logo

انواع پروتز سینه چیست؟

    انواع پروتز سینه

    انواع پروتز سینه چیست؟

    مدل های مختلفی از پروتز سینه با توجه به سایز، شکل و جنس وجود دارد. این پروتزها با توجه به فرم بدنی هر فرد و همچنین خواسته او، طبق مشورت و صلاحدید متخصص جراحی انتخاب می شود.

    در جراحی پروتز سینه، شکل و نوع پروتز در فرم و ظاهر نهایی سینه ها بیشترین تاثیر را دارد. از این رو در این مقاله به طور مفصل در مورد انواع پروتز های سینه صحبت می کنیم.

    پروتز سينه بر اساس جنس

    با توجه به موادی که پروتزها از آن ساخته می شود، می توان آن ها را به سه دسته تقسیم کرد. پروتز آب نمکی، سیلیکونی و کامپوزیتی سه مدل از پروتزهای موجود برای استفاده در ناحیه سینه می باشند. پروتزهای سیلیکونی و سالین بیشترین کاربرد و محبوبیت را دارند.

    پروتز آب نمکی

    این مدل از پروتزها از یک پوسته با جنس سیلیکون تشکیل شده اند. داخل این پوسته سیلیکونی از محلول آب نمک استریل یا سالین پر شده است. معمولا این مدل پروتزها به صورت خالی وارد سینه می شوند و بعد از قرارگیری، با محلول سالین پر می شوند.

    پروتز سیلیکونی

    این پروتزها نیز از پوسته سیلیکونی که با ژل سیلیکون (پلاستیکی) پر شده، تشکیل شده اند. پروتز های سیلیکونی در دو شکل قطره اشکی و گرد موجود می باشند. بر خلاف پروتزهای سالین، این پروتزها قبل از جایگذاری توسط سیلیکون پر شده اند.

    یکی از محدودیت های استفاده از پروتزهای سیلیکونی، محدودیت سنی آن است. این مدل از پروتز برای افراد بالای 22 سال قابل استفاده است.

    مقایسه پروتز سیلیکونی و سالینپروتز سینه سیلیکونی و آب نمکی

    از لحاظ هزینه، پروتزهای سیلیکونی نسبت به پروتزهای آب نمکی گران قیمت تر می باشند. اما از نظر طبیعی بودن، فرم و بافت ، سینه با پروتزهای سیلیکونی بسیار طبیعی تر است. همچنین به دلیل استفاده از ژل سیلیکون که ماده ای بسیار چسبناک است، این مدل پروتزها نرم تر می باشند.

    در نتیجه با توجه به وضعیت، خواسته و بودجه زیباجو، بهترین نوع پروتز برای او انتخاب و استفاده خواهد شد.

    پروتزهاي سینه چسبنده خرسي

    پروتزهای مقاوم به فرم گاهی اوقات به عنوان پروتزهای سینه چسبنده خرسي ناميده مي شوند، زیرا آنها حتی در صورت شکستن پوسته پروتز، شکل خود را حفظ می کنند.

    استحكام ژل سیلیکون داخل پروتز ضخیم تر از ایمپلنت های ژلي سیلیکوني است. این پروتزها نیز قوی تر از پروتزهای سنتی هستند.

    پروتزهای سینه چسنده خرسي ، در قسمت پایین بیشتربرآمده هستند  و به طرف بالا می روند. اگر یک پروتز بچرخد، ممکن است منجر به ظاهر غیر معمول سينه شود که نیاز به جراحی مجدد برای اصلاح دارد. قرار دادن پروتزهاي چسبنده خرسي نیاز به برش  طولانی در پوست دارد.

    انواع پروتز سینه بر اساس شکل ظاهریپروتز اشکی و گرد

    پروتزها بر اساس شکل ظاهری به دو دسته قطره اشکی و گرد دسته بندی می شوند که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.

    پروتز سينه گرد یا Round

    رایج ترین نوع پروتز بین زنان سراسر دنیا به منظور افزایش سایز سینه، پروتز گرد می باشد. این مدل به سینه فرمی لیفت شده و حجیم تری می دهد و معمولا افزایش سایز با این مدل پروتزها نسبت به پروتزهای اشکی ملموس تر می باشد.

    از آنجا که پروتزهاي گرد سرتاسر به یک شکل و فرم هستند ، نگرانی کمتری نسبت به جابجایی پروتز سینه و چرخیدن آنها از محل کارگذاری شده وجود دارد.

