زگیل مقعدی چیست

زگیل مقعدی چیست

بیماری زگیل مقعدی که با نام لاتین (condyloma acuminata) شناخته می شود در ردیف بیماری هایی قرار دارد که از طریق برقراری رابطه جنسی به فرد منتقل خواهد شد. این زگیل ها در نواحی اطراف و یا داخل کانال مقعد حضور دارند و می توانند روی پوست ناحیه تناسلی هم وجود داشته باشند.

زگیل مقعدی

زگیل مقعدی ممکن است در ابتدا بسیار ریز و کوچک باشد اما کم کم امکان رشد را پیدا کرده و بزرگ خواهد شد و حتی در مواردی ممکن است کل ناحیه مقعد را پوشش دهد.

علت زگیل مقعدی

مهم ترین علت بروز این بیماری داشتن رابطه جنسی می باشد که فرد تماس مستقیم دارد. گرچه این تنها راه ابتلا به بیماری نیست و تماس دست با مقعد و یا تماس ترشحات جنسی بر روی پوست سبب ایجاد این بیماری خواهد شد. وجود زخم در ناحیه مقعد مثل زخم شقاق مقعد و یا هموروئید می تواند سرعت انتقال این بیماری را افزایش دهد

پیشگیری از زگیل مقعدی

ویروس این بیماری درون بدن بدون اینکه از خود نشانه خاصی را بر جای گذارد باقی خواهد ماند. در عین حال راهکار هایی وجود دارد که سبب می شود از ایجاد آن پیشگیری نمود.

• نداشتن هیچگونه رابطه جنسی با افرادی که به بیماری زگیل مقعدی مبتلا می باشند.
    • کم کردن و اعتدال رابطه جنسی
    • قطع رابطه جنسی به طور کلی
    • استفاده کردن از کاندوم اما باید توجه کرد که خطر کاملا از بین نخواهد رفت.
    • اطمینان ازینکه شریک جنسی مبتلا به این بیماری نیست و سپس با او رابطه جنسی برقرار نمود.

تشخیص زگیل مقعد

علائم زگیل مقعدی

این بیماری دارای علائم و نشانه هایی است که فرد می تواند با توجه به آن ها به بروز این عارضه پی ببرد. گرچه این زگیل ها درد آنچنانی ندارند اما با حضور دانه های ریز در این ناحیه که عمدتا دارای رنگ قهوه ای روشن می باشند می توان به وجودشان پی برد. این زگیل های گوشتی علائمی دیگری از جمله خارش، خون ریزی و تخلیه موکوس را نیز با خود همراه دارند.

تشخیص زگیل مقعدی

برای تشخیص این بیماری پزشک معمولا ناحیه را به دقت مورد بررسی قرار می دهد. همچنین برای اینکه مطمئن شود آیا این زگیل ها درون مقعد نیز هستند یا خیر ممکن است با استفاده از اسپکلوم آن درون کانال مقعد را هم معاینه کند.

درمان زگیل مقعدی

بدون شک اگر برای درمان بیماری های مقعد دیر اقدام شود وخیم شدن آن را در پی خواهد داشت. این زگیل ها نیز اگر برداشته نشوند می توانند رشد کرده و بزرگ شوند. در برخی از مواقع نادیده گرفتن این زگیل ها منجر به سرطان مقعد خواهد شد. معمولا زگیل های کوچک به دارو های موضعی جواب می دهند و در موارد پیشرفته نیز ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. دارو های موضعی بهترین عملکرد را بر روی این عارضه دارند و سریعا زگیل های کوچک را از بین می برند.

جراحی زگیل مقعدی

زمانی که پزشک تشخیص می دهد زگیل بزرگ است و به درمان جراحی برای حذف آن نیاز می باشد تمامی اقدامات به سرعت انجام می شوند. طی این فرآیند باید بیمار را بیهوش نمود و بیهوشی یا بی حسی او بستگی به تعداد زگیل ها و محل حضور آن ها دارد.

زمانی که تعداد زگیل ها زیاد باشد جراح به صورت مرحله ای عمل را انجام خواهد داد. وی همینطور داخل کانال مقعد را به دقت بررسی می کند و اگر زگیلی آنجا باشد حذف خواهد شد.

پس از درمان

افراد ممکن است پس از جراحی کمی درد را احساس کنند. همچنین برخی از دارو ها برای بیمار تجویز می شود. دوران نقاهت این عمل بسیار کوتاه است و نیازی نیست که فرد یک هفته به استراحت بپردازد. تنها در صورتی که جراحی وسیع و قابل توجه باشد ممکن است نیاز به سپری کردن دوران نقاهت بیشتری احساس شود.