صورت برجسته و معمولا گروهی دیده می شوند.

    انتقال زگیل تناسلی

    انتقال ویروس زگیل تناسلی

    ابتلا به این بیماری سختی در درمان را به دنبال خواهد داشت. به جرات می توان گفت که این بیماری به اندازه ایدز خطرناک است زیرا ویروس زگیل تناسلی هم همانند ویروس ایدز می تواند به صورت خفته فعالیت کند بدون این که فرد از وجود آن اطلاع داشته باشد. در این صورت این عدم آگاهی باعث می شود که از طریق رابطه جنسی ویروس به طرف مقابل منتقل شود. لذا آشنایی با روش های پیشگیری از زگیل تناسلی به منظور شناسایی راه های انتقال زگیل تناسلی اهمیت زیادی دارد:
    1- توصیه می شود که حتما واکسن ویروس زگیل تناسلی را بزنید. بهتر است قبل از 26 سالگی برای این منظور اقدام نمایید چرا که تاثیرگذاری واکسن در این سن تاثیرگذاری بیشتری دارد.
    2- در روابط جنسی حتما احتیاط های لازم را داشته باشید. در صورتی که کوچکترین اثر جوش، خارش و سوزش بر روی آلت تناسلی مشاهده کردید حتما باید قبل از این که رابطه جنسی بعدی را برقرار کنید، به پزشک مراجعه کرده و از سلامت خود مطمئن شوید.
    3- به هیچ عنوان برای اپیلاسیون بدن، لیزر موهای زائد و… به سراغ مراکز غیر مجاز نروید. امروزه در اغلب آرایشگاه ها این خدمات برای مشتریان عرضه می شود اما آیا می دانید همه این مراکز بهداشت را رعایت نمی کنند؟ اگر دستگاه ها به آلت تناسلی فرد مبتلا به زگیل تناسلی آلوده باشد و سپس برای شما استفاده گردد، به راحتی ویروس زگیل تناسلی به بدنتان انتقال خواهد یافت.

    روش انتقال زگیل تناسلی

    4- همان گونه که می دانید زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی منتقل خواهد شد لذا فرد آلوده به هیچ عنوان نباید با همسر خود وارد رابطه شود. تماس پوستی آلت های تناسلی شایع ترین راه برای انتقال زگیل تناسلی است. توجه داشته باشید که دوره درمانی باید کامل گردد و سپس در صورتی وارد رابطه جنسی شوید که پزشک به شما اطمینان داده است مشکل رفع شده و خطری وجود ندارد.
    5- از نظر بهداشتی هیچ فردی نباید از لباس زیر شخص دیگری استفاده کند. زیرا این لباس در بافت خود می تواند حامل میکروب های بدن فرد باشد. این مسئله در مورد بیماری زگیل تناسلی باید با جدیت بیشتری در نظر گرفته شود. استفاده از لباس زیر فرد آلوده به ویروس زگیل تناسلی به معنای فراهم کردن بهترین شرایط جهت انتقال ویروس به بدن خواهد بود.
    6- در حمام از وسایل بهداشتی همانند تیغ و… که به شخص دیگر تعلق دارد استفاده نکنید. ممکن است آن شخص به عارضه زگیل تناسلی مبتلا باشد. البته این موضوع همواره باید رعایت شود چرا که استفاده از این قبیل از وسایل به هر نحوی می تواند سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد.
    7- ممکن است که زگیل تناسلی در دوران بارداری به نوزاد منتقل شود. اگر خانم ها در زمان باردرای به این بیماری آلوده شوند باید بدانند که در صورت عدم درمان، در زمان زایمان ویروس به نوزاد منتقل می شود. به همین دلیل در صورت دیده شدن علائم حتما باید مورد را به پزشک اطلاع داده و در اسرع وقت درمان آغاز گردد.

    دکتر زهرا سعادتی

    دکتر زهرا سعادتی بورد تخصصی جراحی عمومی و متخصص جراحی با لیزر فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران سال 1378 هزینه های مربوط به انواع عمل جراحی و لیزر پس از معاینه دقیق توسط پرشک تعیین می گردد تلفن تعیین وقت 02122761600-02122766853 آدرس: تهران پاسداران نبش گلستان نهم پلاک 457

    نوشته های بیشتر از دکتر زهرا سعادتی

    دیدگاه خود را بیان کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    بعدیقبلی