    پروتز قطره اشکی

    این پروتزها شکلی شبیه به قطره اشک دارند. آن ها در قسمت بالا باریک تر و هرچه به قسمت پایین می آیند بزرگ تر می شوند.

    این پروتز ها با توجه به فرم طبیعی سینه طراحی شده اند. پروتز قطره اشکی یک پروتز آناتومیک است و به سینه فرم طبیعی می دهد.

    نحوه جایگذاری این پروتز ها مانند سایر پروتزها می باشد. برای قرارگیری این مدل به خاطر فرم خاص آن نیاز به برشی بزرگتر می باشد.

    مقایسه پروتز گرد و اشکیپروتز سینه اشکی و پروتز سینه گرد

    آگاهی نسبت به ویژگی ها، تفاوت ها، مزایا و معایب هر کدام از این مدل ها سبب می شود زیباجو با دید بازتری بتواند نسبت به انتخاب مدل مناسب خود تصمیم گیری نماید.

    برخی تفاوت های این دو مدل عبارتند از:

    شکل ظاهری پروتز

    همانطور که از اسم این دو مدل مشخص است، تفاوت هایی در شکل نهایی هر مدل وجود دارد. پروتز گرد به سینه فرمی گرد و برجسته می دهد و قسمت بالای سینه را کاملا پر می کند. پروتزهای گرد در مقایسه با پروتزهای اشکی لیفت بیشتری دارند. همچنین با پروتزهای گرد سینه ها برجسته تر و خوش فرم تر به نظر می رسند. در مقابل پروتزهای اشکی بسیار طبیعی و غیرقابل تشخیص می باشند.

    بنابراین استفاده از پروتز قطره اشکی برای افرادی که سایز سینه طبیعی خیلی کمی دارند و یا در دو سینه عدم تقارن مشهود است، مناسب است.

    ضخامت ژل سیلیکونی

    یکی از دغدغه های افرادی که تصمیم به انجام پروتز سینه دارند، ترکیدن یا پاره شدن پروتز داخل بدن می باشد. هرچند که این موضوع بسیار نادر است، اما لازم به ذکر است در پروتزهای گرد ضخامت پوسته سیلیکونی نسبت به پروتزهای قطره اشکی به مراتب بیشتر می باشد.

    انواع پروتز بر اساس برجستگی

    انواع پروتز بر اساس برجستگی

    انواع پروتز بر اساس برجستگی

    میزان برجستگی پروتزها نقش مهمی در نتیجه نهایی جراحی دارد. بر این اساس برحسب میزان برجستگی و نمای پروتز نسبت به پایه آن، معمولا به 3 دسته  برجستگی کم، متوسط و زیاد دسته بندی می شود.

    پروتزها با برجستگی کم، به میزان خیلی کمی از قفسه سینه فاصله دارد و پایه آن نسبت به برجستگی بسیار پهن تر می باشد.

    پروتزها با برجستگی  زیاد، پایه بسیار باریک دارند و میزان برجستگی آن از سطح قفسه سینه بسیار زیاد است.

    پروتزها با برجستگی متوسط نمای طبیعی دارند ولی برای همه افراد مناسب نیستند.

    انواع پروتز بر اساس بافت

    پروتزها از لحاظ بافت و ساختار به دو دسته پروتزهای صاف و زبر دسته بندی می شوند.

    پروتزهای دارای بافت صاف طبیعی تر می باشند. معمولا پروتزهای گرد ساختار صاف دارند تا بتوانند آزادانه در بافت سینه بچرخد و فرم طبیعی تری به خود بگیرد.

    پروتزهای قطره اشکی معمولا دارای بافت زبر هستند. این زبری و نامنظمی موجود بر روی سطح پروتز زبر سبب می شود پروتزها در محل مورد نظر ثابت بمانند تا با جابجایی فرم سینه بهم نخورد.

    معمولا برای بیمارانی که تخلیه سینه به دلیل سرطان انجام داده اند و تصمیم به بازسازی سینه دارند، از پروتزهای اشکی و زبر استفاده می شود.

    اطلاعات مربوط به پروتز ALCL

    • پروتزهای سينه براي يك عمر ضمانت نشده اند و جراحی های بعدی ممکن است برای جایگزینی یک یا هر دو پروتز ضروری باشد.
    • بارداری، کاهش وزن و یائسگی ممکن است بر روی ظاهر سینه هاي بزرگ شده در طول عمر شما تاثیر بگذارد
    • بزرگ كردن سینه نیازمند بررسی های منظم سلامت سینه و ارزیابی وضعیت پروتزهای سینه شما است.

