سینوس پیلونیدال چیست

کیست پیلونیدال چیست

سینوس پیلونیدال چیست

سینوس پیلونیدال که بیشتر با نام کیست مویی در میان عموم شناخته می شود، در قسمت انتهای ستون فقرات و ناحیه دنبالیچه به وجود می آید. این سینوس به طور معمول ترشح و درد را با خود به همراه داشته و تنها در صورت خروج آن بیمار می تواند یک نفس راحت بکشد.

اگر افراد سعی کنند که از علل به وجود آمدن سینوس پیلونیدال آگاهی پیدا کنند به راحتی خواهند توانست که از بروز آن پیشگیری نمایند. در حقیقت علائم و نشانه های سینوس پیلونیدال زمانی بروز خواهد کرد که کیست به طور کامل شکل گرفته است و دیگر راهی جز درمان باقی نمی ماند.

توجه داشته باشید که گاهی اوقات افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند می توانند یک توده کوچک که شاید درد زیادی را هم به همراه نداشته باشد، در ناحیه پایین کمر احساس کنند. نکته قابل توجه اینجاست که این سینوس به سرعت می تواند رشد کرده و بزرگ شود و میزان زیادی عفونت را در خود جمع آوری نماید.

علل به وجود آمدن سینوس پیلونیدال

تشکیل یک سینوس مویی می تواند در نتیجه حضور دو علت اصلی و شایع باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

ارثی بودن سینوس پیلونیدال: گاهی اوقات این عارضه به عنوان یک بیماری ارثی در یک خانواده قابل مشاهده است. در واقع می توان اینگونه بیان کرد که روند رشد مو ها در افرادی که با مشکل ارثی بودن سینوس پیلونیدال مواجهند طوریست که به جای خروج مو از پوست در این قسمت، تمایل رشد و حرکت آن به ناحیه درونی و زیرین پوست است.

انحراف رشد مو به داخل پوست: رعایت بهداشت برای افراد پر مو که بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به سینوس پیلونیدال می باشند امری واجب است. افرادی که مدام و در طولانی مدت در حالت نشسته هستند، افرادی که وزن زیادی دارند و کسانی که همیشه لباس های تنگ می پوشند از آنجایی که فشار زیادی را بر این ناحیه تحمل می کنند به مرور با بروز این مشکل روبرو خواهند شد.

در مقایسه ای که بین زنان و مردان صورت گرفته است، مردان به علت اینکه مو های این ناحیه از بدنشان بیش از زنان است بیشتر در معرض ابتلا به سینوس پیلونیدال  قرار خواهند گرفت. بنابراین این افراد باید اهمیت بیشتری به رعایت بهداشت داده و از ایجاد فشار های مکرر مانند نشستن های طولانی مدت و بدون وقفه خودداری کنند.

علائم سینوس پیلونیدال

• افرادی که سینوس پیلونیدال را تجربه می کنند، همیشه از درد زیاد آن گله مند می باشند. در حقیقت باید بدانید که این درد فرد را تنها در زمان نشستن اذیت نمی کند بلکه هنگام ایستادن یا راه رفتن نیز آزار دهنده خواهد بود و نیاز به درمان سریع دارد. زیرا کیست مویی یا همان سینوس پیلونیدال در مراحل اولیه درد و علائم خاصی ندارد و تا زمانی که عفونت نکرده ممکن است شما درد و ناراحتی خاصی احساس نکنید.
    • با التهاب و تورم همراه است.
    • اگر پیشرفته شود سبب تشکیل آبسه خواهد شد در نتیجه خروج ترشح و چرک و حتی خون از آن دور از انتظار نیست. بدین ترتیب بیمار بوی بدی را نیز استشمام می کند که به علت حضور عفونت انتشار می یابد.
    • هنگامی که بافت ناحیه ملتهب می شود به مرور سبب ایجاد زخم خواهد شد.
    • خروج مقداری از ترشحات در ناحیه سبب ایجاد رطوبت می شود.
    • در حالات پیشرفته، ممکن است بیمار تب خفیفی را تجربه کند و یا حالت تهوع داشته باشد.

لیزر کیست مویی بهترین انتخاب برای درمان این بیماریست

هنگامی که فرد در ناحیه دنبالیچه با یک سینوس پیلونیدال مواجه می شود باید در اولین فرصت ممکن برای مهار کردن آن اقدام کند و سریعا به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه نماید. هر چقدر که زودتر از رشد کیست جلوگیری شود، بیمار درد و عارضه های کمتری را متحمل خواهد شد و درمان کیست مویی راحت تر خواهد بود.

با توجه به شیوه ای که پزشک برای درمان سینوس پیلونیدال بکار می برد،  نتایج می تواند کمی متفاوت باشد. بهترین و قطعی ترین درمانی که در حال حاضر برای درمان سینوس پیلونیدال در نظر گرفته شده است عمل جراحی کیست پیلونیدال با لیزر پرتوان است که به عنوان کم عارضه ترین شیوه شناخته شده است.

لیزر کیست مویی متدی است که طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است چرا که پروسه درمانی کاملا راحتی دارد و بیمار در آن کمترین دردی را احساس نخواهد کرد. روند بهبودی بیمار نیز در صورت لیزر سینوس پیلونیدال با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت و نتایج بهتری را دربر خواهد داشت.