غده مویی

غده مویی پایین کمر با علامت درد ساکروم

غده مویی

غده مویی یا کیست مویی پایین کمر یا سینوس پیلونیدال، نتیجه مزمن و دردناک بیماری سینوس پیلونیدال (PSD) می باشد که اغلب مردان  و زنان جوان را مبتلا می کند. این بیماری سبب ایجاد کیست های کوچک یا آبسه می شود و در صورت پیشرفت می تواند پر از عفونت و خون شود و بوی بد و آزار دهنده ای داشته باشد. بسیار شایع است که اگر غده مویی بدون درمان باقی بماند، می تواند منجر به مشکلات جدی تر مثل سوراخ های فیستول شود.

سینوس پیلونیدال علامت درد پایین کمر

بیشتر بخوانید: لیزر هموروئید

غده مویی چیست؟

غده مویی (بیماری پیلونیدال) عفونت در خط باسن یک فرد است که از پایین ستون فقرات تا کانال مقعد قرار دارد. در ایالات متحده سالانه بیش از 70.000 تشخیص غده مویی وجود دارد. بیماری پیلونیدال می تواند به یک بیماری مزمن اشاره کند. اگر درمان نشود، بیماری مزمن پیلونیدال می تواند به آبسه ها و حفره های سینوسی منجر شود در نتیجه ممکن است لازم باشد با عمل جراحی کیست مویی با لیزر درمان شود.

علت ایجاد غده مویی

این آبسه ها تا زمانی که عفونت و یا زخم رخ ندهند، باقی می مانند. اعتقاد بر این است که غده های مویی بواسطه ترکیبی از فولیکول های موی در حال رشد، اصطکاک به علت برخورد با لباس یا نشستن برای مدت طولانی، عدم تعادل هورمونی یا آسیب های این ناحیه ایجاد می شود. افرادی که پر مو هستند به خصوص افرادی که موهای ضخیمی در ناحیه پایین کمر دارند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به غده مویی در پایین کمر هستند

چه کسانی به غده مویی دچار می شوند؟

هر کسی می تواند بیماری پیلونیدال یا غده مویی را تجربه کند. با این حال، ابتلا به این بیماری در جنس مذکر حدود سه تا چهار برابر بیشتر از جنس مونث است. همچنین در افرادی که اضافه وزن دارند و یا کسانی که دارای مو های زائد بیش از حد هستند، بیشتر رایج است. غده مویی یا سینوس پیلونیدال معمولا بین سنین بلوغ تا 40 سالگی اتفاق می افتد، که میانگین این سن بین 20 تا 35 سالگی قرار دارد.

علائم و نشانه های غده مویی

اگر شما مشکوک به غده مویی هستید، در اینجا هشت نشانه وجود دارد که باید مراقب باشید.

علائم پوستی

اغلب موارد، یک غده مویی بدون درد است یعنی تا زمانی که آلوده و عفونی نشود، هیچ دردی ایجاد نمی کند. قبل از آن، هیچ علائم قابل توجهی به غیر از یک دانه کوچک یا فرورفتگی بر روی سطح پوست، اغلب در ناحیه بالای باسن (شناخته شده به عنوان ساکروم) نشان نمی دهد. پوست همچنین ممکن است بر روی سطح سینوس های متعدد در بافت های زیر جلدی به صورت ترکیده یا از هم گسیخته، ظاهر شود.

مطب خانم دکتر سعادتی انجام دهنده انواع عمل جراحی نظیر جراحی زیبایی شکم، جراحی زیبایی سینه، لیزر هموروئید و … را با بهترین تجهیزات و بهترین نتیجه را انجام می دهد برای رزرو نوبت می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

علائم عفونتی

هنگامی که در ناحیه بالای شکاف بین باسن خود یک کیست پیلونیدال مشاهده می کنید، این امکان وجود دارد که به سرعت آلوده شود. در نتیجه می توان انتظار داشت که به یک کیست (کیسه بسته پر از مایع) و یا آبسه (بافت متورم و ملتهب که پر از چرک است) توسعه پیدا کند.

درد ساکروم

هنگامی که کیست در معرض انقباض قرار می گیرد، اکثر مبتلایان از درد شدید در ناحیه ساکروم (منطقه مستقیما بالای باسن) شکایت می کنند، مخصوصا هنگام نشستن یا زمانی که لباس ساینده باعث تماس با این ناحیه می شود.

التهاب

تحمل یک غده مویی ملتهب ممکن است بسیار مشقت بار باشد. التهاب و تورم زمانی اتفاق می افتد که کیست آلوده می شود، پر از چرک، مو و خون خواهد بود.

قرمزی پوست

قرمزی و تورم قسمت بالا و بین دو باسن که در بالای ساکروم قرار دارد، یک نشانه و گواهی از وجود غده مویی است. در مرحله اولیه عفونت، قرمز و تورم حداقل خواهد بود. با این حال هر چه رو به جلو می رود میزان قرمزی پوست و شدت عفونت بدتر می شود. کیست متورم می شود و در نهایت باید از بین برود تا از بروز عفونت بیشتر جلوگیری شود.

بوی بد

جنبه ناخوشایند یک غده مویی زمانی است که آبسه آلوده و متورم می شود. هر بار آبسه پیلونیدال متورم می شود معمولا با مخلوطی از مو، چرک و خون پر خواهد شد که بوی بدی را منتشر می کند.

غده مویی بوی بد

رشد غیر طبیعی مو

مردان با مو های بیش از حد بدن، مستعد ابتلا به غده مویی هستند و باید از طریق رعایت بهداشت و حذف مو های زائد این ناحیه را همیشه تمیز و بهداشتی نگه دارند. برخی از دختران نیز دارای موهای زائد در این ناحیه از این قاعده مستثنی نیستند.

تب خفیف

بسیاری از بیماران مبتلا به غده مویی تب خفیفی را تجربه می کنند. این تب از درجه پایین به تب بالا می تواند پیشرفت کند که به دلیل عفونت آبسه جدی تر می شود.

بهترین درمان غده مویی

افرادی که علائم اولیه بیماری را تجربه می کنند و سریعا به متخصص جراحی عمومی مراجعه می کنند می توانند سرپایی و بدون عمل جراحی کیست مویی از شر این غده مویی راحت شوند. اما افرادی که دیر متوجه علائم سینوس پیلونیدال می شوند و یا دیر به متخصص مراجعه می کنند تحت عمل جراحی کیست مویی قرار می گیرند. بهترین روش جراحی کیست مویی با لیزر است و به روش بسته زیرا تنها یک شب استراحت دارد و عود و بازگشت ندارد. در مورد جراحی باز و سنتی غده مویی بارها مشاهده شده که بیماری عود کرده و علاوه بر این بیمار پس از عمل سینوس پیلونیدال ماه ها درگیر تعویض پانسمان کیست مویی و مراقبت های پس از عمل کیست مویی بوده است. بنابراین منطقی است که روش جدید و پیشرفته جراحی کیست مویی با لیزر را انتخاب کنید.