    سوالات متداول در خصوص پروتز سینهانواع پروتز سینه بر اساس جنس و شکل

    چرا پروتزهای سالین برای سینه های نامتقارن مناسب تر است؟

    همانطور که در قسمت های قبل اشاره شد، پروتزهای سالین را می توان حین عمل و پس از جایگذاری آن در بافت سینه از محلول آب نمک استریل پر کرد. در نتیجه به میزان مورد نیاز می توان آنها را حجیم کرد تا هر دو سینه به یک سایز برسند.

    سایزبندی پروتزهای سینه چگونه است؟

    وقتی از سایز پروتزها صحبت می کنیم منظور کاپ سینه است. اما حجم پروتزها با واحد سی سی اندازه گیری می شود. یعنی هرچه حجم پروتز بیشتر باشد، سینه بزرگ تر خواهد شد. حجم و اندازه پروتزهای سیلیکونی مشخص و از قبل باید تعیین شود اما در مورد پروتزهای سالین به دلیل امکان پر شدن حین جراحی، حجم آن می توان بعد از قرارگیری تعیین شود.

    بهترین مارک پروتز سینه کدام است؟

    در حال حاضر برندهای مختلفی اقدام به تولید پروتزهای سینه در ابعاد و جنس های مختلف کرده اند. اما محبوب ترین و معروف ترین آن ها پروتزهای منتور (Mentor) می باشند. پروتزهای برندهای مختلف مانند موتیوا، پولینگ، آریون و… تمامی استانداردهای لازم را دارند و از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. پزشک با توجه به اعداد و ارقامی که هر کدام نشان دهنده یکی از ویژگی های پروتز مانند اندازه پایه و قطر دایره می باشد و بر روی تمامی پروتزها ثبت شده است، بهترین گزینه را برای هر زیباجو انتخاب می کند.

    آیا پروتز سینه همیشه در لمس سفت هستند؟

    در هفته های اول بعد از عمل شما احساس سفتی در محل عمل خود می‌کنید. ولی نگران نباشید با گذشت 6 ماه نرم خواهد شد.

    بعد از عمل پروتز سینه چطور باید در تخت بخوابیم؟

    شما بعد از عمل پروتز پستان به شکم یا پهلو نباید بخوابید. یک هفته قبل از عمل باید برای این تمرین کنید.

    مدت زمان ماساژ بعد از پروتز سینه چقدر است؟

    ماساژ بعد از جراحی زیبایی پروتز سینه برای 5 دقیقه و دو تا سه بار در روز در 2 ماه اول باید انجام شود.

    آیا می‌توان بعد از جراحی زیبایی پروتز سینه سوتین مخصوص نپوشید؟

    خیر. نپوشیدن سوتین مخصوص باعث اشکال در ترمیم شده و ممکن است مشکلاتی بعد از عمل پروتز سینه بوجود بیاورد. مثل کبودی، متفاوت بودن شکل هر دو پستان، چسبندگی ضعیف بافت همبند که منجر به دیفکت می‌شود.

    چه وقت بعد عمل زیبایی پروتز سینه می‌توان بدون سوتین خوابید؟

    باید تا زمانی که برش محل عمل شما ترمیم شود، حتما سوتین مناسب بپوشید. که این زمان حداقل 6 هفته است.

    آیا بعد از عمل پروتز سینه، می‌توان سفر هوایی داشت و پرواز کرد؟

    یک هفته پس از عمل زیبایی پروتز سینه می‌توان پرواز داشت. هفته اول بعد از عمل پروتز سینه هر عارضه‌ای بخواهد پیش بیاید، مشخص خواهد شد.

    بعد از گذشت چه مدت از جراحی زیبایی پروتز سینه می‌توان دست‌ها را بالا برد؟

    در هفته اول تا دوم بعد از عمل شما می‌توانید دست‌های خود را تا شانه برای شستن صورت، مو و خوردن بالا بیاورید. اما دست‌های خود را از شانه‌ها بالاتر نبرید. چیز‌های سنگین بلند نکنید. فقط می‌توانید فنجان چای بلند کنید!

    دکتر زهرا سعادتی

    دکتر زهرا سعادتی بورد تخصصی جراحی عمومی و متخصص جراحی با لیزر فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران سال 1378 هزینه های مربوط به انواع عمل جراحی و لیزر پس از معاینه دقیق توسط پرشک تعیین می گردد تلفن تعیین وقت 02122761600-02122766853 آدرس: تهران پاسداران نبش گلستان نهم پلاک 457

    نوشته های بیشتر از دکتر زهرا سعادتی

    دیدگاه خود را بیان کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.