شقاق چیست و چگونه درمان می شود

شقاق چیست و چگونه درمان می شود

شقاق یا آنال فیشر  و یا اسکین تگ، یک زخم سطحی یا پارگی در قسمت پوشش سلولی مقعد بوده و به شکل یک خط طولی است که در قسمت کانال تحتانی مقعد، در زیر خط دندانه­ای ایجاد می ­شود. این ناحیه حسگرهای بسیار زیادی دارد و به همین علت درد بسیار شدیدی برای بیمار ایجاد می­کند.

علائم بیماری شقاق

یکی از علامت­های مشخص بیماری شقاق، احساس درد شدید و خون­ریزی هنگام اجابت مزاج است که امکان دارد تا چند ساعت ادامه داشته باشد. معمولا شقاق مزمن نسبت به درمان­های طبی و دارویی مقاوم بوده و شقاق مزمن تنها به وسیله جراحی قابل درمان است.

از علل زمینه­ساز این بیماری می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

• زایمان
    • ترومای ناشی از خارج شدن مدفوع سفت و یا اسهال طولانی مدت
    • سابقه جراحی­های مقعد
    • سوء مصرف ملین­ها
    • آمیزش جنسی مقعدی

بیماری شقاق در دو نوع مزمن و حاد ایجاد می­ شود. شقاق در صورتی حاد بوده که این بیماری کمتر از دوازده هفته طول کشیده باشد. این شقاق می­تواند منجر به اسپاسم اسفنکتر داخلی مقعد شود که به نوبه خود این مسئله باعث می­شود تا پارگی زخم و درد، شدیدتر شود و خون­رسانی به آندودرم کاهش یابد. اسپاسم، درد شدید و کاهش خون­رسانی به زخم، باعث عدم بهبودی و ایجاد شقاق مزمن می­گردد.

اکثر شقاق­ها در ناحیه خلفی میان مقعد به وجود می­ آیند. گاهی مواقع نیز در ناحیه قدامی میانی مقعد ایجاد می­شود. تقریبا حدود یک درصد موارد هم دو طرفه است. پزشکان علت شایع­تر بودن شقاق در ناحیه خلفی نسبت به بخش قدامی را، خون­رسانی ضعیف­تر به این بخش می­ دانند. در صورتی که شقاق مزمن در قسمتی به غیر از خط وسط مشاهده گردد، می ­تواند دلیل بر بیماری­هایی از جمله ایدز، سیفیلیس، لوسمی و کرون باشد.

درمان شقاق

توجه کنید تمامی روش های درمانی که در این قسمت می خوانید برای افراد مختلف با شرایط خاص مربوط به بیمار توسط پزشک توصیه می شود. اقدام نهایی باید با اجازه پزشک و پس از ویزیت شما توسط متخصص جراحی عمومی انجام شود.

برای درمان این بیماری باید اسپاسم، سیکل درد و ایسکمی شکسته شود. اولین مرحله برای درمان، تجویز ملین­ها بوده که باعث می­شود تا مدفوع حجیم و نرم گردد و معمولا همراه با آن، نشستن در لگن آب گرم نیز توصیه می­شود. همچنین در این مرحله از تجویز، پماد آنتی هموروئید که دارای مواد بی­حس کننده، کورتون و مواد نرم­کننده است و ژل لیدوکائین نیز می­توان کمک گرفت. در اکثر مواقع شقاق حاد با این درمان­ها بهبود می­یابد. اگر  با این روش­های درمان بهبودی حاصل نشد، احتمال دارد که شقاق از نوع مزمن بوده و یا می­توان از داروهای دیگر استفاده کرد.  پماد 2/0 درصد نیتروگلیسیرین برای درمان این بیماری استفاده می­شود و پزشکان معتقدند که این دارو، یک اسفنکتروتومی شیمیایی موقت به وجود آورده و باعث افزایش خون­رسانی آندودرم می­شود.

شقاق مقعداز معایب این دارو می­توان به ایجاد سر درد اشاره کرد که بهتر است در حالت خوابیده آن را استفاده کنید. در خیلی از موارد مشاهده شده که به بیماران پماد 2 درصد داده شده که باعث ایجاد سر درد بسیار شدید می­شود. پماد ایزورسورباید یا دیلتیازم خوراکی یا موضعی هم مکانیسمی مشابه با همان دارو داشته و می­تواند به بهبود بیماری، بدون ایجاد سر درد، کمک کند. شقاق مزمن در صورت درمان با دارو، حدود 60 درصد موارد موثر بوده است.

همچنین تزریق موضعی سم بوتولینیوم یا بوتاکس، از طریق ایجاد فلج موقت در عضلات اسفنکتر داخلی باعث می­شود یک نوع اسفنکتروتومی شیمیایی موقت ایجاد گردد و باعث بهبودی بیماری خواهد شد. ولی این روش درمان شقا در مدت طولانی تا 41 درصد احتمال عود دارد. روش تزریق بوتاکس برای افراد خاصی به توصیه پزشک تجویز می شود که راه کارهای دیگر درمان برای آنها کاربرد ندارد.

درمان شقاق با عمل جراحی و لیزر

در رابطه با نقش لیزر در درمان شقاق می­ توان گفت جراحی شقاق با لیزر طی سال های اخیر موفقیت های فوق العاده ای را نشان داده است. لیزر شقاق سوپر تین است یعنی بسیار نازک و همین امر باعث می شود جراحی با ظرافت بیشتری انجام شود. همچنین لیزر در هنگام برش عروق و اعصاب بریده شده را ترمیم می کند به همین دلیل است که بیمار کمترین میزان درد و خونریزی را تجربه می کند و دوره نقاهت بعد از جراحی شقاق با لیزر با جراحی سنتی و تیغ جراحی و کوتر قابل مقایسه نیست. در صورتی که بیماری با درمان های دارویی بهبود نیابد، بهترین روش، جراحی است اما به شرطی که به وسیله یک جراح کارآزموده انجام گیرد. بهتر است درباره جراحی شقاق با لیزر از یک متخصص جراحی با تجربه که با لیزر نیز کار کرده است مشورت کنید تا بتوانید اطلاعات کاملی از او دریافت کنید.

درمان شقاق با استفاده از تیغ جراحی و کوتر به بستری شدن در بیمارستان، بیهوشی و تامپون برای جلوگیری از ایجاد خون­ریزی و همچنین استراحت به مدت یک الی دو هفته در منزل نیاز دارد اما درمان با استفاده از لیزر به این کارها نیازی ندارد و همچنین درد بعد از جراحی با یک مسکن ساده قابل کنترل است. در صورتی که بیمار درد کمی داشته باشد، با مصرف داروهای مسکن، پماد و آنتی بیوتیک درمان خواهد شد. در 95 درصد موارد درمان و جراحی شقاق با لیزر، بهبودی کامل حاصل خواهد شد. بعضی از بیماران ذهنیت اشتباهی از درمان شقاق دارند. خیلی­ها می­گویند که چندین بار درمان کرده­اند ولی بهبودی حاصل نشده در صورتی که اگر این کار را یک پزشک با تجربه و ماهر انجام دهد، بیماری بدون بازگشت و درمان  شقاق کاملا قطعی خواهد بود.

آیا شقاق مقعد خطرناک است ؟

شقاق مقعد خطرات زیادی ندارد.سبب کانسر نمی شود ولی گاهی منجر به فیستول مقعد می شود.

آیا درمان شقاق با لیزر امن است ؟

لیزر درمانی شقاق و حاد (شقاق زیر 6 هفته ) ساده، غیر تهاجمی و بدون درد با خطر پایین عوارض است. لیزر درمانی شقاق یک درمان موثر برای بیماران با شقاق مقعد است .

در بیماری شقاق چه چیزی نباید استفاده کنیم؟

بیمارانی که شقاق دارند شیاف نباید استفاده کنند. اپلیکاتور هم نباید استفاده کنند زیرا دردناک است و گاهی باعث پارگی بیشتر شقاق  می شود.